2014-01-06, 00:57
Medlem
orezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Någon som fått nåt genom dessa länkar?
http://www.freebitcoins.se/

Måste man använda donationskod eller? Testade lite med min vanliga wallet men kom in nada

Var två år sedan jag körde sådana faucets, fick då 0.005 BTC per gång ungefär, vissa hade lägre summor och då var man tvungen att samla ihop till en större summa innan de skickade. Vet inte hur det är nu, men rätt tidsödande arbete att hålla på att samla ihop.
Citera
2014-01-06, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

BUMP

Jag är också intresserad av detta. Dock inte för att jag tänkt skatta utan av exakt motsatt anledning.

(alltså framförallt "är jag säljer så säljer jag oftast privat så folk sätter in på mitt konto, kan banken tycka det är konstigt om folk sättr in hyffsade belopp så ofta?")

Lol, inte behöver man väl skatta på bitcoins? Var det löjligaste jag hört.
Citera
2014-01-06, 05:23
Medlem
JAV1897s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski

-https://www.flashback.org/sp46149848

Spårade inlägget jag vet mig minnas jag läst de blev dyrt på. Men nu ser jag ju han måste ha förväxlat dollar värdet eller dylikt.
Ja det gjorde han garanterat med tanke på att dollarn inte har stått så högt sedan juli 2012.
Citera
2014-01-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Lol, inte behöver man väl skatta på bitcoins? Var det löjligaste jag hört.

Lol, tror du skatteverket bedriver välgörenhet?

Klart du måste skatta på vinster, oavsett vart du gör dem. Finns kanske en viss osäkerhet om det skall beskattas som vanlig inkomstskatt eller inkomst på kapital; troligen det senare. Frågan är som HelgeBuk säger dock, kommer Skatteverket få reda på hans insättningar? Om inte, så behöver han självfallet visst fortfarande skatta på Bitcoin rent legalt, men det är desto svårare för skatteverket att faktiskt veta om detta.
Citera
2014-01-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zodar
Lol, tror du skatteverket bedriver välgörenhet?

Klart du måste skatta på vinster, oavsett vart du gör dem. Finns kanske en viss osäkerhet om det skall beskattas som vanlig inkomstskatt eller inkomst på kapital; troligen det senare. Frågan är som HelgeBuk säger dock, kommer Skatteverket få reda på hans insättningar? Om inte, så behöver han självfallet visst fortfarande skatta på Bitcoin rent legalt, men det är desto svårare för skatteverket att faktiskt veta om detta.

Vad i helvete? Vad händer om man enbart gör vinster om max 10000 kr då? Hur ska skatteverket veta att de är vinster från bitcoins?
Vid vilken summa tror du de börjar bli misstänksamma.
Citera
2014-01-06, 13:07
Medlem
Citat:
Vad i helvete? Vad händer om man enbart gör vinster om max 10000 kr då? Hur ska skatteverket veta att de är vinster från bitcoins?
Vid vilken summa tror du de börjar bli misstänksamma.

Jag är ingen skatterättsexpert, så är det några större summor överhuvudtaget och man är orolig så bör man ta kontakt med en skatterådgivare.

Rent legalt så är det såvitt jag förstår 30% kapitalskatt på alla kapitalvinster oavsett storlek. Gör du en årlig vinst på 1000 kr så skall du fortfarande betala 300 kr skatt, rent legalt. Jag har nyss flyttat tillbaka till Sverige och börjat sätta mig in i svenska systemet, så jag kan fortfarande ha fel, självfallet.

Skatteverket bryr sig inte varifrån vinster kommer, är det olagliga saker så är det en fråga för polisen. Skatteverket bryr sig bara om vilka vinster och inkomster du har, och de har rätt att beskatta dig oavsett på vilket sätt du gör vinst. Bitcoin bör beskattas på samma sätt som vinster vid övrig valuta trading e.g forex, även om såvitt jag vet det inte blivit legalt testat i domstol ännu.

Jag har ingen aning om vad bankerna rapporterar till skatteverket, så jag har ingen aning om när misstanke kan uppstå.
Citera
2014-01-06, 14:25
Medlem
jaså? Och vad händer om jag inte betalar skatt då?
Eller om jag tar betalt från privatpersoner genom swish, hur ska de veta att det handlar om vinst?
Citera
2014-01-06, 15:43
Medlem
Är inte safello 100% anonymt? Dvs, btc-vinster gjorda med köp därifrån är omöjliga att upptäcka..?
Citera
2014-01-06, 16:09
Medlem
Safello är givetvis inte 100% anonymt. Banken lagrar informationen om överföringen till Safello som i sin tur vet vem du är och vilket pris du köper och säljer för.

Skatteverket behöver inte veta att det handlar om vinst för att tvinga dig att betala skatt. De kan t.ex. ta ut en lista på alla som skickat pengar till Safellos bankkonto, ta bitcoinvärdet vid det tillfället och beskatta dig för vinsten du gjort tills nu. Det är upp till dig själv att bevisa att du inte gjort vinst. Betalar du inte kastas du i fängelse

Mitt tips är att använda traditionella banker och svenska kronor så lite som möjligt och istället leva på kryptovalutor
Citera
2014-01-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Safello är givetvis inte 100% anonymt. Banken lagrar informationen om överföringen till Safello som i sin tur vet vem du är och vilket pris du köper och säljer för.

Skatteverket behöver inte veta att det handlar om vinst för att tvinga dig att betala skatt. De kan t.ex. ta ut en lista på alla som skickat pengar till Safellos bankkonto, ta bitcoinvärdet vid det tillfället och beskatta dig för vinsten du gjort tills nu. Det är upp till dig själv att bevisa att du inte gjort vinst. Betalar du inte kastas du i fängelse

Mitt tips är att använda traditionella banker och svenska kronor så lite som möjligt och istället leva på kryptovalutor

Om man enbart för över investeringsumman tillbaka bankvägen och vinsten genom t.ex. localbitcoins eller annan betalningstjänst, vad ska skatteverket göra då da?
Citera
2014-01-06, 18:37
Medlem
Citat:
Om man enbart för över investeringsumman tillbaka bankvägen och vinsten genom t.ex. localbitcoins eller annan betalningstjänst, vad ska skatteverket göra då da?

Hur menar du nu?

Allt man behöver göra enligt mig vilket självklart kan vara fel är att.

vi sätter en gräns då jag säljer mina bitcoins vi säger 5000kr och bokför så att jag alltid tar 4500 från varje vinst och köper coins för sen säljer jag alltid när det når 5000 och på så sätt så borde det gå bra.

Vi säger att jag säljer magiskt pulver och tjänar 5000kr, jag säljer dom på localbtc för 5000kr, jag gör om samma sak flera gånger i månaden men deklarerar det som att jag istället köper bitcoins live för 4500kr och säljer när dom når 5000kr, vad ska skatteverket göra lixom? det finns ju inga bevis på att du begått ett brott eller skattat för lite, se också till att föra en falsk bokföring som du kan visa upp om det behövs typ: mängd köp:4500kr, sålt för 5000kr= vinst 500kr: köpt live och sålt via banköverföring, datum osv.

Borde inte detta funka ganska klockrent?

Mvh
Citera
2014-01-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awfullsinns
Hur menar du nu?

Vi säger att du sätter in 20 000kr vid en tidpunkt och en månad senare är dina bitcoins värda 30 000kr och du vill ha dina pengar. Du gör en insättning på låt säga 20 500 kr genom din bank med t.ex. samma exchange och resterande 9500 säljer du privat via localbitcoins genom swish.

Vad ska skatteverket göra då liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in