2013-12-28, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Du slingrar dig igen.

Du har påstått att "dödsprocessen bedömdes av rättsmedicin ha varit ett utdraget lidande" och försökte etablera detta som trådsanning.

Men det var en lögn, ingen sådan bedömning har gjorts från deras sida.

Vad som "avsetts" med skadorna på ryggen är din tolkning, och inte den enda möjliga.
(Skadorna kan ha åsamkats kroppen i efterhand i anslutning till de dödande sticken för att kontrollera att döden verkligen inträtt, för att ta ett exempel. Eller av något slags rituellt skäl, också omedelbart efter döden. Vi vet inte, och rättsmedicin har inte "bedömt" vad som är mest troligt)
Jag tror inte att det skulle blir inre blödningar om hon hade blivit sticken efter döden.
Citera
2013-12-28, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur då? Ska vi gå hem till MB och leta efter tillhörande sko?
Jag tycker att polisen skulle göra det. Jag blir mer och mer frustrerad när jag jag tänker på polisens arbete. Så stort fall och de fick så mycket resurser. Det fanns bara två misstänkta och de undersöker bara en av dem grundligt. Idioter!
Citera
2013-12-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Låt oss göra som kungen: vända blad och prata lite om annat ett tag.

Vet inte om detta tankespår varit uppe tråden tidigare, men det har det förmodligen. Tråden är så lång att allt säkert vänts på minst två-tre ggr vid det här laget...

1. Läs den här artikeln:

http://www.webmd.com/brain/autism/news/20121218/aspergers-violence

2. Fundera lite vad detta skulle kunna innebära i KJ-världen: vilka yttre händelser/upplevda oförätter skulle kunna orsaka en sådan vilja att demonstrativt göra något extremt?

Kandidater som jag tänker på:
A) Föräldrarnas utlandsresa - hade det hänt förut? VAD hade isåfall hänt när de var borta tidigare? (episodhistoriken i den sekretessbelagda delen spökar för mig igen).
B) Hunden och/eller farfaderns död?
C) VB förklarar att det inte bara är ett "strul" med MB, utan att hon faktiskt är förälskad?
D) Något helt annat?

Bara en tanke, med tanke på att detta med "motiv" nog ska ses i ett eget ljus när det gäller just KJ
Intressant artikel. Ett "motiv" skulle teoretiskt kunna vara att KJ under lång tid har känt sig utnyttjad. Killen som andra vänder sig till för att få skjuts, typ "hänger du med på fest, kör du?" VB tog kontakt med honom och han blev förvånad. Kontakten kan ha fått honom att hoppas men att det sprack för att han åter blev utnyttjad, i detta fall av VB och hennes egenintresse - att komma närmare MB. KJ kan ha blivit rasande över att återigen bli utnyttjad och ville visa sitt missnöje för hela världen. Kombinera detta med att en aspi kan ljuga, förutsatt att ha fått hjälp av en ledsagare i livet med "sanningarna", så kanske du har KJ i ett nötskal.
Citera
2013-12-28, 09:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Tror det är ett rejält uppförstorat citat och tror du kanske missat den pyttelilla detaljen att han bryter mot god advokatsed om han har avgörande bevisning som visar att hans klient är oskyldig men inte använder den fastän hans klient är frihetsberövad. Du, starkast lysande stjärna i denna tråd, kan väl då möjligen presentera en teori om vad Forssberg väntar på?

Förmodar att det föreligger en omständighet som talar mot att hans klient skulle vara skyldig till styckmordet på VB, i vart fall inte ensam skyldig. Däremot tror jag inte att Forssberg förutsätter att det han har att komma med omedelbart försätter KJ på fri fot, dock att han vill få detta prövat i hovrätten. Han måste ju själv tro på det han har, annars har jag svårt att förstå hur adv. Forssberg resonerar. Men exakt vad Forssberg ruvar på är omöjligt att sia om, finns ju ingen anledning för mig att skjuta från höften rakt ut i mörkret och gissa om det.
Citera
2013-12-28, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vad grundar du på att FUP är ett hastverk.. det är den inte och ej heller utredningen, den är väldigt omfattande och t.ex. att ca 900 personer har hörts i ärendet talar för att polis har lagt ner oerhörd energi att lösa fallet. Det är genomfört av väldigt kompetenta personer från åklagare ner till enskild förhörsledare i alla dessa förhör som genomförts. Länskrim norrbotten med gott understöd av rikskrim har borrat djupt i fallet och funnit förövaren och han inväntar dom efter RPU. Polisen har följt utredningsbibeln som ledstjärna och lyckats få fast mördaren, kan inte bli bättre utifrån ett jäkligt svårt utgångsläge med många bollar i luften och massor med frågetecken inledningsvis.

