Citat:
Jag är inte alls insatt speciellt insatt inom det millitära, men tycker ändå ämnet är intressant.
JAS står för jakt, attack o spaning. Skulle någon kunna förklara för mig vilka egenskaper som
man strävar efter på just de 3 och vilken teknik måste man ha för o klara av det.
Vad jag förstått är JAS en kompromiss mellan alla de 3 kriterierna.
Ex i min värld så innebär attack att man kan manövrera bra strid mot andra flygplan. Men vad innebär ex jaktplan ? flygare än den man jagar ?
JAS står för jakt, attack o spaning. Skulle någon kunna förklara för mig vilka egenskaper som
man strävar efter på just de 3 och vilken teknik måste man ha för o klara av det.
Vad jag förstått är JAS en kompromiss mellan alla de 3 kriterierna.
Ex i min värld så innebär attack att man kan manövrera bra strid mot andra flygplan. Men vad innebär ex jaktplan ? flygare än den man jagar ?
Jakt = Strid mot andra flygplan
Attack = Angrepp mot ytmål
Spaning = Namnet säger sig självt
JAS 39 är som du säger en kompromiss, då flygplanet presterar relativt bra i alla roller, men är egentligen inte bäst på någon utav rollerna. Flygplanet är väldigt litet i relation till resterande stridsflygplan på marknaden, vilket gör att utrymmet för sensorer blir väldigt sparsamt. Dock ser vi en sensorutveckling som stadigt går framåt, vilket gör teknologin mindre och anpassad till fler uppgifter.
Sen måste man skilja på produkten i sig, och hur varje nation väljer att använda den. Till exempel är JAS 39C Gripen ett oerhört mer avancerat attackflygplan än vad t.ex. den svenska försvarsmakten och riksdagen budgeterar till att utnyttja dess fulla potential - främst på vapenimplementering.
Det är svårt att säga exakt vilka kriterier som är viktiga för att fylla en bra jakt-roll, då det skiljer sig från behov och nation. Sverige som defensiv nation, har lagt det stora krutet på att sprida ut flygplanen över landet (vägbaser) och datalänkar. Man kan nästan jämföra det med en vargflock som följer och tröttar ut sitt byte bit för bit. Självklart behövs alltid en relativt bra radar och bra robotar, samt förmåga till att kunna kurva rätt bra.
Ser man på andra mer offensiva nationer (USA är ett lysande exempel) då deras primära jaktflygplan alltid varit modell större. Bättre radar, mer bränsle, lufttankning, större vapenlast. Men har istället haft avkall på datalänkar och kort start/landnings förmåga. Givetvis då till ett högre pris per enhet.
Det är därför vi sett SAAB implementera lufttankning, bättre räckvidd och mer vapenlast på de senare Gripen generationerna för att passa fler nationer.
Som sagt så är det väldigt svårt att säga på rak arm vad som krävs för att göra ett bra jaktflygplan utan att se till vilken hotmiljö det ska verka i. Men det optimala vore:
- Stor och bra radar
- Förmåga till bibehållet energiuttag i kurvstrid
- Låg bränsleförbrukning
- Hög motoreffekt
- Fly-by-wire
- Datalänkar
- IFF-system
- Tung vapenlast
- Lufttankning
- Bra system-ergonomi
- ECM / ECCM
- Rems / fackel-fällare
- 5 Generationens Stealth-förmåga
- Hög topphastighet
- Supercruise förmåga
- STOL-förmåga
- Hög alfa förmåga
- + 9G kapabel
- Väl tränade piloter
- Stridsledning i form av GCI eller AWACS
Nu har jag säkert glömt en jävla massa grejer som ska finnas i ett bra jaktflygplan, men du ser att det väldigt snabbt blir en fråga om att välja det ena före det andra - och vill man ha allt på listan blir summan för utveckling och produktion astronomisk.