Jag undrar hur SB kommer att ställa sig till chefsöverläkarens ansökan om tre mån förlängd sluten RPV:
Citat:
VR ansöker slutligen om förlängning av den slutna vården "under 3 månaders tid för att kunna komma med samordnad vårdplan gällande öppen rättspsykiatrisk vård, som bl.a. skulle inkludera planering angående bostad" och "detaljerad beskrivning av uppföljnings- och kontrollåtgärder".
Lagmannen pratar dessutom nu om återupptagen förhandling "i slutet av januari":
SVT Gävledala 14:29
Citat:
"– Nu ska Bergwall och hans advokat yttra sig om det här och när de gjort det ska även åklagaren yttra sig, säger Johan Montelius. Det innebär att vi säkert är i slutet av januari innan Förvaltningsrätten kan fatta ett beslut i frågan."
Då har ju Säter och VR haft 1,5 månader på sig att föra en ny vårdplan för öppenvårdsalternativet, verkar inte riktigt rimligt om den slutna vården skulle förlängas med tre ytterligare månader.
Egentligen borde väl chefsöverläkaren hinna lösa planeringen fram till dess. Jag finner det hela lite märkligt. Redan den 16 december sa ju Montelius att förhandlingen nog skulle återupptas först i mitten av januari = en månads planeringstid för VR och Säter. Ändå ansöker VR om tre månaders förlängd sluten RPV, vilket jag tolkar som fr o m förhandlingstidpunkten och tre månader framåt (mitten av april).
Om VR kommer att vidhålla att den slutna vården ska förlängas med tre månader så kan det bli intressant. Jag undrar om SB framförallt kommer att medge detta eller om han anser att vården ska bli öppen i slutet av januari.
En annan sak: om SB skulle vilja bo hos den äldre brodern så ligger ju Sundsvalls RPK närmare än Säter. Kan det i så fall bli aktuellt med regelbundna drogtester i Sundsvall i stället för på Säter? Kommer RPV:n att överflyttas dit? Och ska det verkligen ta tre månader att lägga upp en plan för drogtester och regelbundna träffar med lämplig personal inom RPV:n?
Och sen blir det intressant vad åklagaren kommer att yrka.
Jag funderar på om det för SB:s del är bäst att faktiskt yrka på att vården övergår till öppenvård fr o m slutet av januari och sen får man se vad förvaltningsrätten säger. Mot bakgrund av den nya RPU:n - kommer verkligen FR i Falun att vilja förlänga slutenvården in i april 2014 om SB skulle motsätta sig det?
Många funderingar