Men du är ju inte känd på i denna tråd att ha särskilt begåvade poster så jag höjer inte på ögonbrynen för den skull, jag däremot lider med VB's mor o styvfar, KJ's närmaste och även med utpekad person som skulle vara möjlig mördare men det är inte denne person. Det finns inte ett uns av bevis att så skulle vara fallet och polis avförde personen också helt följdriktigt då man fick radarvarning på den nu kille som kommer få dom inom kort.
Så du menar att ditt inlägg är begåvat?
Du låter som en häst utan ben men som fortfarande springer runt runt.

Visst är utredningen stor, självklart, med eller utan norrlands oskarpa skara av poliser.
Men det finns fortfarande väldigt mycket oklarheter i detta fall.
Den som är 100% säker i detta fallet är endast den eller de som begått brotten.
Man kan säga att KJ är skyldig, visst.
Men det kan fortfarande finnas andra/fler gärningsmän om man läser fupen med mera.
Det finns otroligt mycket material som inte vi fått ta del av, och som vi troligtvis aldrig kommer att få se, om inte KJ begär ut till exempel slasken.
Citera
2013-12-28, 10:51
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Intressant artikel. Ett "motiv" skulle teoretiskt kunna vara att KJ under lång tid har känt sig utnyttjad. Killen som andra vänder sig till för att få skjuts, typ "hänger du med på fest, kör du?" VB tog kontakt med honom och han blev förvånad. Kontakten kan ha fått honom att hoppas men att det sprack för att han åter blev utnyttjad, i detta fall av VB och hennes egenintresse - att komma närmare MB. KJ kan ha blivit rasande över att återigen bli utnyttjad och ville visa sitt missnöje för hela världen. KoJag tror mbinera detta med att en aspi kan ljuga, förutsatt att ha fått hjälp av en ledsagare i livet med "sanningarna", så kanske du har KJ i ett nötskal.

Har man autismspektrumproblematik är en grundsvårighet socialt samspel. I KJ:s fall är han i kraft av hyfsad begåvning nog medveten om sina tillkortakommanden. Dessa framkommer ju med plågsam tydlighet i hans liv utan arbete, utan inkomst, utan flickvän, assistent m.m. Rimligt är att han har grundläggande känslor av misslyckande, utanförskap, ensamhet m.m. Detta i kombination med en triggande upplevelse av att bli kränkt (avvisad) är för mig en tänkbar förklaring till impulsgenombrott.
Citera
2013-12-28, 10:53
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag avslutar med "röd lur".

Det är flera i tråden som inte fattat detta med 112-slagningen.

112 är inte ett SMS-nummer utan ett kortnummer till SOS-alarmering.
Personen har tryckt siffrorna 112 och sen * och sen tryckt "grön lur" istället för 112 och sen "grön lur".
Knappen för * sitter i nedre vänstra hörnet på telefonen och "grön lur" uppe till vänster.
Man har inte hittat VBs mobil utan slagningen har registrerats i växeln.
När man ringer 112 på normalt sätt så kommer man till någon person på SOS-alarmering som man får prata med om sitt ärende.

Den som slog numret kom inte fram till SOS-alarmering och borde ha fattat det eftersom ingen svarade. Hade det varit brådskande så hade man väl provat igen.

når man 112 överallt ? tänkte på de var i norröver
Citera
2013-12-28, 11:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan ju förklara en hel del, artikeln är helt klart intressant. Jag noterade det här, citat;“This behavior is completely impossible to understand because it’s so horrible. A psychopath would never commit such a crime,” she says “because a psychopath commits crimes that he receives some benefit from, Slut citat.

Därmed borde den diskussionen vara avslutad, KJ är inte en psykopat, eller?

