2014-02-24, 18:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
När man ser till helheten i fallet blir det på det viset, han hade ingen möjlighet att utföra något styckmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Scenariet om KJ skulle ha varit gärningsmannen för styckmordet anser jag är följande,
Mordet och styckningen hade skett i bostaden och sedan hade han kört ut kroppsdelarna ut i periferin för att gömma dem.
Men det är självklart i såfall hade hade han åkt dit omedelbart, hela bostaden och bilen skulle sannolikt varit full av indicier och spår, därför kan det scenariet anses som osannolikt.
När det här mordet skedde var det sannolikt snö i skogsterrängen därför kan inte de här värnen ha använts som ni påstår. Jag skulle tro alla värn som varit tillgängliga har kontrollerats under sommaren, det finns inte några större mängder av dem heller, jag anser att de är systematiskt kontrollerade.

Dina inlägg beträffande vad du anser gör att även en hårdhudad och luttrad person tar sig för pannan .. Du måste vara alla tiders prakttroll, Lagro .. Ett unikum .. Du kan inte för ditt liv tänka dig att mordplatsen var ett utrymme som tillhör någon annan än KJ ? Och att styckningen kan ha skett i ytterligare någon annans lokalitet ? Någon annan som heller INTE var KJ ? Eller i ett värn/fort som KJ eller någon annan vet hur man tar sig in i ? Du tror inte att KJ & Co planerade och kallt räknade med att KJ skulle dra på sig uppmärksamhet och mordspanarnas intresse i kraft av att han var VB:s vän och hade (haft) ett förhållande med henne ? Och att det var ett led i planeringen att KJ skulle framhålla att det var hos honom VB varit under eftermiddagen/kvällen för att plugga^^ samt att KJ var angelägen om att betona att han varit den senaste (sista) som sett henne i livet ? Med beräkningen att mordteknikerna per omgående skulle invadera hans bostad - bara för nesan att kamma noll beroende på att KJ:s uppgifter är bogus - det var inte alls i hans bostad händelserna hade tilldragit sig ? Och då är det ju lätt att vara triumfatorisk när snuten knackar på dörren .. Kan du tänka dig det scenariot, Lagro ?
Citera
2014-02-24, 18:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
KJ har själv medgivit att han har varit inne i gula huset i perioden 4-23 maj. Polisen pressade honom om även AB var där samtidigt men där svävade KJ och mindes inte riktigt. Ett vittne såg något intressant vid gula huset den 19 maj. Det stod två bilar där, en svart golf och en vit Volvo XC 60. Efter att han tagit en promenad och kom tillbaka till gula huset så hade bilarna lämnat stället.

En sak som inte är så märklig men som jag noterat är att några vittnen först varit säkra på vad de såg men vid nästa förhörstillfället så är de inte längre säkra på vad de såg, exempelvis vittnet 2130 som såg VB och mannen som såg bilarna vid gula huset. Inget konstigt i sig men jag skriver ned detta ändå. Kan passa in i någon annans tankar.

En svart Golf, DJ har väl en sådan?
Citera
2014-02-24, 18:23
Medlem
KJ är en riktig byfåne. Jag tror inte VB var särskilt intresserad av honom längre då hon föreslog att de skulle träffas och jag tror inte alls av VB kom till honom huvudsakligen för att plugga. Det finns ingen anledning att sitta hos en totalt obildad person en Lördagskväll och plugga. Jag tror inte heller att KJ var särskilt intresserad av att hon skulle komma dit, det framgår i alla fall av deras SMS innan de träffades att intresset var på hennes sida.
Så varför ville hon då komma till KJ den aktuella kvällen och varför stannade hon till klockan 21? Jo på grund av att KJ bodde närmare den som hon egentligen vill träffa nämligen MB. Denne MB som hon under kvällen hade messat flera gånger. Hon hade planerat att gå från KJ för att träffa MB och KJ bodde nästan så nära Sävast man kan komma i Bodens tätort.
Nästan samtidigt som KJ uppger att VB lämnade lägenheten så lämnade MB restaurangen inne i Boden för att åka hem.
Citera
2014-02-24, 18:48
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Du verkar insatt i detta. Är du helt säker på det du skriver? Eller kan KJ fått infon på ngt sätt?
F.ö. lite konstigt att f.l. säger att det är likadan tejp. Det var väl inte så SKL formulerade sig?

