2014-01-05, 00:55
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En sak jag undrar över, var det något fel på fiskrenset E*gla fick, undermålig kvalitè? Jag menar bara, varför levererade de till E*glas katt bara en gång, borde ju ha varit en jäkla trafik till Flottiljvägen med fiskrens, men det blev bara en leverans, åtminstone är det vad MB hävdar.

Ja och sen kan man ju undra varför MB och AN utvisar den lyx att LEVERERA fiskrens ända hem till Engl*s address?
Jag menar vore det inte mera logiskt att Engl* själv tog sig till Sushi restaurangen och hämtade fiskrens till sin katt?
Min pointe är den att relationen mellan MB/AN och Engl* kanske var en annan än kattmat?
Särskilt med tanke på att MB i förhör ändrade upplysning om vilken relation han igentligen hadde till Engl*.
Först var hon en som tränade karate och som Mb körde hem från träning (liksom VB? ) men sen var hon inte det als, utan nu var hon plötsligt "en bekant" som han leverade fiskrens till ( till hennes katt)
Citera
2014-01-05, 00:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kommer det sig att visa sig att KJ har någon för oss okänd patologisk störning som komplement till de kända störningarna eller har haft/har en psykisk sjukdom som härrör inom psykossjukdom med inslag av imperativa röster så ökar chansen att man har rätt GM. Är det så att man inte gör några fynd i den stora sinnesundersökningen så kommer åtminstone jag alltid ha kvar tanken om rätt GM var den som dömdes av TR. I vilket fall så hade nog MB tvingats att få tyst på VB på antingen det ena eller andra sättet. Eventuellt löste KJ det hela för gubben med otrohet och misshandel som sina främsta meriter.

Till en viss gräns är kanske KJ kapabel till mord, men mord av det här slaget är ett för stort för KJ att hantera ensam. Dessutom är han för lat för att dra igång något av den här magnituden själv, han måste knuffas i den riktningen av någon som tar "befäl" över honom - jag tror alltså att KJ är den sorten som behöver ett övertalande "befäl" med ett uppenbart mordmotiv, och i den rollen tror jag att Berg (eller AN) skulle vara utmärkta exempel.
Citera
2014-01-05, 00:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Antagligen därför att han kom på att polisen kan kolla upp om E*gla har tränat karate, troligtvis har hon aldrig gjort det. Förmodligen brukade han skjutsa hem även E*gla sena kalla kvällar, kanske ifrån knivsamlarklubben, givetvis med en mellanlandning på något bra knullställe.

Jepp, mycket sannolikt!
Citera
2014-01-05, 01:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Till en viss gräns är kanske KJ kapabel till mord, men mord av det här slaget är ett för stort för KJ att hantera ensam. Dessutom är han för lat för att dra igång något av den här magnituden själv, han måste knuffas i den riktningen av någon som tar "befäl" över honom - jag tror alltså att KJ är den sorten som behöver ett övertalande "befäl" med ett uppenbart mordmotiv, och i den rollen tror jag att Berg (eller AN) skulle vara utmärkta exempel.

Det som gör att jag misstänker att fler än KJ är inblandade är just precis det du säger här, mycket bra sammanfattning, kunde inte sagt det bättre själv, det vet du.

Jag tror att KJ är inblandad på ett hörn, han har blivit tillsagd att knipa käft, och då gör han det som den lydiga huboten han är. Datumet för offentliggörande är inte tidsatt, var det inte så KJ sa? Det finns mer att berätta, men han måste först överlägga med övriga inblandade vad som skall berättas och hur.
Senast redigerad av OY 2014-01-05 kl. 01:12. Anledning: felstavning
Citera
2014-01-05, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Bara så vi inte spårar iväg när det gäller Nils, Engla och Flottiljvägen.
KJ är skriven i lägenhet 1104, det är närmast till höger om trapphuset om man står på framsidan, på övervåningen. Nils uppger sig bo i lägenheten bredvid KJ, han talar om att balkongen ligger med endast en plåt som skiljer dem. Han hör också KJs TV-spelande genom väggen ibland. Det gör man inte om det är en lägenhet emellan. Nils måste alltså bo i lgh 1105.

