Citat:
Ursprungligen postat av
kavalen2
Nu är det ju ganska svårt att veta vad folk har för inkomst i denna tråd. Men köper ni en fet bostad för 5-10 miljoner i Stockholm så har ni väl garanterat nettoinkomster på 100 000k i månaden på två personen?
Bankerna kan väl för fan inte bevilja lån till familjer som har 50k efter skatt totalt, hur fan går det ihop, med det priset på bostad. Ta vanliga statligt anställda som exempel med löner på under 30k (innan skatt), hur är det möjligt att låna 5 millar till en bostad? Eller är inga statligt anställda i Stockholm boende i Stockholm?
Jag bara undrar hur fan folk kan få låna pengar som dem inte kommer att tjäna under en livstid, på ett jävla boende, vem ska städa upp detta sen?
Jag köpte min BR ensam i det prisintervallet och även om jag har en mycket bra lön tjänar jag inte 100k netto i månaden, inte ens brutto. Däremot har jag i likhet med många andra med sinne för ekonomi gjort goda affärer, både börsen och på bomarknaden och kunde därför köpa min BR utan några lån alls och ändå ha mycket över för placeringar på börsen.
Missa alltså inte att ta med förmögenheten i kalkylen för den har givetvis stor betydelse. Ingen köper som du säger "en fet BR" enbart med bra löner, alla kan också stoppa in en hel del cash. Minimikravet är nu 15% vilket ger 750,000 kr vid köp av en BR på 5 millar och kan man lägga upp det är det inget problem att genomföra köpet med nettoinkomster med klart mindre än 100,000 kr per månad.
Många har också betydligt mer än så men alla väljer inte att stoppa in hela förmögenheten i bostaden. En del väljer en mer balanserad strategi och låter en del av förmögenheten ligga i bostaden och en del i t.ex. börsen. Vi kan nu också se att aldrig tidigare har svenskar haft så stora belopp på bankkonton som nu, samt att de högst belånade har goda marginaler i sin totalekonomi. Det är alltså ett stort misstag att enbart fokusera på nettoinkomster och bolånemarginalen.
.