Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-01-07, 14:55
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det är ganska intressant att berättelsen postas igen när vi diskuterar Lillsjön, jag anser personligen att just denna anläggning är en av de som verkligen stämmer bra in på beskrivningen av Sandargubben

Jag tycker den stämmer väl med en annan vi har diskuterat också....du vet nog vilken jag menar.
Citera
2014-01-07, 16:10
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag tycker den stämmer väl med en annan vi har diskuterat också....du vet nog vilken jag menar.

Absolut, det finns fler alternativ
Citera
2014-01-07, 16:16
Medlem
Citat:
Det är ganska intressant att berättelsen postas igen när vi diskuterar Lillsjön, jag anser personligen att just denna anläggning är en av de som verkligen stämmer bra in på beskrivningen av Sandargubben

Jag håller helt med om att Lillsjön passar in i miljöbeskrivningen. Knäckfrågan är om Lillsjön var byggd när gubbens historia utspelar sig. Jag går i tron att Lillsjön byggdes 1966, men jag kan fel.

Med all säkerhet utspelar sig historien år 1961, då han refererar till Carl-Eric Almgrens utnämning till försvarsstabschef. Carl-Eric Almgren, Wikipedia
Citera
2014-01-07, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Det där är en riktigt härligt berättelse, och jag vill minnas att den har varit föremål för diskussion i tråden tidigare.

Vad jag vet är det ännu ingen som med säkerhet identifierat exakt vilket bergrum Sandarnegubben var på besök vid. Jag är någorlunda säker på att hans besök inte skedde vid det som tråden kallar RB60 mil, då detta bergrum inte var färdigbyggt så pass tidigt under 60-talet.

Möjligen var det vid något av de berg som var aktuella under den så kallade "trestabstiden". Men även där finns valmöjligheter

Gäller gubbens historia de anläggningar som var aktuella under trestabstiden så är möjligen trakterna runt Örebro och Hallsberg aktuella.
Citera
2014-01-07, 23:40
Medlem
ApolloGrekens avatar
Notera "Därpå körde jag upp till berganläggningen." i berättelsen.

Viss risk för att övertolka prepositioner, men "upp" antyder att ingången log ovanför angöringsvägen. För att ta ett exempel, jag tycker inte att Hästskoberget ligger "upp".
Citera
2014-01-08, 00:01
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Notera "Därpå körde jag upp till berganläggningen." i berättelsen.

Viss risk för att övertolka prepositioner, men "upp" antyder att ingången log ovanför angöringsvägen. För att ta ett exempel, jag tycker inte att Hästskoberget ligger "upp".

Han kanske kommer från Örebro, byter skyltar innan Norakorset på slätten och kör sen upp i Kilsbergen från slätten.
Citera
2014-01-08, 00:14
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Han kanske kommer från Örebro, byter skyltar innan Norakorset på slätten och kör sen upp i Kilsbergen från slätten.

Han anlände till anläggningen, ringde på och träffade tillsyningsmannen. Sen skriver han följande; Därpå frågade jag efter vägen upp till bergets hjässa och skåpbilens förare erbjöd sig att visa mig var stigen mot hjässan började, om vi gemensamt åkte därifrån. Han är alltså vid anläggningen och upp till hjässan.
Citera
2014-01-08, 00:26
Medlem
Citat:
Jag håller helt med om att Lillsjön passar in i miljöbeskrivningen. Knäckfrågan är om Lillsjön var byggd när gubbens historia utspelar sig. Jag går i tron att Lillsjön byggdes 1966, men jag kan fel.

Med all säkerhet utspelar sig historien år 1961, då han refererar till Carl-Eric Almgrens utnämning till försvarsstabschef. Carl-Eric Almgren, Wikipedia

