2013-12-28, 16:10
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jo det är ju det som det gör. Men du definierar väl inflation enligt KPI?

För helvete. Herregud vilka pappskallar det finns. Inte svårt för stat och banker att lura folk precis vart de vill och klä av dem in på bara kroppen utan att folk fattar vad det är som händer.

Nej, det gör det inte. Du kan titta på Japan t.ex. som pumpat ut pengar i 20 år och ändå lidit av deflation i över 15 år. Eller USA som pumpat ut pengar med hjälp av Feds "quantitative easing", pengar som inte hittat ut till företag och konsumenter utan stannat i bankers balansräkningar. Ingen jätteinflation där heller.
2013-12-28, 16:31
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Du får nog vara mer specifik. Jag sitter med SBAB framför mig, och de vill först och främst ha 15% i kontantinsats. Vidare varierar beloppet de kan tänka sig låna ut beroende på mer än bara inkomst. Men visst, om du ställer in att låntagaren har fast inkomst, INGA andra skulder (inte ens CSN), och en låg månadsavgift till föreningen, så kan du som ensamstående låna runt 1,7 miljoner om du har handpenning till en längehet för 2 miljoner. Antar att strax över det dubbla godkänns när två delar på bördan.

Jag satte att de flyttade från hyresrätt till villa och att villan skulle kosta 5,5 milj och att de behövde låna 4,5 milj. Inga andra skulder, inte ens CSN.
Min poäng var främst att visa att tgv som står för de flesta invektiv och tvärsäkra uttalanden i den här tråden hade fel och att det gick att bevisa. Vi kan ju av lätt insedda skäl inte sitta med facit om vad bopriserna är år 2016 idag. Däremot kan vi argumentera om hur bostadspriserna kommer utvecklas i framtiden och vi kan göra det med lite hyfs och respekt för varandra.
2013-12-28, 17:09
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Jag satte att de flyttade från hyresrätt till villa och att villan skulle kosta 5,5 milj och att de behövde låna 4,5 milj. Inga andra skulder, inte ens CSN.
Min poäng var främst att visa att tgv som står för de flesta invektiv och tvärsäkra uttalanden i den här tråden hade fel och att det gick att bevisa. Vi kan ju av lätt insedda skäl inte sitta med facit om vad bopriserna är år 2016 idag. Däremot kan vi argumentera om hur bostadspriserna kommer utvecklas i framtiden och vi kan göra det med lite hyfs och respekt för varandra.
okej' det verkar som jag hade fel, men det är inte tvättäkta lånelöfte utan en preliminär autobedömning via en databas. Men om det blir lånelöfte och lån av sådana ansökningar innebär det att vi är tillbaka till 2006-2007 då man fick låna max 7 bruttoårslöner.

Den enda tolkning man kan göra av detta är att bankerna vet att den låga räntan är här för att stanna, lång tid framöver, därför gör dom bedömningen att alla klarar 7 bruttoårslöner i lån med rejäl marginal, och således finns utrymme för antingen rejäla ränteökningar eller rejäla prisökningar på bostäder, jag tror det blir bostäder.... kommande två åren iallafall.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-28 kl. 17:11.
2013-12-28, 17:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Nu är det ju ganska svårt att veta vad folk har för inkomst i denna tråd. Men köper ni en fet bostad för 5-10 miljoner i Stockholm så har ni väl garanterat nettoinkomster på 100 000k i månaden på två personen?

Bankerna kan väl för fan inte bevilja lån till familjer som har 50k efter skatt totalt, hur fan går det ihop, med det priset på bostad. Ta vanliga statligt anställda som exempel med löner på under 30k (innan skatt), hur är det möjligt att låna 5 millar till en bostad? Eller är inga statligt anställda i Stockholm boende i Stockholm?

Jag bara undrar hur fan folk kan få låna pengar som dem inte kommer att tjäna under en livstid, på ett jävla boende, vem ska städa upp detta sen?

Jag köpte min BR ensam i det prisintervallet och även om jag har en mycket bra lön tjänar jag inte 100k netto i månaden, inte ens brutto. Däremot har jag i likhet med många andra med sinne för ekonomi gjort goda affärer, både börsen och på bomarknaden och kunde därför köpa min BR utan några lån alls och ändå ha mycket över för placeringar på börsen.

