2013-12-28, 18:27
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Lite programmering

Hur svårt kan det va' liksom? Funkar det inte kan man alltid sälja konceptet till Stiga eller Husqvarna...
Senast redigerad av Antoinette 2013-12-28 kl. 18:34.
Citera
2013-12-28, 23:58
Medlem
wellerockss avatar
OfT: Skärpning. Tråden lyder "JAS-39 Gripen" och EJ "Försvarsindustrin och dess ekonomiska för/nackdelar". Åter till topic tack.
Citera
2013-12-29, 00:49
Moderator
Eerieyes avatar
Nu är det nog full beläggning i SAABs verkstäder. Som i tomteverkstaden på julafton. Jädrar vad mycket frästa detaljer det finns i ett flygplan. Troligen jobbar de så mycket de kan med detaljer som de vet inte kommer att ändras och lägger på hyllan.

Sedan allt elarbete, integration av apparater och system och allt möjligt annat. Sedan kommer provflygningsprogrammet som leder till justeringar och ändringar. Därefter certifieringen med allt va det innebär.

Det är frågan om tusentals personer i åratal.
Citera
2013-12-29, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu är det nog full beläggning i SAABs verkstäder. Som i tomteverkstaden på julafton. Jädrar vad mycket frästa detaljer det finns i ett flygplan. Troligen jobbar de så mycket de kan med detaljer som de vet inte kommer att ändras och lägger på hyllan.

Sedan allt elarbete, integration av apparater och system och allt möjligt annat. Sedan kommer provflygningsprogrammet som leder till justeringar och ändringar. Därefter certifieringen med allt va det innebär.

Det är trevligt att vara ingenjör i Linköping nu tror jag. Men vad är det här? Finns JAS 39 NG redan färdigbyggd i ett exemplar?

http://www.youtube.com/watch?v=LaK79jhfvPg
Citera
2013-12-29, 02:08
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Det är trevligt att vara ingenjör i Linköping nu tror jag. Men vad är det här? Finns JAS 39 NG redan färdigbyggd i ett exemplar?

http://www.youtube.com/watch?v=LaK79jhfvPg

Det är en ombyggd gammal 39a där man testar vissa tekniska system, bl a motorn. Så Gripen E finns bara på papperet men de tekniska lösningarna är testade, till en del, i planet som du nämner.

Så Gripen E nu blir inte alls samma industrisatsning som det var när man tog fram den första versionen. Men det är ändå en massa jobb de närmaste åren.

Nu betalar sig den enorma investering som gjordes på 80- och 90-talen. Särskilt roligt är det för oss som alltid tvingades ut att försvara satsningen under de hårda åren. Det har visserligen varit en del tur med i bilden men faktum är vi gripenförespråkare fick rätt medan belackarna hade fel. På varenda punkt.
Citera
2013-12-29, 07:18
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Försvarsindustrin stod för 0,6% av kampanjbidragen från företagen
och 0,25% av de totala kampanjbidragen i presidentvalet 2012.

Ja, eller om vi så vill mindre än vad Steven Spielberg,
Bill Maher och Morgan Freeman bidrog med till Obamas kampanj.

Om det är några som "äger" politikerna p.g.a. kampanjbidrag
så är det i.s.f. pensionärerna, advokatkåren och Wall Street.

Försvarssektorn var f.ö. notabel som en av de företagssektorer
som fördelade sina (i sammanhanget mycket små) bidrag jämnast
mellan Obama och Romney.
Samtidigt som var det en av de sektorer som gav störst andel
av sina bidrag till isolationisten Ron Paul (6%).

Vart hittar du siffrorna? Sedan kostar militärindustrins lobbying 100- miljoner usd årligen. Det du skriver kanske stämmer men i så fall är siffrorna ungefär samma som militärens och inte militärindustrin, iaf fördelningen.

