Citat:
Ursprungligen postat av
E.Merckx
Var det Råstam? Intervjun styrker ju också det som sägs i artikeln.
Den vanliga Flashback argumentationen.

Jag litar på vad Farebrink säger i artikeln.

Sedan kan ju du hålla på och vränga saker och ting fram och tillbaka hur mycket du vill.

Om det var Råstam som intervjuade Farebrink till Råstams dokumentär? Är det någon slags Flashback-humor?
Vad i den intervjun styrker att Råstam ljuger? Tittar på den nu och får inte ihop nått som liknar det du påstår. Men hjälp mig gärna!!!!
Som jag sagt; jag litar också på vad Farebrink säger. Jag litar dock inte på att journalisten nödvändigtvis fått kronologin rätt (märk väl att det är han som i slutändan skapar texten och kronologin framför sin dator, det är inte Farebrink som gör det.)
Jag har själv en utbildning och en kortare tid som journalist bakom mig. Jag har gjort några intervjuer av liknande karaktär, dvs man ska prata om något som hände för länge sedan och som var utdraget över en tid på månader/år.. Med begränsad tid, både med intervjuobjektet och för att skriva artikeln, sätter man vanligtvis sig inte som journalist och lutar sig tillbaka för att lyssna på en lång sammanhängande berättelse som sträcker sig från A till B (det är så jag uppfattar att du tolkar AB-texten nämligen). Som journalist tar man vanligtvis befälet över samtalet och börjar med det viktigaste. I det här fallet konfrontationen. Därefter går man, vanligtvis, in på kringhändelserna och bygger upp texten runtomkring "det viktigaste". Och här tror jag att Staffan Lindberg, i jämförelse med Råstam, inte varit helt noga med vad som hände i vilken ordning. Dvs att Polisutredning, falskt alibi, etc skedde under sommar och tidiga höst, innan konfrontationen faktiskt ägde rum.
Snälla snälla, häng med nu:
- Enligt Råstams bok sker första Farebrinks-förhöret 9 maj 1995 (på Polhemsgatan, Rikskrim), flickvännens alibi trillar ner i faxen på Rikskrim 26 september 1995 och konfrontationen sker 12 oktober (!!) 1995 (eller är dessa datum bara spekulationer och lögner från Råstam?). Ganska kort därefter borde rättegången inletts (?) eftersom dom är avkunnad i januari 1996.. Om du nu jämför med AB-artikelns kronologi, känns det rimligt att "utredningen fortsätter, att falska albin skapas, att polisen börjar förhöra flickvännen (!!)" först EFTER konfrontationen den 12 oktober??
Lägg därtill:
- Enligt Råstams bok (och det här bygger på referat från konfrontationsvideon) så berättar CvdK och polis Anna Wikström (som jag tror att Råstam även intervjuat)
precis i slutet av konfrontationen för Farebrink att han fått alibi. Känns det inte som en rimlig punkt i historien; att Farebrink den 12 oktober får veta att alibi finns?
Ser du vad jag försöker visa dig?
Att Råstams kronologi med tydliga datum och hänvisningar till flera olika källor
är mer trovärdig än en artikel i AB som inte är speciellt tydlig med vad som hände när..
Om du skulle
bemöda dig att faktiskt läsa Råstams bok och kunna peka på oegentligheter i händelseförloppet däri, då skulle det här kunna bli ett intressant samtal. Just nu är det bara ett tröstlöst försök att förklara för en pajas (ledsen men du framstår som en sådan) varför han får svårt att bli tagen på allvar i frågan..