2013-12-27, 22:00
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Minns inte det här från Josefsson, vilken sida är det?
Låter rätt osannolikt om du frågar mig.

s 138, 143 m.fl.

Läser du böckerna du läser?
Citera
2013-12-27, 22:22
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Hon kom som sagt in på 70-talet till Säter och fick fäste där som handledare till B Sandin. Jag minns det mycket väl för just då studerade jag psykiatridelen i min utbildning till ssk. Sandin hade då med handledning av MN arbetat med en patient och hon kom sen att bli offentligt känd pga detta.

Jag måste läsa DJs bok en gång till som jag minns det så hade MN då förlorat en kanske 2 grupper och Säter kanske verkade lovande. Jag har inte i nuläget något begrepp om varför hon anlitades vad Säter hade för anledning mer än att Sandin blev handledd av henne..Det man kan läsa är ju att Källberg och Fransson rel tidigt kom i kontakt med henne på 80-talet,och MN såg det väl som att det var hennes sista möjlighet att bli känd kanske?????

Jag vet att hennes MNs teorier ofta användes överallt som anledningar att misstänkliggöra olika grupper i samhället utan skäl,genom att förklara företeelser utifrån att de "berättade sin egen historia" när problemen var helt andra..Eller att den sortens terapi användes på behandlingshem där terapeuter ledde ungdomar i behandling till att tro att de varit utsatta...........

Det var samma slags terorier fast ställena och utfallen blev olika beroende av plats och situation

Enligt Josefsson var det en lärjunge till MN fick en schizofrenipatient att må bättre genom terapi. Och på den vägen var det. Som jag påpekat förut fanns det en stark acceptans för den psykodynamiska flummeriet på den tiden, och historiskt har den haft en stark ställning i Sverige. Så egentligen borde man inte vara så förvånad. Men ändå! Inom rättspsykiatrisk tvångsvård.

Josefsson berättar också att behandlingsresultaten av schizofreni med MN's patentterapi var rätt skrala. Flera av patienterna begick självmord, något som hon i sin självgodhet inte tog något ansvar för, enbart klandrade sina terapeuter för. Att sätta svårt psykiskt sjuka personer under en snällt uttryckt experimentell terapi, kan knappast rubriceras under vetenskap och beprövad vetenskap. Särskilt med tanke på att just schizofreni är en vagt definierad sjukdom, som MN hade ännu vagare kunskaper om. Några kliniska kunskaper hade hon inte alls.

Med tanke på den suggestiva terapimetoden MN och hennes lärjungar företrädde, var sannolikt terapin rent kontraproduktiv på dessa patienter. Än en gång var det säkert acceptansen och ovetenskapligheten rent generellt bland dessa freudianska hypoteser som möjliggjorde detta.
Citera
2013-12-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
s 138, 143 m.fl.

Läser du böckerna du läser?

Jepp, men exakt alla detaljer har jag inte i minnet. Att det såldes knark i kiosken på Säter vill jag få bekräftat från annat håll (lånade boken, kan inte kolla nu alltså: vad är källan på det och vilken sorts narkotika såldes i kiosken?)
Citera
2013-12-27, 23:05
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten[B
[/b]|46769804]Enligt Josefsson var det en lärjunge till MN fick en schizofrenipatient att må bättre genom terapi. Och på den vägen var det. Som jag påpekat förut fanns det en stark acceptans för den psykodynamiska flummeriet på den tiden, och historiskt har den haft en stark ställning i Sverige. Så egentligen borde man inte vara så förvånad. Men ändå! Inom rättspsykiatrisk tvångsvård.

Josefsson berättar också att behandlingsresultaten av schizofreni med MN's patentterapi var rätt skrala. Flera av patienterna begick självmord, något som hon i sin självgodhet inte tog något ansvar för, enbart klandrade sina terapeuter för. Att sätta svårt psykiskt sjuka personer under en snällt uttryckt experimentell terapi, kan knappast rubriceras under vetenskap och beprövad vetenskap. Särskilt med tanke på att just schizofreni är en vagt definierad sjukdom, som MN hade ännu vagare kunskaper om. Några kliniska kunskaper hade hon inte alls.

Med tanke på den suggestiva terapimetoden MN och hennes lärjungar företrädde, var sannolikt terapin rent kontraproduktiv på dessa patienter. Än en gång var det säkert acceptansen och ovetenskapligheten rent generellt bland dessa freudianska hypoteser som möjliggjorde detta.

Den "lärjunge" som botade en schizofren person var Barbro Sandin. Hon kom till Säter som kuratorspraktikant tror jag. Hon bedrev terapi med handledning av MN då. Sandin vände dock MN ryggen och när boken om hennes lyckade terapi kom var inte MN nämnd
Citera
2013-12-27, 23:12
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Jepp, men exakt alla detaljer har jag inte i minnet. Att det såldes knark i kiosken på Säter vill jag få bekräftat från annat håll (lånade boken, kan inte kolla nu alltså: vad är källan på det och vilken sorts narkotika såldes i kiosken?)

