Citat:
Ursprungligen postat av
thedarkenemy
Vad i helvete? Vad händer om man enbart gör vinster om max 10000 kr då? Hur ska skatteverket veta att de är vinster från bitcoins?
Vid vilken summa tror du de börjar bli misstänksamma.
Jag är ingen skatterättsexpert, så är det några större summor överhuvudtaget och man är orolig så bör man ta kontakt med en skatterådgivare.
Rent legalt så är det såvitt jag förstår 30% kapitalskatt på alla kapitalvinster oavsett storlek. Gör du en årlig vinst på 1000 kr så skall du fortfarande betala 300 kr skatt, rent legalt. Jag har nyss flyttat tillbaka till Sverige och börjat sätta mig in i svenska systemet, så jag kan fortfarande ha fel, självfallet.
Skatteverket bryr sig inte varifrån vinster kommer, är det olagliga saker så är det en fråga för polisen. Skatteverket bryr sig bara om vilka vinster och inkomster du har, och de har rätt att beskatta dig oavsett på vilket sätt du gör vinst. Bitcoin bör beskattas på samma sätt som vinster vid övrig valuta trading e.g forex, även om såvitt jag vet det inte blivit legalt testat i domstol ännu.
Jag har ingen aning om vad bankerna rapporterar till skatteverket, så jag har ingen aning om när misstanke kan uppstå.