Ja, jag är väl insatt i svenskt rättegångsförfarande. Det är bland annat därför jag vågar påstå att KJ inte hade en aning om att dessa tejpbitar satt i VB:s hår/vid halsen, den nyheten sparades till slutförhöret i september, sannolikt i ett försök att försätta KJ i ett lättare chocktillstånd och därmed förhoppningsvis få honom att erkänna. I det läget kan man nog utgå från att förhörsledarna var smått desperata. De visste att det inte skulle bli några fler förhör. Det var nu eller aldrig som gällde.
Visst blev KJ chockad, både av den hastiga skymten av tejpbilden men även av bild nummer 2 som visades vid samma förhör - nämligen de avbrutna benen. Han ville inte titta på någon av dem. Och något erkännande blev det heller inte.
I fup nämner inte förhörsledarna en enda gång att man hittat tejp i håret/vid halsen. De talar hela tiden om tejp på kroppen. Den ende som nämner orden "hår, håret", är KJ.

Beträffande uttalandet om "likadan tejp": Nej, SKL formulerade sig inte så, det är rätt uppfattat.
Citera
2014-02-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En svart Golf, DJ har väl en sådan?
Ja, DJ använde den svarta golfen den 4 maj för att hämta WT som hade fått problem med sin cykel. DJ färdades då i motsatt riktning och samma väg som KJ uppger att han tog när han åkte från sin lägenhet, enligt honom, en kort tid efter att VB ska ha lämnat hans bostad. Detta gör att några av de ofta omtalade personerna i denna tråd faktiskt åkte eller körde bil ungefär vid samma tid och område. MB åkte hem med taxi från stan till Sävast och anlände kl 20:38, DJ kör svart golf någon gång mellan 19:30 och 21:00 (lite olika uppgifter i FUP), samt KJ som lämnar lägenheten strax efter att VB gått därifrån (enligt honom själv). Han ta vägen förbi åberget norra, åker under väg 97 och vidare mot norra svartbyn.

Vittnet som såg den svarta golfen och vita volvon var upp till 50 % säker på att det var samma golf som DJs. Men det finns inget som säger att det var just denna golfen, men å andra sidan lär det inte heller florera så många svarta golfar i just det området, så varför inte?
Citera
2014-02-24, 18:56
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Frågan är hur tolkade KJ det F sa? Min kursivering. Var sitter tejpen om den inte sitter på kroppen, utan på övrig del av offret? En tolkning som KJ - inte förvånande - kanske gjorde var att det var huvudet som det gällde, varpå han vägrade att titta. Hans sedermera uttalande om tejprester i håret kan härröra från den association han här gör.

Tänker jag.

Nej, formuleringen som förhörsledaren gör här, är hämtad från slutförhöret i september. KJ pratade om tejpbitar i hår redan på ett tidigt stadium, trots att förhörsledarna inte nämnt ordet hår, endast kropp.
Citera
2014-02-24, 19:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Ja, DJ använde den svarta golfen den 4 maj för att hämta WT som hade fått problem med sin cykel. DJ färdades då i motsatt riktning och samma väg som KJ uppger att han tog när han åkte från sin lägenhet, enligt honom, en kort tid efter att VB ska ha lämnat hans bostad. Detta gör att några av de ofta omtalade personerna i denna tråd faktiskt åkte eller körde bil ungefär vid samma tid och område. MB åkte hem med taxi från stan till Sävast och anlände kl 20:38, DJ kör svart golf någon gång mellan 19:30 och 21:00 (lite olika uppgifter i FUP), samt KJ som lämnar lägenheten strax efter att VB gått därifrån (enligt honom själv). Han ta vägen förbi åberget norra, åker under väg 97 och vidare mot norra svartbyn.

Vittnet som såg den svarta golfen och vita volvon var upp till 50 % säker på att det var samma golf som DJs. Men det finns inget som säger att det var just denna golfen, men å andra sidan lär det inte heller florera så många svarta golfar i just det området, så varför inte?

