2014-01-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Vi säger att du sätter in 20 000kr vid en tidpunkt och en månad senare är dina bitcoins värda 30 000kr och du vill ha dina pengar. Du gör en insättning på låt säga 20 500 kr genom din bank med t.ex. samma exchange och resterande 9500 säljer du privat via localbitcoins genom swish.

Vad ska skatteverket göra då liksom?

Det beror väl på, säljer du dom på locbtc till t.ex energa och får in dom på kontot så är ju fortfarande pengarna ett frågetäcken, i vilken form får du ut dom 9,5k?

Därför borde väl mitt sätt fungera någorlunda bra förutsatt att det handlar om mindre summor typ 20k i månaden.

Mvh
Citera
2014-01-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awfullsinns
Det beror väl på, säljer du dom på locbtc till t.ex energa och får in dom på kontot så är ju fortfarande pengarna ett frågetäcken, i vilken form får du ut dom 9,5k?

Därför borde väl mitt sätt fungera någorlunda bra förutsatt att det handlar om mindre summor typ 20k i månaden.

Mvh

Vadå frågetecken? Har du aldrig fått över 10 000kr inlagt av en privatperson t.ex. vanlig överföring eller swish. Var din bank eller skatteverket på dig direkt och undrade var de kom ifrån?
Citera
2014-01-06, 21:00
Bannlyst
Om man minear BTC, och säljer, vad klassas det som då? Och är det skatt på det?
Citera
2014-01-06, 21:09
Medlem
Citat:
Vadå frågetecken? Har du aldrig fått över 10 000kr inlagt av en privatperson t.ex. vanlig överföring eller swish. Var din bank eller skatteverket på dig direkt och undrade var de kom ifrån?

Nej det har aldrig hänt men 200-300k extra per år, vad tror du händer då?

En eller två eller tre överföringar visst inga problem men 2-3 insättningar per månad på 5k + väcker misstankar sanna mina ord.

Just detta söker jag en lösning på, har själv fått ca 25k den senaste månaden på mitt konto men känns som att det börjar bli dags för en plan nu

Mvh
Citera
2014-01-06, 21:23
Medlem
Citat:
Nej det har aldrig hänt men 200-300k extra per år, vad tror du händer då?

En eller två eller tre överföringar visst inga problem men 2-3 insättningar per månad på 5k + väcker misstankar sanna mina ord.

Just detta söker jag en lösning på, har själv fått ca 25k den senaste månaden på mitt konto men känns som att det börjar bli dags för en plan nu

Mvh

25k vinst eller?
Oj, ja, du får komma på nåt kvickt då.

Btw, vad kan hända ifall de märker att du inte skattat? I värsta fall får du väl bara skatta då?
Citera
2014-01-06, 21:33
Medlem
Ja vinnst

Det är skattebrott är jag rätt säker på.

Ja blir att ringa igen imorgon, betalar gärna 30% skatt på en fiktiv vinst.

Mvh
Citera
2014-01-06, 22:00
Medlem
Hittade detta på skatter.se eller något sådan, även läst det på bitcoin.se forum:

Bitcoins är en virtuell valuta som bara finns på internet och i användarnas hårddiskar. Det är en ”påhittad” valuta som genom sin konstruktion och anonymitet ändå fått många användare. Konstruktionen är sådan att antalet bitcoins aldrig kan komma att överstiga 21 miljoner. Det innebär att ingen myndighet kommer att kunna manipulera valutan för att finansiera budgetunderskott. Ett visst mått av anonymitet uppnås genom att valutan bara existerar i form av krypterade teckensträngar som lagras på respektive användares hårddisk. Optimisterna påstår att det inte går att genomföra stölder eller förfalska bitcoins. Den som lever får se.

En fysisk person avsåg att starta kommersiell växling av bitcoins mot traditionella valutor. Växling av traditionella valutor är inte mervärdesskattepliktig. Hur var det då med växling/handel med bitcoins? Efter en lång motivering kommer Skatterättsnämnden fram till att även handel med bitcoins är fri från mervärdesskatt

Överklagat av skatteverket.

