2014-01-03, 17:03
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
dessutom påstår du, återigen helt felaktigt, att priserna rasade -50% på 90-talet, det är inte sant, endast i enstaka fall hände det privatbostäder, och inte i centrala delar av storstäder.

du har gjort bort dej, ge upp, stick härifrån eller gör en pudel.

.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighetskrisen_1990-1994

Här står det bland annat att fastigheter i Stockholm tappade i värde med upp till 70%.
2014-01-03, 17:09
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighetskrisen_1990-1994

Här står det bland annat att fastigheter i Stockholm tappade i värde med upp till 70%.
komersiella hyresfastigheter köpta av fastighetsbolag, ja!! stor skillnad mot bostadsrätter, din imbecill.
2014-01-03, 17:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
dessutom påstår du, återigen helt felaktigt, att priserna rasade -50% på 90-talet, det är inte sant, endast i enstaka fall hände det privatbostäder, och inte i centrala delar av storstäder.

du har gjort bort dej, ge upp, stick härifrån eller gör en pudel.

.

Du bör byta teknik. Att vara otrevlig och dryg förbättrar inte din trovärdighet.
Det får dig bara att verka emotionell och osaklig.

Vi vet alla, du har själv sagt det, att du spekulerar i bostadsrätter.
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
komersiella hyresfastigheter köpta av fastighetsbolag, ja!! stor skillnad mot bostadsrätter, din imbecill.

Om du läser ett par rader längre ned i texten så ser du att privata fastigheter/bostadsrätter ibland påverkades i nästan samma höga grad (ibland mindre - "bara" 15-20 %).
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Den enda idioten i denna tråd är du.
2014-01-03, 18:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Mening med att lyfta golvet för riskvikter för bostadslån är just att bankerna ska tvingas reservera mer eget kapital som kan förbrukas vid kreditförluster. Inget annat.

Man adresseras alltså problemet att vid en kris av något slag som leder till kreditförluster för bostadslån så kan bankernas ägare täcka dessa förluster utan att banken går i kk. Man reducerar så att säga systemrisken.

Men den direkta följden blir att bolåneräntorna stiger.

Citat:
Jag tror inte att FI vantar sig något speciellt. Dom kryper till korset och gör något så Ingves inte kan gnälla så mycket på att dom inte gör något. Och så vill dom väl visa att dom försöker ta något slags ansvar. Ungefär så ser FI på det.
Har jag fel om jag säger att FI styrs av regeringen och inte behöver lyssna på vad Riksbanken säger? FI var väl övrig de som la fram förslaget om höjda riskvikter. Jag tror tvärtemot dig att FI är mycket väl medvetna om att bolåneräntorna riskerar att stiga och jag tror också att dom räknar med det.

Citat:
Vad gäller SBAB skiter dom i FI. Varför skulle dom bry sig? Dom tar order uppifrån och FI är långt på sidan. Du måste förstå att SBAB är statligt och då befinner dom sig i den statliga makt-hierarkin. Det är inget vanligt företag.
SBAB kan vara hur vårdslösa som helst i sin kreditgivning. Får dom problem skickar bara staten ut fogden och tar in skatt och gör ägartillskott. Skulle någon klaga så säger staten bara att "vaddå vi är ägare vi kan naturligtvis göra ägartillskott".

Och att SBAB nu verkar vara mer generösa kan naturligtvis ha att göra med att vi närmar oss valet och sittande regering har ett visst intresse av att folk ska uppleva att dom sköter ekonomin bra. Och om folk lånar mer och spenderar så upplevs det som att ekonomin är bra. Konstigare saker än så har hänt. (Och det kan gå till ungefär så här. Styrelseordföranden talar med kanslihuset där hin får frågan om hur det går att ta marknadsandelar. Och sedan uppmaning om att vara lite mer aggressiva i sina försök att leva upp till kravet om att förbättra konkurrensen i banksektorn. Styrelseordföranden tar upp det på nästa styrelsemöte och där diskuteras vad man kan göra och att öka max utlåning till över 5ggr årslönen ses då som ett sätta att ta mer marknadsandelar. Och det går inte att komma åt som någon form av manipulation från regeringens sida).

FI och SBAB har samma chef?
Om SBAB kan vara hur vårdslösa som helst, vad hindrar dom?
2014-01-03, 22:20
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du bör byta teknik. Att vara otrevlig och dryg förbättrar inte din trovärdighet.
Det får dig bara att verka emotionell och osaklig.
Bättre att använda ignore-funktionen, så slipper man det helt.
2014-01-04, 00:25
Medlem
MrBlakeneys avatar
Det är synd att den här debatten har fått karaktären av en pajkastningstävling mellan de som äger sina bostäder och de som bor i hyresrätt. Vad jag tycker har redan ältats om och om igen och min åsikt kommer inte tillföra debatten något nytt.

Däremot saknar oroväckande många jämnåriga till mig (25-ish) ens den mest grundläggande insikt i det ekonomiska systemets uppbyggnad. Och då rör jag mig framför allt i akademiska kretsar. Till och med jag, som på min höjd kan klassas som en obildad lekman när det kommer till nationalekonomi, tappar ofta hakan. Folk som knappt känner till 90-talskrisen sitter nu och tittar på bostadsrätter.
2014-01-04, 00:40
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlakeney
Det är synd att den här debatten har fått karaktären av en pajkastningstävling mellan de som äger sina bostäder och de som bor i hyresrätt. Vad jag tycker har redan ältats om och om igen och min åsikt kommer inte tillföra debatten något nytt.