Det tror jag att KJ är - en psykopat med sällsynt bisarra intressen, framför allt med inslag av kniv- och strypmord, samt att han har intressegemensamma bekanta som har deltagit i eventet mot Vatchareeya. Blir inte förvånad om det visar sig att övriga inblandade ur KJ:s bekantskapskrets också uppvisar psykopatiska drag vid en RPU.
Citera
2013-12-28, 16:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
når man 112 överallt ? tänkte på de var i norröver

Boden har nog ganska bra täckning, det är ju inte direkt i fjällvärlden dom befann sig.
Citera
2013-12-28, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag avslutar med "röd lur".

Det är flera i tråden som inte fattat detta med 112-slagningen.

112 är inte ett SMS-nummer utan ett kortnummer till SOS-alarmering.
Personen har tryckt siffrorna 112 och sen * och sen tryckt "grön lur" istället för 112 och sen "grön lur".
Knappen för * sitter i nedre vänstra hörnet på telefonen och "grön lur" uppe till vänster.
Man har inte hittat VBs mobil utan slagningen har registrerats i växeln.
När man ringer 112 på normalt sätt så kommer man till någon person på SOS-alarmering som man får prata med om sitt ärende.

Den som slog numret kom inte fram till SOS-alarmering och borde ha fattat det eftersom ingen svarade. Hade det varit brådskande så hade man väl provat igen.

Beror väl helt på vilken situation man befinner sig i när man slår numret? För att ta ett fantasifullt exempel : Ligger man bunden och precis kan komma åt knapparna med fingrarna och gör det som en sista utväg så kanske man inte kan höra om man fått svar eller inte utan man bara skriker. Då kanske man inte kan ringa upp igen eftersom KJ hade tagit bort telefonen då. Det som talar emot det är att jag har för mig hon SMS:ar efteråt. Men visst, KJ kan ha skickat dessa SMS som kom efteråt också i hopp om att lura MB att det är hon som skickat så att han inte ska bli misstänksam. Kan tänka mig att man är rätt paranoid i det där läget.

Själv tror jag dock att hon bara kört ett av sina dramatiska utspel och liksom hotat KJ med att hon ska ringa om han säger någonting speciellt igen eller kanske till och med gör oskyldiga närmanden. Och därför har hon medvetet lagt till stjärnan. Och kanske hållt upp telefonen lite så där demonstrativt. Det har varit min teori sen jag läste om det här med 112.

Hon har hotat honom med det av någon anledning som säkert inte varit så allvarligt just då. Men det har mynnat ut i ett bråk som antingen har gjort att hon blivit mördad därinne i lägenheten eller ute någonstans om han sen lyckats övertala henne att han ska skjutsa henne hem.
Citera
2013-12-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur då? Ska vi gå hem till MB och leta efter tillhörande sko?

Ptja, varför inte. Polisen hade ju ingen större lust, någon borde kanske göra det. Men det är iaf väldigt märkligt att Flashbacks samlade deckarelit inte visar mer intressen för det skoavtrycket.

Jag gissar att KJ utifrån sin kroppsbyggnad har ganska stora fötter. Om man ägnar lite tid åt avtrycket kan man snabbt räkna fram ungefär vilken storlek kängan har och därefter utesluta alternativt starkt ana att det är KJs. OM avtrycket är för litet för att komma från KJs fötter blir det väldigt intressant. Avtrycket har en extremt central betydelse för denna gåta.
Citera
2013-12-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Ptja, varför inte. Polisen hade ju ingen större lust, någon borde kanske göra det. Men det är iaf väldigt märkligt att Flashbacks samlade deckarelit inte visar mer intressen för det skoavtrycket.

Jag gissar att KJ utifrån sin kroppsbyggnad har ganska stora fötter. Om man ägnar lite tid åt avtrycket kan man snabbt räkna fram ungefär vilken storlek kängan har och därefter utesluta alternativt starkt ana att det är KJs. OM avtrycket är för litet för att komma från KJs fötter blir det väldigt intressant. Avtrycket har en extremt central betydelse för denna gåta.

Antyder du att MB:s (eller för den delen TB:s) kroppskonstitution borgar för en liten skostorlek?
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-12-28 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in