Citat:
Inte jag heller, men gissar på att bögar är klart överrepresenterade inom balett.
Citat:
Fast nu finns inte denna fulla frihet som du pratar om. Eller jo, kanske i teorin men absolut inte i praktiken.
Om en man väljer ett typiskt "kvinnoyrke" så kommer han bli tvungen att utstå en hel massa skit och pikar för det. Vilket betyder att det bara är vissa män som kommer orka ta dessa jobb. Andra, som skulle vilja, väjer för sina drömmar.
Det är det som Katzyn pratar om (antar jag). Och det är sådant vi feminister vill arbeta mot.
Om en man väljer ett typiskt "kvinnoyrke" så kommer han bli tvungen att utstå en hel massa skit och pikar för det. Vilket betyder att det bara är vissa män som kommer orka ta dessa jobb. Andra, som skulle vilja, väjer för sina drömmar.
Det är det som Katzyn pratar om (antar jag). Och det är sådant vi feminister vill arbeta mot.
Om en kille drömmer om ett arbete inom en kvinnodominerad bransch, tror jag inte det är något större problem alls med gliringar och pikar. Det kan säkert förekomma, men inte i större utsräckning än vad de flesta av oss får leva med i olika sammanhang.
Däremot har jag noterat att kvinnor som vill in i mansdominerade branscher betraktas med misstänksamhet, ända tills de bevisar att de presterar lika bra som männen gör. Gör de det accepteras de, gör de det inte blir de ofta utstötta. Men de finns ändå vissa män som tycker att kvinnor inte har där att göra, en för mig märklig attityd och absolut inget som genomsyrar samhället i stort.
Vad gäller räddningstjänst och polis motsätter jag mig alla sänkningar av fysiska krav för att anpassa yrket till kvinnor. De kvinnor som klarar kraven skall givetvis vara fria att arbeta i yrket.