2013-12-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Men du definierar väl inflation enligt KPI? Jag upprepar mig för du svarade inte på den frågan.

Oväsentliga försök till finter. Ökar penningmängden råder inflation. Minskar penningmängden råder deflation. Punkt.
Hur tror du vi skulle haft det ställt om inflationen varit 6,5% årligen dom senaste 7 åren?
2013-12-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Om vi sätter det i relation med 90-tals krisen, hur påverkade tillgången av bostäder den?
Om du mot förmodan får ett svar så kommer det vara ett försök till att skifta fokus, i den här tråden är det nämligen ingen som tycker att prisökningarna är välgrundade som förstår eller vill förstå att bopriser kan påverkas negativt utan att det varit en bubbla. Om de erkänner att det inte fanns ett vansinnigt överskott på bostäder på tidigt 90-tal så håller inte deras resonemang.

50 spänn på att svaret blir "men asså hallå, då gick vi ju liksom från fast till rörlig växelkurs så det är helt omöjligt att det blir prisras liksom. Typ ba." Enda frågan är om de resonerar så för att de inte förstår, eller för att de inte har något annat att komma med.
2013-12-28, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur tror du vi skulle haft det ställt om inflationen varit 6,5% årligen dom senaste 7 åren?

Den har varit 6,5% de senaste åren. Det heter inte "om inflationen hade varit 6,5%". Det är bedrägeri. 6,5% är rätt mått för svensk del.

Tillgångspriserna hade varit lägre såklart (på tex bostäder). Fler ekonomiskt sett sjuka verksamheter, och hela länder, hade gått i konkurs för länge sedan och en verklig återhämtning i ekonomin hade kunnat skönjas som ett resultat av detta. Istället är världen inne på sjätte året i en finanskris där det långsamt bara fortsätter att gå åt helvete därför att marknadsekonomi som lösning på problem har fått ge vika.
2013-12-29, 09:06
Medlem
Citat:
Den har varit 6,5% de senaste åren. Det heter inte "om inflationen hade varit 6,5%". Det är bedrägeri. 6,5% är rätt mått för svensk del.

Tillgångspriserna hade varit lägre såklart (på tex bostäder). Fler ekonomiskt sett sjuka verksamheter, och hela länder, hade gått i konkurs för länge sedan och en verklig återhämtning i ekonomin hade kunnat skönjas som ett resultat av detta. Istället är världen inne på sjätte året i en finanskris där det långsamt bara fortsätter att gå åt helvete därför att marknadsekonomi som lösning på problem har fått ge vika.
Nu är inte wikipedia världens bästa källa men detta stämmer.

Citat:
Penningmängden styr prisnivån i samhället och en ökning av penningmängden (inflation) leder till en ökning av den allmänna prisnivån i samhället, om alla andra faktorer hålls konstanta.
Den sista meningen är något du missat, har alla faktorer varit konstanta dom senaste åren?
2013-12-29, 16:07
Bannlyst
Jag utelämnade några ord av misstag. Det borde ha stått Tillgångspriserna hade varit lägre såklart (på tex bostäder) om inflationen hade varit lägre.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Nu är inte wikipedia världens bästa källa men detta stämmer.

Den sista meningen är något du missat, har alla faktorer varit konstanta dom senaste åren?

1. Jag skiter i det där. 2. Jag har inte missat någonting. 3. Jag håller det rätt och enkelt och jag har avslutat med punkt.

Upprepar, ökad penningmängd är inflation. Minskad penningmängd är deflation. Detta är riktigt och jag är trött på alla d-a varianter som går ut på att få inflationen att vara lägre än vad den är.
2013-12-29, 21:29
Medlem
Citat:
Jag utelämnade några ord av misstag. Det borde ha stått Tillgångspriserna hade varit lägre såklart (på tex bostäder) om inflationen hade varit lägre.

1. Jag skiter i det där. 2. Jag har inte missat någonting. 3. Jag håller det rätt och enkelt och jag har avslutat med punkt.

Upprepar, ökad penningmängd är inflation. Minskad penningmängd är deflation. Detta är riktigt och jag är trött på alla d-a varianter som går ut på att få inflationen att vara lägre än vad den är.