Har den Golfen undersökts, t ex. med BlueStar?
Citera
2014-02-24, 19:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Finns en liten möjlighet att mer detaljer kan ha lämnats vid häktningsförhandlingen, men jag tycker det här är så pass intressant att det gott kan rapporteras till åklagaren.
Ja, någon borde kanske informera åklagaren om detta med tejpen i håret som KJ yttrade.
Tänk om man nu missat den här synnerligen anmärkningsvärda detaljen?
Det låter förstås högst osannolikt att så verkligen är fallet, men det är väl inte uteslutet?
Citera
2014-02-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ja, jag är väl insatt i svenskt rättegångsförfarande. Det är bland annat därför jag vågar påstå att KJ inte hade en aning om att dessa tejpbitar satt i VB:s hår/vid halsen, den nyheten sparades till slutförhöret i september, sannolikt i ett försök att försätta KJ i ett lättare chocktillstånd och därmed förhoppningsvis få honom att erkänna. I det läget kan man nog utgå från att förhörsledarna var smått desperata. De visste att det inte skulle bli några fler förhör. Det var nu eller aldrig som gällde.
Visst blev KJ chockad, både av den hastiga skymten av tejpbilden men även av bild nummer 2 som visades vid samma förhör - nämligen de avbrutna benen. Han ville inte titta på någon av dem. Och något erkännande blev det heller inte.
I fup nämner inte förhörsledarna en enda gång att man hittat tejp i håret/vid halsen. De talar hela tiden om tejp på kroppen. Den ende som nämner orden hår, håret är KJ.

Beträffande uttalandet om likadan tejpNej, SKL formulerade sig inte så, det är rätt uppfattat.

Det passar in i min teori om att han kan varit den som först hittade vb mördad på fp2. Och såg tejpen då.

Tror dock inte att han mördade och dumpade henne där. Absolut inte själv, och troligtvis inte med någon annan heller.

Kan han ha flyttat benen för att någon skulle hitta dem? Han tänker ju inte logiskt och rationellt, det vet vi ju. Var det Kj som ringde in tipset till mps? Var det kj som spelade "sierskan" eller citerade "sierskan" på mps sida? För det hon/han skrev var ju läskigt nära verkligheten.
Citera
2014-02-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det passar in i min teori om att han kan varit den som först hittade vb mördad på fp2. Och såg tejpen då.

Tror dock inte att han mördade och dumpade henne där. Absolut inte själv, och troligtvis inte med någon annan heller.

Kan han ha flyttat benen för att någon skulle hitta dem? Han tänker ju inte logiskt och rationellt, det vet vi ju. Var det Kj som ringde in tipset till mps? Var det kj som spelade "sierskan" eller citerade "sierskan" på mps sida? För det hon/han skrev var ju läskigt nära verkligheten.

Var det verkligen det? Vad skrev den där Sierskan egentligen? Hör för att jag inte tyckte det var särskilt "spot-on".
Citera
2014-02-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, någon borde kanske informera åklagaren om detta med tejpen i håret som KJ yttrade.
Tänk om man nu missat den här synnerligen anmärkningsvärda detaljen?
Det låter förstås högst osannolikt att så verkligen är fallet, men det är väl inte uteslutet?

I FUP framgår av förhöret med KJs pappa följande

"I går kväll, 13-05-22, vid 18.00-tiden skjutsade Jonny Kristoffer in till centrala Boden.
Kristoffer skulle på bio med några kamrater. Det var bara Jonny och Kristoffer i bilen.
Efter bion klockan 21.10 hämtade Jonny Kristoffer. Då åkte de hem till Svartbyn.
Jonny vill tro att det var då han skjutsade Kristoffer in till Boden som han sade till honom att
nu har de hittat fler kroppsdelar. Kristoffer reagerade inte nämnvärt.

Fanns information om tejpbitarna på huvudet redan då?
Citera
2014-02-24, 19:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013

Skulle KJ rent händelsevis ha snubblat över tjejen när han var ute och luftade sig?
HAN som råkade vara den siste som hon ska träffat. Hemma i hans lägenhet.

Tänker du rationellt och logiskt när du avfärdar grabben som inblandad i det här illdådet?
Mot bakgrund av allt minst sagt bestickande som talar för hans skuld?

Gör du verkligen anspråk på att ha båda fötterna på jorden när du funderar i banor där
KJ inte ingår utan istället hellre nån sån som en viss restaurangägare som vid sidan om lär
ut kunskaper om en viss japansk kampsport?
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-24 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in