Så vad innebär det här i klartext?
Citera
2014-01-06, 22:19
Medlem
Citat:
En fysisk person avsåg att starta kommersiell växling av bitcoins mot traditionella valutor. Växling av traditionella valutor är inte mervärdesskattepliktig. Hur var det då med växling/handel med bitcoins? Efter en lång motivering kommer Skatterättsnämnden fram till att även handel med bitcoins är fri från mervärdesskatt

Överklagat av skatteverket.

Så vad innebär det här i klartext?

Om bitcoin räknas som en vara skall man betala moms när man säljer varan. Men om det är en valuta, då är det ingen moms. Om man t.ex. växlar mellan USD och SEK så blir det ingen moms.

Ifall skatteverket får rätt i sin överklagan, att bitcoin skall räknas som en vara, då blir det rätt dumt när man köper saker eller tjänster med bitcoins. Eftersom en vara säljs till dig, så är det moms på denna affären. Men eftersom du säljer bitcoin, och tar varan som betalning, så blir det moms även åt det hållet. Helt knas alltså.
Citera
2014-01-06, 23:12
Medlem
Jag frågade en person som var hyffsat insatt i skatteregler.

Det finns något som heter "Inkomst från hobbyverksamhet".
Jag tror nog det passar för en privatpersom som handlar med bitcoin och andra digitala valutor som genererar någon form av vinst. Vet inte om förlust på hobbyverksamhet kan vara avdragsgillt.

Bankerna i sverige överför information automatisk till skatteverket. Så jag tror nog det mesta redan syns hos dem.

Är helkass på skatter i övrigt. Betalar min skatt å ser glad ut

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html
Citera
2014-01-06, 23:15
Medlem
Incognitons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaranti
Hej alla!

Hade uppskattat väldigt mycket om någon hade kunnat skickat 0.000 001 BTC åt mej. Alltså knappt något värde alls. Adressen är 15xZrLdS7oxVVZDRWs2WzfmHtNkbgA2PkP
Vad för ändamål?

Kan bidra för rätt sak...
Citera
2014-01-07, 02:02
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Btw, vad kan hända ifall de märker att du inte skattat? I värsta fall får du väl bara skatta då?
Bara ett av alla problem med centralisering: användaren får för sig att den saknar ansvar.
För nej, i värsta fall går ditt liv åt helvete när du skattefuskar på det sättet.

Rekommenderar verkligen inte att någon gör det. Se till att ha bokföring och sedan ringer ni upp skatteverket när det är dags och säger att nu har jag en massa siffror, vad ska jag göra med dessa?
Om ni inte har bokfört varje förflyttning mellan valutor lär ni knappast råka hamna i fängelse för det, däremot är det rimligt att åtminstone ha en bokföring för tex sek -> sek in och ut från exchanges.
Citera
2014-01-07, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bara ett av alla problem med centralisering: användaren får för sig att den saknar ansvar.
För nej, i värsta fall går ditt liv åt helvete när du skattefuskar på det sättet.

Rekommenderar verkligen inte att någon gör det. Se till att ha bokföring och sedan ringer ni upp skatteverket när det är dags och säger att nu har jag en massa siffror, vad ska jag göra med dessa?
Om ni inte har bokfört varje förflyttning mellan valutor lär ni knappast råka hamna i fängelse för det, däremot är det rimligt att åtminstone ha en bokföring för tex sek -> sek in och ut från exchanges.

Eller så skiter man i det och försöker så diskret för över vinster och i fallet att de märker det och kontaktar dig så säger du bara att du inte visste att man behöver skatta.

Dessutom, omöjligt för dem att bevisa att du tagit ut vinst. T.ex. om man råkar föra tillbaks originalsumman+10 000 kan man påstå att man inte gått vinst något utan de andra 10 000 hade man betalat kontant för för att få bitcoins. etc etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in