Vart vill ni komma med er inflationsdiskussion? Om inflationen är 6,5% men du kan få ett bolån till ca 2% så är väl det kanon för alla högbelånade?
2013-12-29, 21:36
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clement2020
Vart vill ni komma med er inflationsdiskussion? Om inflationen är 6,5% men du kan få ett bolån till ca 2% så är väl det kanon för alla högbelånade?
joo men du har väl märkt att de flesta i denna tråd hatar högbelånade, och önskar dem all världens olycka.
2013-12-29, 22:30
Medlem
jamendujas avatar
Citat:

Enligt vem definieras inflationen av penningmängden? Riksbanken, NE, engelska och svenska wikipedia beskriver inflationen med penningvärdet.
2013-12-29, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clement2020

Jag kan släppa diskussionen. Så intressant kanske den inte är i just den här tråden. Men det är inte "raketforskning" att anta att i den faktiska inflationen så finns förklaringen till utvecklingen i bostadspriser.

Vilket inte gör det dumt att sitta på en större, bra placerad bostad, ett tag till. Faran är om ökningen i konsumentpriser tar fart, så blir lånen på dessa bostäder svårare att bära. Om köpkraften dessutom gått ned framförallt hos låginkomsttagare, och en vänster-regering styr Sverige, så kan tex fastighetsskatten komma tillbaka, som ett försök till omfördelning gentemot människor med mindre av egendomar.

Jag själv gillar inte utvecklingen med ökad spridning av inkomster och förmögenheter, något som bankerna bostadsdårarna bidrar till sker. Det kan dock slå tillbaka med tiden (och drabba mig också. Det är inte sunt nu heller. Tack för allt.)

Citat:
Ursprungligen postat av jamenduja
Enligt vem definieras inflationen av penningmängden? Riksbanken, NE, engelska och svenska wikipedia beskriver inflationen med penningvärdet.

SCB, statistiska centralbyrån.
2013-12-29, 22:56
Medlem
Citat:
Olika skolor använder olika definitioner.

Det finns ingen som äger definitionen. Var och en som så önskar kan starta en egen tråd där vederbörande definierar inflation stipulativt för den tråden. Alternativt göra det i sitt eget inlägg.

De som vill diskutera inflation och penningmängd borde kanske göra det i en befintlig tråd som passar alternativt starta en ny om ingen passar. Snart tappar nog någon mod tålamodet då olika definitioner på inflation är lite off topic för just den här tråden.
2013-12-29, 23:07
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
SCB, statistiska centralbyrån.
Hm, SCB använder KPI som inflationsmått.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Olika skolor använder olika definitioner.

Det finns ingen som äger definitionen. Var och en som så önskar kan starta en egen tråd där vederbörande definierar inflation stipulativt för den tråden. Alternativt göra det i sitt eget inlägg.

De som vill diskutera inflation och penningmängd borde kanske göra det i en befintlig tråd som passar alternativt starta en ny om ingen passar. Snart tappar nog någon mod tålamodet då olika definitioner på inflation är lite off topic för just den här tråden.
Jo, jag misstänker att olika skolor använder olika mått. Men när jag har tittat runt lite på svenska myndigheter så verkar penningvärdet vara det relevanta måttet (vilket i min värld verkar vettigt eftersom det tar hänsyn till befolkningstillväxt osv., vilket inte en total penningmängd gör). Hur som helst, du har rätt, det är onödigt att diskutera hur man ska definiera inflation, men samtidigt är inflation relevant i tråden och då är det trevligt att veta vad folk menar med inflation. Annars blir det jobbigt att diskutera om vi använder samma ord till olika saker.
2013-12-29, 23:26
Medlem
Citat:
Jo, jag misstänker att olika skolor använder olika mått. Men när jag har tittat runt lite på svenska myndigheter så verkar penningvärdet vara det relevanta måttet (vilket i min värld verkar vettigt eftersom det tar hänsyn till befolkningstillväxt osv., vilket inte en total penningmängd gör). Hur som helst, du har rätt, det är onödigt att diskutera hur man ska definiera inflation, men samtidigt är inflation relevant i tråden och då är det trevligt att veta vad folk menar med inflation. Annars blir det jobbigt att diskutera om vi använder samma ord till olika saker.
Man kan använda KPI, KPIF, Mx mm då de är mer väl definierade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in