Missa alltså inte att ta med förmögenheten i kalkylen för den har givetvis stor betydelse. Ingen köper som du säger "en fet BR" enbart med bra löner, alla kan också stoppa in en hel del cash. Minimikravet är nu 15% vilket ger 750,000 kr vid köp av en BR på 5 millar och kan man lägga upp det är det inget problem att genomföra köpet med nettoinkomster med klart mindre än 100,000 kr per månad.

Många har också betydligt mer än så men alla väljer inte att stoppa in hela förmögenheten i bostaden. En del väljer en mer balanserad strategi och låter en del av förmögenheten ligga i bostaden och en del i t.ex. börsen. Vi kan nu också se att aldrig tidigare har svenskar haft så stora belopp på bankkonton som nu, samt att de högst belånade har goda marginaler i sin totalekonomi. Det är alltså ett stort misstag att enbart fokusera på nettoinkomster och bolånemarginalen.

.
2013-12-28, 17:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
”Vi underskattade det strukturella underskottet på bostäder. Det har haft ett större inflytande på prisuppgångarna än vi hade trott”, säger bankens chefsekonom Robert Bergqvist i DI.se.

Dessa experttyckare borde komma ner på jorden och titta sig omkring i storstäderna, så slipper de gissa fel. Att följa den här tråden är en sak om man bor i Örkelljunga eller via kontakter fått en hyresrätt i Stockholm vid 18 års ålder. Det är en helt annan sak om man fått ett bra arbete i Stockholm, flyttar upp och naivt söker bostad för att till slut inse att en flytt var 6:e-12:e månad inte är hållbart för den mentala hälsan.

Det finns ett strukturellt underskott på bostäder i storstadsregionerna, i synnerhet i Stockholm. Det ser inte ut att förändras över huvud taget, det är en enorm ändring som måste göras och knappt ens då går det (se Palmes försök med miljonprogrammet).

Bergqvist, och en del skribenter i den här tråden, kanske borde se längre än att bara i (egna) absoluta termer ropa "lägenheter i Stockholm är dyra och överprisade, därför att de kostar mycket".

Ja det är det jag sagt flera gånger i den här tråden, "experterna" når inte alls upp till den nivå som marknaden håller när det gäller att bedöma vad som är rätt prisnivå, och det gör inte heller amatörerna i t.ex. den här tråden. Enskilda individer missar hela tiden en massa olika faktorer som kan ha stor betydelse, marknaden som helhet består däremot av samtliga individer som tillsammans ser hela bilden.

Det bästa vi kan utgå ifrån är alltså det priset marknaden sätter. Det sker visserligen svängningar i marknadspriserna men det gällande marknadspriset är den bästa bedömningen av vad som är ett rimligt pris.

.
2013-12-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag köpte min BR ensam i det prisintervallet och även om jag har en mycket bra lön tjänar jag inte 100k netto i månaden, inte ens brutto. Däremot har jag i likhet med många andra med sinne för ekonomi gjort goda affärer, både börsen och på bomarknaden och kunde därför köpa min BR utan några lån alls och ändå ha mycket över för placeringar på börsen.

Missa alltså inte att ta med förmögenheten i kalkylen för den har givetvis stor betydelse. Ingen köper som du säger "en fet BR" enbart med bra löner, alla kan också stoppa in en hel del cash. Minimikravet är nu 15% vilket ger 750,000 kr vid köp av en BR på 5 millar och kan man lägga upp det är det inget problem att genomföra köpet med nettoinkomster med klart mindre än 100,000 kr per månad.

Många har också betydligt mer än så men alla väljer inte att stoppa in hela förmögenheten i bostaden. En del väljer en mer balanserad strategi och låter en del av förmögenheten ligga i bostaden och en del i t.ex. börsen. Vi kan nu också se att aldrig tidigare har svenskar haft så stora belopp på bankkonton som nu, samt att de högst belånade har goda marginaler i sin totalekonomi. Det är alltså ett stort misstag att enbart fokusera på nettoinkomster och bolånemarginalen.

.
Att gruppen med störst lån har goda marginaler är inte samma sak som att de högst belånade har goda marginaler, inte heller är generellt sett goda marginaler ett argument för att stora lån inte utgör en ökad risk för samhället vid höjda räntor.

Att någon med sinne för privatekonomi har så svårt för makroekonomi är fascinerande.
2013-12-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Du har fel och det kan bevisas.