Edit, skall sluta den diskussionen
Senast redigerad av gurex 2013-12-29 kl. 07:22.
Citera
2013-12-29, 11:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Vad händer när Brasilien tillverkar själva? De påstår att 80 % ska byggas där på sikt? Även om det är inrikespolitiskt snicksnack så bör väl montering i Brasilien reducera den arbetskraft som behövs i Sverige även om det ändå ger jobb här?
Hur är det med radar och motor de byggdes tidigare av SAAB i GBG och Volvo i Trollhättan, hur blir det med den tillverkningen i framtiden? Kommer radarn byggas hos Selex och motorn hos GE?
Vad blir kvar av svensk kompetens på sikt?
Nog för att Volvo ( är sålda kommer inte ihåg namnet)kommer ha en del jobb med de Thailändska, Tjeckiska, Ungerska och Sydafrikanska fpl? Men har verkligen svensk flygindustri någon framtid annat än som en oerhört dyr AMS åtgärd till SAAB i Linköping ?
Är det ens värt att hålla Gripen under armarna om det innebär att svensk försvarsförmåga helt slås ut?
Citera
2013-12-29, 16:40
Medlem
När det gäller den ny motorn, blir det nog inte ett så drastiskt tapp i svenskt kunnande. Om jag inte minns helt fel, så har svensk modifiering av F404 till RM12 lett till en hel del teknologi som hittat in i F114. Visst, i RM12 var väl ca 60% svenskt, men även om nya gripenplan får F114, är inte Volvo Aero helt lottlöst. Har även något löst i minnet om att Volvo Aero skulle få servicekontrakt på F114 i Europa, men det är som sagt bara något svagt minne jag inte kommer ihåg var jag fått det ifrån. Hur som helst tror jag att svenskt kunnande inom detta område inte är något som kommer slarvas bort.
Citera
2013-12-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad händer när Brasilien tillverkar själva? De påstår att 80 % ska byggas där på sikt? Även om det är inrikespolitiskt snicksnack så bör väl montering i Brasilien reducera den arbetskraft som behövs i Sverige även om det ändå ger jobb här?
Hur är det med radar och motor de byggdes tidigare av SAAB i GBG och Volvo i Trollhättan, hur blir det med den tillverkningen i framtiden? Kommer radarn byggas hos Selex och motorn hos GE?
Vad blir kvar av svensk kompetens på sikt?
Nog för att Volvo ( är sålda kommer inte ihåg namnet)kommer ha en del jobb med de Thailändska, Tjeckiska, Ungerska och Sydafrikanska fpl? Men har verkligen svensk flygindustri någon framtid annat än som en oerhört dyr AMS åtgärd till SAAB i Linköping ?
Är det ens värt att hålla Gripen under armarna om det innebär att svensk försvarsförmåga helt slås ut?

Det är klart att det blir nya jobb i Sverige. SAAB i Linköping har nog en ganska begränsad produktionskapacitet. Ska "många" plan byggas vill det sig till att en produktionslina öppnar i Brasilien. Att det inte blir lika många svenska jobb bemöter jag genom att säga att de som skruvar ihop själva flygplanen är ganska få jämfört med alla de som jobbar med forskning, utveckling, projektledning, affärskontakter m.m.

Det är inte som förr när man hade tio ingenjörer och nittio fabriksarbetare. Idag är det tvärt om. Tio personer vid löpande bandet, och nittio på kontor..

Ska SAAB överleva så är det via kontakter och samarbete med andra tillverkare. Det är den bistra sanningen.
Citera
2013-12-29, 17:14
Medlem
SAAB i Linköping kommer nog att syssla med R&D och projektledning inom en snar framtid. Flygplan kommer att byggas utomlands..
Citera
2013-12-29, 19:06
Medlem
Jag är inte alls insatt speciellt insatt inom det millitära, men tycker ändå ämnet är intressant.
JAS står för jakt, attack o spaning. Skulle någon kunna förklara för mig vilka egenskaper som
man strävar efter på just de 3 och vilken teknik måste man ha för o klara av det.

Vad jag förstått är JAS en kompromiss mellan alla de 3 kriterierna.
Ex i min värld så innebär attack att man kan manövrera bra strid mot andra flygplan. Men vad innebär ex jaktplan ? flygare än den man jagar ?
Citera
2013-12-29, 19:17
Medlem
Elofzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Jag är inte alls insatt speciellt insatt inom det millitära, men tycker ändå ämnet är intressant.
JAS står för jakt, attack o spaning. Skulle någon kunna förklara för mig vilka egenskaper som
man strävar efter på just de 3 och vilken teknik måste man ha för o klara av det.

Vad jag förstått är JAS en kompromiss mellan alla de 3 kriterierna.
Ex i min värld så innebär attack att man kan manövrera bra strid mot andra flygplan. Men vad innebär ex jaktplan ? flygare än den man jagar ?

Jakt innebär strid mot andra flygplan alt jaga ikapp fiendens flygplan och avvisa dom från det luftrum du ska beskydda.

Attack innebär bekämpning av markmål såsom fordon, luftvärn, radarstationer osv

Spaning innebär att man från luften håller koll på vad som händer på marken genom tex fotografering. Det kan handla om truppförflyttningar, hålla koll på vissa fordon eller anläggningar.

Vilka system som lämpar sig bäst för respektive roll överlåter jag till proffsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in