Citat:
Ursprungligen postat av
Folkfiende
Jag håller helt med om att Lillsjön passar in i miljöbeskrivningen. Knäckfrågan är om Lillsjön var byggd när gubbens historia utspelar sig. Jag går i tron att Lillsjön byggdes 1966, men jag kan fel.
Med all säkerhet utspelar sig historien år 1961, då han refererar till Carl-Eric Almgrens utnämning till försvarsstabschef.
Carl-Eric Almgren, Wikipedia
Jag är tveksam till om det är Lillsjön som avses, av flera skäl. Den är borta så den skriver jag om.
Det fanns skyltar runt hjässan, av en för mig sällsynt sort. Som jag minns det var det pressgjutna aluskyltar, ca 10 cm stora med texten ungefär "fridlyst område, tillträdesförbud enligt lag" + tre kronor.
Vidare, det var ingen biltur mellan inslaget och stigen, snarare 100m norrut. Och att det var alldeles för mycket antenner för att vara MIL HKV. Som jag minns det, ett par stora logperiodare för KV, ett par vertikaler för KV-mottagning + nån parabol. Samma som vid Ölsjön.
Jag antar att dessa två var sändarannex till US7, och att mottagaranl. låg på annat ställe.
Vägen munkhyttan - hammarby som gick tätt förbi var stängd i båda ändarna med bom, kanske går det att ta reda på när det skedde, för datering?