2013-12-18, 08:57
Bannlyst
Läste att förtroendet för politikerna i Gbg är det lägsta på länge tack vare bla den smyginförda trängselskatten! Senaste mätningen visar dessutom att endast 22% tycker att den är bra! Alltså bara drygt var 5:e person!!!
Citera
2014-01-04, 11:54
Medlem
Ajskrims avatar
Regeringen vill kraftigt höja trängselskatten

Enligt SVT föreslår Alliansen nu en höjning av trängselskatten i såväl Stockholm som Göteborg, där den riktigt stora höjningen blir i Stockholm. Högsta avgift där höjs från 20 kronor till 35 kronor. Jämförelsevis är den största höjningen i Göteborg 4 kronor.

Tal om höjning redan nu i Göteborg inför folkomröstningen lär leda till att fler blir emot trängselskatten. Varför kommer förslagen om höjning nu? Har Alliansen något att tjäna på förslaget politiskt?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/trangselskatten-chockhojs
Citera
2014-01-04, 12:18
Medlem
Boblovebudss avatar
Hoppas inte det förslaget går igenom, trängelselskatt är förfan ett skämt. Åker in till göteborg dagligen men bor utanför så får inte rösta men hoppas att skiten röstas bort.
Citera
2014-01-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajskrim
Enligt SVT föreslår Alliansen nu en höjning av trängselskatten i såväl Stockholm som Göteborg, där den riktigt stora höjningen blir i Stockholm. Högsta avgift där höjs från 20 kronor till 35 kronor. Jämförelsevis är den största höjningen i Göteborg 4 kronor.

Tal om höjning redan nu i Göteborg inför folkomröstningen lär leda till att fler blir emot trängselskatten. Varför kommer förslagen om höjning nu? Har Alliansen något att tjäna på förslaget politiskt?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/trangselskatten-chockhojs

Varför inte bara höra priset till 100, 200 och 500.

När vi ändå håller på tänker jag,
Citera
2014-01-04, 12:38
Medlem
Spackelackans avatar
Pengarna skall visst gå till utbyggnad av tunnelbanan är det tänkt. Om pengarna verkligen kommer att gå dit låter jag dock vara osagt.
Citera
2014-01-04, 12:42
Medlem
Uran233s avatar
Trevligt för oss fotgängare!
Citera
2014-01-04, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Pengarna skall visst gå till utbyggnad av tunnelbanan är det tänkt. Om pengarna verkligen kommer att gå dit låter jag dock vara osagt.

Det kommer det inte. Pengarna behövs för att betala pensionsåtaganden (inte enbart, men det är den primära kostnaden)

Göteborg har t.ex. tagit på sig pensionsåtaganden baserat på vinster som man har lånat pengar till....

Det här är ju det ekonomiska systemet som havererar...
Citera
2014-01-04, 12:45
Medlem
popeondopes avatar
Höj den till 150 kronor per dygn som bilen är innanför tullarna. Det finns ingen som helst anledning att köra bil i innerstad för persontransport av icke handikappade. Vi har bra kollektivtrafik 24/7 och bra cykelbanor. Att förpesta innerstaden med en bil är något som bör straffas hårt och något folk endast borde göra om det inte finns en annan lösning.
Citera
2014-01-04, 12:59
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Höj den till 150 kronor per dygn som bilen är innanför tullarna. Det finns ingen som helst anledning att köra bil i innerstad för persontransport av icke handikappade. Vi har bra kollektivtrafik 24/7 och bra cykelbanor. Att förpesta innerstaden med en bil är något som bör straffas hårt och något folk endast borde göra om det inte finns en annan lösning.
Är böjd att hålla med dig, dock med förbehållet att viss yrkestrafik såsom varubud, bergare och yrkestransporter undantas.

Dock så skall dom extra skattekronorna utan förbehåll gå till kollektivtrafiken så att den kan hålla en god servicenivå dag som natt, vinter som sommar.

Risken finns dock att extrakronorna kommer att försvinna ner i stadskassan och användas till andra saker än det dom var avsedda till.
Citera
2014-01-04, 13:16
Medlem
Cubalibre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope

För min del så skulle jag kunna ta mig till jobbet med kollektivtrafiken men inte hem. Brukar sluta runt 2:00 på natten, och det går ingenting förens vid 05:30 på morgonen. Så nej, det är ingen bra kollektivtrafik 24/7
Citera
2014-01-04, 14:49
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubalibre77
För min del så skulle jag kunna ta mig till jobbet med kollektivtrafiken men inte hem. Brukar sluta runt 2:00 på natten, och det går ingenting förens vid 05:30 på morgonen. Så nej, det är ingen bra kollektivtrafik 24/7
Var bor du då någonstans?
Citera
2014-01-04, 15:08
Medlem
Studsbolls avatar
Härligt med den kommande höjningen! Kia och de andra häxorna vinner över skattebetalarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in