Engla bor "längre bort på samman plan" enligt Nils. Det blir rimligen lägenhet 1106, om man antar att "längre bort" innebär "förbi" Nils lägenhet från trapphuset räknat. Där är hon också skriven.

Att folk "råkade" skriva sig i fel lägenhet när systemet med lägenhetsnummer infördes är väldigt vanligt, det är lite komplicerat att förstå hur systemet fungerar, och det är sällan eller aldrig det blir några problem om man är skriven fel. Posten går ju på adress och namn, inte lägenhetsnummer.

Så, mer mystisk än så är nog inte frågan om Nils/Engla och lägenheterna. Den som bor i Boden kan ju gå förbi och kolla namnen på dörrarna.

MBs eventuella koppling till huset är en annan femma, men låt oss inte snurra in oss i spekulationer baserade på felaktigheter.

Citerar mig själv med en liten rättning. Något är skevt med numreringen på lägenheterna på 4C. Enligt FUP bor KJ direkt till vänster om trappan upp till loftgången. Det syns också på bilderna. Den lägenheten är nummer tre från vänster räknat och borde ha nummer 1103. KJ är skriven i 1104, så det är antingen en underlig numrering, och KJ är skriven i rätt lägenhet, eller så har han blivit skriven på felaktigt lgh-nummer (vilket som sagt inte är ovanligt). Nils bor direkt till höger om KJs lgh, dvs direkt till höger om trappan. Detta borde vara lgh 1104, men om numreringen är konstig kan det vara nåt skevt här också. Engla bor antingen i lgh två eller tre till höger om trappan, "bortanför" Nils lägenhet.

Hur som helst, Nils och Engla bor säkerligen inte ihop och avsikten har nog inte varit att de ska vara skrivna på samma adress heller.
Citera
2014-01-05, 01:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Citerar mig själv med en liten rättning. Något är skevt med numreringen på lägenheterna på 4C. Enligt FUP bor KJ direkt till vänster om trappan upp till loftgången. Det syns också på bilderna. Den lägenheten är nummer tre från vänster räknat och borde ha nummer 1103. KJ är skriven i 1104, så det är antingen en underlig numrering, och KJ är skriven i rätt lägenhet, eller så har han blivit skriven på felaktigt lgh-nummer (vilket som sagt inte är ovanligt). Nils bor direkt till höger om KJs lgh, dvs direkt till höger om trappan. Detta borde vara lgh 1104, men om numreringen är konstig kan det vara nåt skevt här också. Engla bor antingen i lgh två eller tre till höger om trappan, "bortanför" Nils lägenhet.

Hur som helst, Nils och Engla bor säkerligen inte ihop och avsikten har nog inte varit att de ska vara skrivna på samma adress heller.

En enkel förklaring är att det börjar med 1101 från höger, då stämmer iaf KJ lgh nummer.

NC bor då i 1103, EL i 1106, längst till vänster.
Citera
2014-01-05, 01:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Okej, ja det var ett läsvärt svar, tack. Vad menar du med att länsman inte kan föra i bevisning, det gäller ju även blodet i bilen i så fall, det är inte bevisat att KJ har orsakat det, enbart ett antagande. Ärligt talat, här tänker man skicka en människa till långvarig vård enbart med ett antagande till grund, förskräckligt att det kan få fungera så i en rättsstat tycker jag.

Varför kan inte åklagaren presentera en händelsekejda, en tidslinje? Hon vet inte var mordet begicks, inte heller var liket styckades, inte vad VB stacks med, inte hur kroppsdelarna hamnade på fyndplatserna, inte heller när mord och styckning ägde rum, hon har ingen idé om hur blodet hamnade i bilen, inte heller när, inte vilka hjälpmedel som har använts vid mord, styckning och transport förutom möjligtvis KJ bil, åklagaren vet inte var VB och KJ befann sig aktuell kväll, hon vet inte heller om de var själva, hon kan inte bevisa ett satans dugg, ännu mindre har hon presenterat en föreställning om allt det här. Hon antager att KJ mördade VB och domstolen litar på henne. Vad fan ska det här likna, rena rama vilda västern tycker jag.