Det står i hans journal. (!)
Citera
2013-12-28, 02:14
Medlem
Jag undrar hur SB kommer att ställa sig till chefsöverläkarens ansökan om tre mån förlängd sluten RPV:
Citat:
VR ansöker slutligen om förlängning av den slutna vården "under 3 månaders tid för att kunna komma med samordnad vårdplan gällande öppen rättspsykiatrisk vård, som bl.a. skulle inkludera planering angående bostad" och "detaljerad beskrivning av uppföljnings- och kontrollåtgärder".

Lagmannen pratar dessutom nu om återupptagen förhandling "i slutet av januari":
SVT Gävledala 14:29
Citat:
"– Nu ska Bergwall och hans advokat yttra sig om det här och när de gjort det ska även åklagaren yttra sig, säger Johan Montelius. Det innebär att vi säkert är i slutet av januari innan Förvaltningsrätten kan fatta ett beslut i frågan."

Då har ju Säter och VR haft 1,5 månader på sig att föra en ny vårdplan för öppenvårdsalternativet, verkar inte riktigt rimligt om den slutna vården skulle förlängas med tre ytterligare månader.

Egentligen borde väl chefsöverläkaren hinna lösa planeringen fram till dess. Jag finner det hela lite märkligt. Redan den 16 december sa ju Montelius att förhandlingen nog skulle återupptas först i mitten av januari = en månads planeringstid för VR och Säter. Ändå ansöker VR om tre månaders förlängd sluten RPV, vilket jag tolkar som fr o m förhandlingstidpunkten och tre månader framåt (mitten av april).

Om VR kommer att vidhålla att den slutna vården ska förlängas med tre månader så kan det bli intressant. Jag undrar om SB framförallt kommer att medge detta eller om han anser att vården ska bli öppen i slutet av januari.

En annan sak: om SB skulle vilja bo hos den äldre brodern så ligger ju Sundsvalls RPK närmare än Säter. Kan det i så fall bli aktuellt med regelbundna drogtester i Sundsvall i stället för på Säter? Kommer RPV:n att överflyttas dit? Och ska det verkligen ta tre månader att lägga upp en plan för drogtester och regelbundna träffar med lämplig personal inom RPV:n?

Och sen blir det intressant vad åklagaren kommer att yrka.

Jag funderar på om det för SB:s del är bäst att faktiskt yrka på att vården övergår till öppenvård fr o m slutet av januari och sen får man se vad förvaltningsrätten säger. Mot bakgrund av den nya RPU:n - kommer verkligen FR i Falun att vilja förlänga slutenvården in i april 2014 om SB skulle motsätta sig det?

Många funderingar
Citera
2013-12-28, 08:45
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Man kan nog se det här med förlängd sluten tvångsvård ur Säters perspektiv. De har haft hand om SB under lång tid, och bör med all rimlighet ha koll på hur man rent praktiskt behöver ordna för honom, och hur lång tid det kan tänkas ta.

Sen har vi åtminstone en lite mer konspiratoriska förklaring. Om man släpper ut SB direkt och det går åt helvete, kan man från Säter, (med rätta kanske), säga "VAD VAR DET VI SA?!?". Men om det går hur bra som helst, ställer sig alla frågan varför Säter inte släppte honom för länge sedan. De har allt att vinna på att förlänga vårdtiden lite.

Själv lutar jag lite åt den här konspiratoriska förklaringen. För om får Säter förlängningen kan de säga, att nu när de hade en samarbetsvillig SB under några månader, är det delvis deras förtjänst att det gått så bra. Om det inte gör det kan de säga att de egentligen ville hålla honom inlåst, och att de gjorde vad de kunde med att förlänga vårdtiden så mycket de kunde. Så om nu SB rymmer och knarkar ner sig, våldtar småpojkar, seriemördar, super, rånar, och knivar sina ragg, så kan de fortfarande säga "VAD VAR DET VI SA?!!".
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2013-12-28 kl. 08:48.
Citera
2013-12-28, 09:07
Medlem
Citat:
Man kan nog se det här med förlängd sluten tvångsvård ur Säters perspektiv. De har haft hand om SB under lång tid, och bör med all rimlighet ha koll på hur man rent praktiskt behöver ordna för honom, och hur lång tid det kan tänkas ta.

Sen har vi åtminstone en lite mer konspiratoriska förklaring. Om man släpper ut SB direkt och det går åt helvete, kan man från Säter, (med rätta kanske), säga "VAD VAR DET VI SA?!?". Men om det går hur bra som helst, ställer sig alla frågan varför Säter inte släppte honom för länge sedan. De har allt att vinna på att förlänga vårdtiden lite.