Gå in på www.sbab.se och klicka dig fram till bolån - ansökan om lånelöfte. Fyll i uppgifter för ett gift par där hen och hen har en månadslön på ca 27000 vardera vilket inkl. skatter och avgifter blir en nettolön på 20k + 20k dvs 40 000 som i exemplet med Lisa och Linus.
Lägg till att de ska bo i villa, har 1 barn och betalar barnomsorg för det barnet.

Voilá de får låna mer än dina maxmax 3,5 miljoner.

Jag är helt övertygad om att SBAB's bolånekalkyler inte är de vansinnigaste i landet. Det finns folk ute på de lokala kontoren som är kreativa i överkant. På samma sätt som det finns låntagare som tummar på sanningen om hur fast deras arbete är.
Som lök på laxen är det här med värdering av fastigheter en ganska kreativ bransch det med vilket innebär att själva objektet till vilket det ska lånas kanske inte alls är korrekt värderat.
Ca 5 ggr årsinkomsten före skatt har taket legat på. Jag har själv kollat det. Både som låtsaskund och bekräftat med en privatbanks låneavdelning.
Vidare gäller att det är endast om man inte ha några andra kostnader. Har man barn sjunker det genast. Och har man andra tillgångar, t ex ett obelånat fritidshus sjunker också lånebeloppet. Det är alltså inte säkerhet som fattas.

För ca ett år sedan kollade jag det mot SBAB och då stämde faktorn 5 ganska exakt. Om dom går över nu har staten ändrat sig och blivit mer generösa i hur den skuldsätter folket.

Är det så är jag i sig inte förvånad. Staten (SBAB) har flera ggr varit ledande i att öka på hushållens skuldsättning.
2013-12-28, 18:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ca 5 ggr årsinkomsten före skatt har taket legat på. Jag har själv kollat det. Både som låtsaskund och bekräftat med en privatbanks låneavdelning.
Vidare gäller att det är endast om man inte ha några andra kostnader. Har man barn sjunker det genast. Och har man andra tillgångar, t ex ett obelånat fritidshus sjunker också lånebeloppet. Det är alltså inte säkerhet som fattas.

För ca ett år sedan kollade jag det mot SBAB och då stämde faktorn 5 ganska exakt. Om dom går över nu har staten ändrat sig och blivit mer generösa i hur den skuldsätter folket.

Är det så är jag i sig inte förvånad. Staten (SBAB) har flera ggr varit ledande i att öka på hushållens skuldsättning.

Ja och de har även varit kreativa och kommit med lösningar för att runda kravet på max 85% belåningsgrad. Lite lustigt hur staten låtsas vara bekymrad och sätter upp krav som de sedan försöker runda, även om det nu är olika företrädare för staten som gör detta.

.
2013-12-28, 18:44
Bannlyst
Citat:
...Japan...USA...Ingen jätteinflation där heller.

KPI är bedrägeri. Antingen är man extremt lättlurad själv eller så kanske man uttalar sig i egenskap av bankanställd och i den positionen för vidare bedrägeriet gentemot andra.
2013-12-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jo det är ju det som det gör. Men du definierar väl inflation enligt KPI?

För helvete. Herregud vilka pappskallar det finns. Inte svårt för stat och banker att lura folk precis vart de vill och klä av dem in på bara kroppen utan att folk fattar vad det är som händer.
För i helvete, har du inte glömt det faktum att befolkningen ökat och att man måste väga penningmängden mot varor och tjänster som inte är konstant.
2013-12-28, 21:46
Medlem
nins avatar
Citat:
”Vi underskattade det strukturella underskottet på bostäder. Det har haft ett större inflytande på prisuppgångarna än vi hade trott”, säger bankens chefsekonom Robert Bergqvist i DI.se.
Om vi sätter det i relation med 90-tals krisen, hur påverkade tillgången av bostäder den?
2013-12-28, 22:03
Bannlyst
Men du definierar väl inflation enligt KPI? Jag upprepar mig för du svarade inte på den frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
För i helvete, har du inte glömt det faktum att befolkningen ökat och att man måste väga penningmängden mot varor och tjänster som inte är konstant.

Oväsentliga försök till finter. Ökar penningmängden råder inflation. Minskar penningmängden råder deflation. Punkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in