EDIT;Då tar man och förhör en psykiskt handikappad person och låter hans svar och historia ligga till grund för en stärkt misstanke, han ljuger, han minns inte, han försäger sig, han svarar svävande, uppträder märkligt osv., det måste ju betyda att han är mördaren, eller hur?

Vad fan, hade man förväntat sig annat av en person med ADD och asperger?

Kan det vara pup som avgjorde, är det tecknet på att han är en mördare?

Ja, det här är egentligen hårresande. Det ger osökt associationer till de summariska rättegångarna, utresningarna under Stalin, 1936-1938 - de beryktade "Moskvarättegångarna", där domen mot de åtalade hade skrivits ut och undertecknats INNAN de "skyldiga" fått tillfälle att säga ett enda ord till sitt försvar.
Citera
2014-01-05, 01:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, det här är egentligen hårresande. Det ger osökt associationer till de summariska rättegångarna, utresningarna under Stalin, 1936-1938 - de beryktade "Moskvarättegångarna", där domen mot de åtalade hade skrivits ut och undertecknats INNAN de "skyldiga" fått tillfälle att säga ett enda ord till sitt försvar.

Ja, du och jag tycker det men tydligen inget av trådens juridikorakel. Det är mycket oroväckande att ingen av dem har framfört synpunkter på just det inlägget av mig som du kommenterar här tycker jag.

Det är ju precis så som jag säger, men ändå är det enligt många bevisat att KJ är den som höll i mordvapnet och sedan styckade och transporterade VB kropp, hårresande är egentligen bara ett förnamn tycker jag.

Förmodligen bygger antagandet att KJ är mördaren på sannolikhet, rimlighet, statistik och förbannad lögn, jag kan inte se vad man annars kan grunda en fällande dom på, kan du?

EDIT;Är det tillåtet enligt svensk lag att pressa en person att tala ut genom att fälla vederbörande i en domstol? Det känns faktiskt som om att det är just det som åklagaren håller på med, hon kan inte bevisa KJ skuld som mördare men övertygar ändå domstolen om att KJ är skyldig för att på så vis få honom att berätta om vem mördaren är. Det bygger på att KJ har med saken att göra på något vis.
Senast redigerad av OY 2014-01-05 kl. 01:29.
Citera
2014-01-05, 01:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Sant. Sedan var KJ väldigt duktig på att alltid låsa sin bil. Allt annat är trådsanningar.

ALLTID när han hade sina leksaksvapen i bilen vill jag minnas ha läst .. Men annars ..?
Citera
2014-01-05, 01:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Superb sammanfatning OY, BRAVO!!!

Vill dock tillfoga att; Dupong & Dupont inte ens heller kunde komma upp med något motiv

OCH att KJ inte fick någon advokat vid det/de? första förhör även om han bad om det , undrar om inte det är tjänstefel från polisens sida?

KJ behövde inte säga ett ord innan han tilldelats en försvarare, det var han säkert medveten om.
Citera
2014-01-05, 01:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
ALLTID när han hade sina leksaksvapen i bilen vill jag minnas ha läst .. Men annars ..?

Dockland kan inte skilja på att KJ alltid låste sin bil när han hade leksaksvapen i bilen samt vittnen som var med och såg det, och alla andra gånger när han inte hade pryttlar i bilen och ingen som bevittnade parkering och lämnande av bil.
Citera
2014-01-05, 01:36
Medlem
Citat:
En enkel förklaring är att det börjar med 1101 från höger, då stämmer iaf KJ lgh nummer.

NC bor då i 1103, EL i 1106, längst till vänster.

Nej. Så fungerar det inte. Man börjar längst till vänster. Läs på, specifikt från sidan 4 och framåt:
https://www.lantmateriet.se/Global/Fastigheter/Fastighetsinformation/L%C3%A4genhetsregistret/2012/Exempelsamling%20numrering%20av%20l%C3%A4genheter% 5B1%5D.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in