2013-12-17, 14:47
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad du måste ha gjort är att uppfylla ett arbetsvillkor:

- Förvärvsarbetat minst 80 timmar per månader i minst 6 månader, under de senaste 12 månaderna, beräknat från den dag du ansöker om ersättning.
- Förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader, beräknat från den dag du ansöker om ersättning. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar.

Du kan beviljas ersättning från den första dag du är medlem i a-kassan, men då endast grundbeloppet. Om du även ska kunna beviljas inkomstrelaterad ersättning måste du var medlem i 12 månader. Läs mer här: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Fakta-om-ersattningen.html

tack! Nu förstår jag bättre
Citera
2013-12-19, 21:27
Medlem
A-Kassa och studier

Tänk er följande:

1års arbete och lika lång tids medlemskap hos a-kassan.
Slutar arbeta (varslad).
1månads uppehåll då akassa används följt av 1månads komvuxstudier på heltid.

Därefter leta jobb på arbetsmarknaden igen.
När man då söker akassa igen efter avslutade komvuxstudier. Baseras den då på den lön man hade under det året man arbetade?
Dvs, är studierna helt överhoppningsbara eller ställer de till med något?
Citera
2013-12-20, 14:45
Medlem
Sven2s avatar
Jag jobbar heltid för 2 år (tillsvidareanställning). Jag är medlem i Collectum union. Min boss erbjudar 50% av heltid nästa år. Om jag accepterar det, kommer det att minska akassa pengar jag får i händelse av uppsägningar?

Ursäkta min Svenska.
Citera
2013-12-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diar84
[b]
3. Skit i hur mycket lön du har. A-kassa i Sverige betalar aldrig mer än 11 158 kronor efter skatt.

Hur får man ut 11 158 efter skatt?

Verkar ju mer normalt att man ligger på runt 10k om man har full ersättning från a-kassan.

Edit: då räknar jag inte med någon inkomstförsäkring
Senast redigerad av bradstronger 2013-12-23 kl. 19:26. Anledning: Tillägg
Citera
2013-12-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shemale-rage
Om jag går med i Januari, jobbar 100timmar i månaden Jan-Jun (6månader) och en bruttolön på 25k i månaden, sänks min a-kassa då om jag jobbar Juli-December (kan börja stämpla först i januari) 40timmar i månaden och tjänar 11k brutto, eller kan jag stämpla det fulla beloppet iallafall?

Bättre att i detta läge jobba 0timmar Juli-December och få stämpla fullt sen? (Kommer ändå jobba, men spara mina timmar. Säger inte nej till jobb för att få stämpla) Tänkte om dom bara räknar ut månader man har jobbat när dom räknar ut hur mycket man ska få stämpla.
Någon?
Citera
2013-12-28, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shemale-rage
Någon?
De räknar väl ändå på snittlönen för hela året?
Alltså, för att få ut "full" a-kassa ska man ha jobbat ett helt år. Har man jobbat mindre eller tjänat mindre delar av året så räknas det ner. I princip blir det väl samma resultat om man jobbat heltid halva året och inget alls andra halvan, som om man jobbat halvtid hela året.
Citera
2013-12-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
De räknar väl ändå på snittlönen för hela året?
Alltså, för att få ut "full" a-kassa ska man ha jobbat ett helt år. Har man jobbat mindre eller tjänat mindre delar av året så räknas det ner. I princip blir det väl samma resultat om man jobbat heltid halva året och inget alls andra halvan, som om man jobbat halvtid hela året.
Ok
Är behovsanställd ca 80-100 timmar, kommer få stämpla om nästan ett år, är det värt för mig att skaffa någon inkomstförsäkring? Har ju inte fast jobb så.
Citera
2013-12-29, 14:05
Medlem
Kommer bli arbetslös, Ingen A-kassa.

Hej!
Jag kommer antagligen bli arbetslös om 6 månader.
Har inte varit med i nån A-kassa för jag trodde aldrig detta skulle hända.

Vad gäller? kan jag gå med i en A-kassa nu för att få ersättning sen?
Har hört att man måste varit medlem i 12 månader, eller vad gäller?

jag har varit fast anställd och jobbat 6 dagar i veckan under 3år nu.
Citera
2013-12-29, 14:10
Medlem
DoubleWoods avatar
Nej, du måste ha jobbat i 12 månader utan vetskap om uppsägning.
Det går inte att få ersättning från a-kassan i efterhand.

Tough shit, helt enkelt.
Citera
2013-12-29, 14:10
Medlem
eXtremos avatar
Gå in på respektive A-kassas hemsida och läs villkoren?
Citera
2013-12-29, 14:11
Medlem
C-3POs avatar
Du måste uppfylla ett medlemsvillkor vilket innebär medlemskap i 12 månader.
Citera
2013-12-29, 14:14
Bannlyst
Du har 6mån på dig skaffa nytt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här