Däremot saknar oroväckande många jämnåriga till mig (25-ish) ens den mest grundläggande insikt i det ekonomiska systemets uppbyggnad. Och då rör jag mig framför allt i akademiska kretsar. Till och med jag, som på min höjd kan klassas som en obildad lekman när det kommer till nationalekonomi, tappar ofta hakan. Folk som knappt känner till 90-talskrisen sitter nu och tittar på bostadsrätter.

Att folk köper bostadsrätter handlar ju ofta om att det faktiskt inte finns några realistiska alternativ i form av hyresrätter. Förutom när man är politiker och tycker att folk (med "folk" menas "andra mindre priviligierade") borde kunna bo inneboende permanent till ockerhyror istället för att låna pengar (som man aldrig kommer att kunna betala tillbaka) nästan gratis till en bostad. När man sedan till sist har hostat upp 2 millar och blancolånat till kontantinsatsen, är ju knappast 90-talskrisen det första man sätter sig för att läsa om...

Lät jag bitter? Oh yes. Jag säger inget om folk som vill spekulera i fastigheter och bostadsrätter. Men jag hade gärna velat ha möjlighet att välja mina äggkorgar på egen hand, så att säga.
Senast redigerad av Antoinette 2014-01-04 kl. 00:47.
2014-01-04, 01:00
Medlem
MrBlakeneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Att folk köper bostadsrätter handlar ju ofta om att det faktiskt inte finns några realistiska alternativ i form av hyresrätter. Förutom när man är politiker och tycker att folk borde kunna bo inneboende permanent till ockerhyror istället för att låna pengar (som man aldrig kommer att kunna betala tillbaka) till en bostad (med "folk" menas "andra mindre priviligierade"). När man sedan till sist har hostat upp 2 millar och blancolånat till kontantinsatsen, är det ju knappast 90-talskrisen det första man sätter sig för att läsa om...

Lät jag bitter? Oh yes. Jag säger inget om folk som vill spekulera i fastigheter och bostadsrätter - men själv skulle jag nog helst ha velat ha möjligheten att välja mina äggkorgar själv.

Visst har du rätt. Det är en problematisk utveckling, och trots allt vill jag tro att de flesta ändå har din insikt i det hela. Vad jag vill ha sagt är att utvecklingen knappast gynnas av en hos många gravt dysfunktionell syn på pengar och skulder. Att folk väljer att totalrenovera, för att bo lyxigt när de egentligen skulle klarat sig utan, för lånade pengar, och ibland på toppen av det dessutom rentav lyxkonsumera, kommer att ligga såväl skuldfria som hyresgäster och ansvarsfulla låntagare till last om worst case-kalkylerna slår in. Nu får vi hoppas att det inte blir så.
Senast redigerad av MrBlakeney 2014-01-04 kl. 01:03.
2014-01-04, 13:01
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlakeney

Jag har märkt samma sak. Många verkar inte förstå vad lån innebär. Man ska betala tillbaka det man har lånat. Har man lånat 3 000 000 kronor ska du ge 3 000 000 + ränta till banken. Det blir ganska många årslöner även för en höginkomsttagare. Folk verkar tro att det är en hyresrätt dem äger. Dvs de tror att räntan är hyran. Att låna tre miljoner kostar cirka 6000 i månaden i ränta efter avdrag. Folk tror att det är detsamma som att skaffa en hyresrätt med 6000 i månadshyra.

Dessutom verkar folk inte förstå att vi lever i en unik tid när det gäller räntan. För 20 år sedan var folk avundssjuka på att mina föräldrar had 12% ränta. 7-8% ränta är en normal ränta och ibland ligger den lägre och ibland högre. Ska man leva i 50 år så kommer man uppleva både högre och lägre.
2014-01-04, 13:29
Moderator
Siegfrids avatar
Över en natt har pantbrev för hundratusentals villor och bostadsrätter blivit värdelösa. Orsaken är att HD beslutat att en barnfamiljs bostad inte kan utmätas.
Det borde leda till att bankernas säkerheter i form av bostadslån omvärderas. Om det inte går kräva in panten och sälja huset/lägenheten förrän barnen fyller 18 så står banken där med lång näsa under tiden.

Bloggaren Lars Wilderäng skriver om detta:
Citat:
Svenska säkerställda obligationer, som massivt dumpats till utlandet som säkrade mot panter visar sig inte vara så säkerställda, då panterna inte kan inkrävas.

När den svenska bostadsbubblans och skuldbubblans utländska finansiärer inser detta lär marknadsräntorna "stiga lite".
...
I princip borde inga barnfamiljer få några bostadslån alls, då panterna är värdelösa, utan borde enbart få ta blancolån till dubbla dagens bolåneräntor och med 10 års amorteringskrav.

Så det är bara att gratulera barnfamiljer land och rike runt. Låna så mycket ni kan, festa upp pengarna och skit i att betala något till banken eller staten. Hänvisa till Högsta domstolen och FN:s barnkonvention.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/01/hd-barnfamiljers-bostader-gar-inte-att.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in