Jag är tveksam till om det är Lillsjön som avses, av flera skäl. Den är borta så den skriver jag om.
Det fanns skyltar runt hjässan, av en för mig sällsynt sort. Som jag minns det var det pressgjutna aluskyltar, ca 10 cm stora med texten ungefär "fridlyst område, tillträdesförbud enligt lag" + tre kronor.
Vidare, det var ingen biltur mellan inslaget och stigen, snarare 100m norrut. Och att det var alldeles för mycket antenner för att vara MIL HKV. Som jag minns det, ett par stora logperiodare för KV, ett par vertikaler för KV-mottagning + nån parabol. Samma som vid Ölsjön.
Jag antar att dessa två var sändarannex till US7, och att mottagaranl. låg på annat ställe.
Vägen munkhyttan - hammarby som gick tätt förbi var stängd i båda ändarna med bom, kanske går det att ta reda på när det skedde, för datering?
Citera
2014-01-08, 08:10
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Jag är tveksam till om det är Lillsjön som avses, av flera skäl. Den är borta så den skriver jag om.
Det fanns skyltar runt hjässan, av en för mig sällsynt sort. Som jag minns det var det pressgjutna aluskyltar, ca 10 cm stora med texten ungefär "fridlyst område, tillträdesförbud enligt lag" + tre kronor.
Vidare, det var ingen biltur mellan inslaget och stigen, snarare 100m norrut. Och att det var alldeles för mycket antenner för att vara MIL HKV. Som jag minns det, ett par stora logperiodare för KV, ett par vertikaler för KV-mottagning + nån parabol. Samma som vid Ölsjön.
Jag antar att dessa två var sändarannex till US7, och att mottagaranl. låg på annat ställe.
Vägen munkhyttan - hammarby som gick tätt förbi var stängd i båda ändarna med bom, kanske går det att ta reda på när det skedde, för datering?

Jag kanske inbillar mig men jag tror det är en annan anläggning som avses. Den jag tänker på har antenner på hjässan och jag tycker mig minnas åtminstone en radiolänk. Vägen till hjässan ligger en bit från själva anläggningen och man kan mycket väl ta bilen till stigen upp. Idag är anläggningen inhägnad men det finns ganska goda tecken på att den inte varit det förut. Vi har spekulerat i vad anläggningen kan ha haft för syfte eftersom det har varit väldigt dunkelt och är det fortfarande men det här kanske är ett svar?
Citera
2014-01-08, 08:31
Medlem
guderis avatar
Citat:

Det är möjligen så, jag vill dock inte så lätt datera historien till -61, nöjer mig med att säga troligen tidigt 60-tal, man får betänka att historien är skriven nästan 50 år senare än aktuell händelse, sådana detaljer är mycket lätt att "minnas fel".

Citat:
Jag kanske inbillar mig men jag tror det är en annan anläggning som avses. Den jag tänker på har antenner på hjässan och jag tycker mig minnas åtminstone en radiolänk. Vägen till hjässan ligger en bit från själva anläggningen och man kan mycket väl ta bilen till stigen upp. Idag är anläggningen inhägnad men det finns ganska goda tecken på att den inte varit det förut. Vi har spekulerat i vad anläggningen kan ha haft för syfte eftersom det har varit väldigt dunkelt och är det fortfarande men det här kanske är ett svar?

Japp jag anser detta som mycket troligt. I så fall handlar det inte om trestabstiden utan det nya HKV A/B:s sändarplats, har jag förstått dig rätt då?

Finns det någon person som kan berätta lite mer om detta:

Taget från Stab-stab dokumentet
"För krigsfjärrskriftnätet
däremot anordnades radioförbindelserna mellan huvudstationen (HC) i
högkvarterszonen och de nio undercentralerna med hjälp av betydligt bättre
radioutrustningar."

Var denna HC en separat anläggning eller inrymdes den tillsammans med övrig sändar/mottagar utr?
Citera
2014-01-08, 11:01
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:

Japp jag anser detta som mycket troligt. I så fall handlar det inte om trestabstiden utan det nya HKV A/B:s sändarplats, har jag förstått dig rätt då?

Jag är lite "wild and crazy" och tänker att denna fysiska anläggning började som en del i trestaben men sedan övergick till att tjäna som nya HKV sändarplats.
Det finns ett par detaljer som gör att jag har den teorin, mest små geografiska underligheter på platsen.
Citera
2014-01-08, 11:09
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag är lite "wild and crazy" och tänker att denna fysiska anläggning började som en del i trestaben men sedan övergick till att tjäna som nya HKV sändarplats.
Det finns ett par detaljer som gör att jag har den teorin, mest små geografiska underligheter på platsen.

Det låter intressant, något du kan tänka dig utveckla i tråden? Annars är jag helt med dig, har också tittat lite på det påstådda trestabsberget och övervägt olika alternativ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in