Själv lutar jag lite åt den här konspiratoriska förklaringen. För om får Säter förlängningen kan de säga, att nu när de hade en samarbetsvillig SB under några månader, är det delvis deras förtjänst att det gått så bra. Om det inte gör det kan de säga att de egentligen ville hålla honom inlåst, och att de gjorde vad de kunde med att förlänga vårdtiden så mycket de kunde. Så om nu SB rymmer och knarkar ner sig, våldtar småpojkar, seriemördar, super, rånar, och knivar sina ragg, så kan de fortfarande säga "VAD VAR DET VI SA?!!".

Jag funderar lite på åldersperspektivet. Hur mycket orkar en lätt hjärtsjuk 63-årig man knarka ner sig, våldta småpojkar, seriemörda, supa, råna, ock kniva sina ragg?
Citera
2013-12-28, 09:14
Bannlyst
Citat:

(min fetning)

Jag ber att få sälla mig till 'konspiranterna'.

Teamet från Göteborg kunde naturligtvis inte rakt ut påstå att de visste att SB aldrig skulle komma att 'återfalla i brottslighet', så man gav Säter (FR) chansen att slussa ut SB via rättspsykiatrisk öppenvård.
En närmast salomonisk "dom".

När nu Säter vill bromsa, så är det ett spel för galleriet.
Som du, enligt mig, helt riktigt resonerar, så försöker man från Säters sida skapa en win-win situation.
Givetvis inte med SB:s bästa för ögonen, utan naturligtvis för egen räkning.

Säter är idag rätt stukade.
Man har nu nått en internationell ryktbarhet, precis som man drömde om för ett par decennier sedan, men dagens ryktbarhet vad gäller humbug-terapi och drogdimmiga teorier om "bortträngda mord" hade man nog gärna velat slippa.

Och det kommer att komma mera..
Citera
2013-12-28, 09:23
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
(min fetning)

Jag ber att få sälla mig till 'konspiranterna'.

Teamet från Göteborg kunde naturligtvis inte rakt ut påstå att de visste att SB aldrig skulle komma att 'återfalla i brottslighet', så man gav Säter (FR) chansen att slussa ut SB via rättspsykiatrisk öppenvård.
En närmast salomonisk "dom".
...

Jag tror däremot att göteborgarna gjort en korrekt bedömning av SB. Han har en bakgrund i omfattande drogmissbruk och diverse olika brott, (eller som vi så väl vet andra märkliga påhitt), för att komma droger. Att de skulle komma fram till att han är helt sund var helt enkelt inte sannolikt.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2013-12-28 kl. 09:58.
Citera
2013-12-28, 09:32
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
PerTju skrev

Ingen behöver misstro Farebrink. Som jag skrev tidigare; Farebrink fick enligt Råstam själv reda på att han hade alibi först i slutet av konfrontationen. Det var då polisen berättade för honom att flickvännens journal gav honom det... Innan dess var han med all säkerhet orolig över vad han var på väg att dras in i..

13 år senare träffar AB-journalisten Farebrink en kortare stund och vill ha Farebrinks egna ord på allt som hände vid den tiden. Farebrink tuggar på och journalisten antecknar. Och i efterhand när texten ska skrivas slänger journalisten ihop texten med en kronologi han inte är hundra på, för han vet att det är inte det som är artikelns poäng...

Vad spelar det för roll? Råstam skrev väl sin bok 17 år senare. Resten är ju bara spekulationer från din sida.

Citat:
Som jag skrivit; vem tänker du gjorde den bästa researchen kring det exakta händelseförloppet? Råstam eller Lindberg?

Vad gäller påstådda halvgudar eller andra dönickar handlar detta inte alls om det (inte för mig i alla fall). Det handlar om att hålla en nivå på diskussionen och hur man argumenterar för sin ståndpunkt. Dvs jag har inga problem om Råstam/Josefsson/whoever bli påkomna med att ljuga. MEN då ska den som påstår detta ha belägg och bevis för detta! Och att hänvisa till den här typen av AB-artiklar för att påstå att Råstam RÅljuger, det är ganska bedrövligt argumenterande..

Träffade överhuvudtaget Råstam Farebrink och intervjuade honom? Allt tyder på att Råstam råljuger. Undra vad han mer råljuger om i sin bok?
Citera
2013-12-28, 09:38
Medlem
Citat:
Jag tror däremot att göteborgarna gjort en korrekt bedömning av SB. Han har en bakgrund i gränslöst drogmissbruk och diverse olika brott, (eller som vi så väl vet andra märkliga påhitt), för att komma droger. Att de skulle komma fram till att han är helt sund var helt enkelt inte sannolikt.
Trams, amsagor o löst spekulerande.
Precis som vanligt här på FB.....elakheternas drivhus...
SB har ju för F-n varit drogfri i 11 år.....ska inte den detaljen betyda ngt?????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in