Citat:
Ursprungligen postat av
clement2020
Vart vill ni komma med er inflationsdiskussion? Om inflationen är 6,5% men du kan få ett bolån till ca 2% så är väl det kanon för alla högbelånade?
Jag kan släppa diskussionen. Så intressant kanske den inte är i just den här tråden. Men det är inte "raketforskning" att anta att i den faktiska inflationen så finns förklaringen till utvecklingen i bostadspriser.
Vilket inte gör det dumt att sitta på en större, bra placerad bostad, ett tag till. Faran är om ökningen i konsumentpriser tar fart, så blir lånen på dessa bostäder svårare att bära. Om köpkraften dessutom gått ned framförallt hos låginkomsttagare, och en vänster-regering styr Sverige, så kan tex fastighetsskatten komma tillbaka, som ett försök till omfördelning gentemot människor med mindre av egendomar.
Jag själv gillar inte utvecklingen med ökad spridning av inkomster och förmögenheter, något som bankerna bostadsdårarna bidrar till sker. Det kan dock slå tillbaka med tiden (och drabba mig också. Det är inte sunt nu heller. Tack för allt.)
Citat:
Ursprungligen postat av
jamenduja
Enligt vem definieras inflationen av penningmängden? Riksbanken, NE, engelska och svenska wikipedia beskriver inflationen med penningvärdet.
SCB, statistiska centralbyrån.