Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Om arbetslöshetsersättningen i Finland ser ut som du beskriver den, så bidrar den till att X antal lediga tjänster inte tillsätts och att X antal personer förblir arbetslösa längre än nödvändigt. Menar med det inte att det är fel att den ser ut så (alla utformningar av försäkringssystem har för- och nackdelar, vad man föredrar beror på hur prioriteringarna ser ut), men den motverkar definitivt incitamenten för att ta arbete, precis som att exempelvis en sjukförsäkring utan karensdag ökar korttidsfrånvaron.
Förresten väldigt intressant läsning. Om du har länkar till läsning om hur den finska arbetslöshetsförsäkringen ser ut, eller hur den finska arbetsförmedlingen är organiserad och arbetar, dela gärna med dig, eller PM:a.
Tycker du har fel! Men verkligen märker att du har
ett typiskt svenskt synsätt på a-kassa frågor. Men se dig gärna om i Europa. Hur ser a-kassa ut i grannländerna & övriga länder? Sverige ligger ju VERKLIGEN i bottom-listan över de sämsta a-villkoren i hela Europa.
Du menar att om de generösa a-kassa regler i Finland bidrar till "x" antal tjänster inte tillsätts & folk blir arbetslösa längre än vanligt. Nej du. Vad jag läst är inte finnar längre arbetslösa än svenskar. Och lediga tjänster tillsätts, tro mej. Skillnaden är att i Finland kan man som arbetslös leva "normalt" i Finland, men Sverige är det max 11 158 kr man får från a-kassa (om man inte har fackets inkomstförsäkring). Vem fasiken lever på det? Känns som en bestraffning i Sverige medan Finland tänker i "omställningstermer med minimalt minskad lön". På sant, har ni träffat en arbetslös som gillar läget & vill så länge det går utnyttja systemet?
Känns som som Sveriges a-kassa regler utgår från det ibland. Medan Finland stöttar arbetslösa till utbildning & praktik från dag 1.
(MEN i SVERIGE: Som ungdom arbetslös 90 dagar och som 25 år+ får du vänta 14 månader eller vänta tills din a-kassa är slut innan du får insatser från Arbetsförmedlingen. Om du inte är nyanländ eller har funktionshinder förstås. Sweden är nog ONE OF A KIND med sådan lång väntan att få af:s insatser) I andra europeiska länder prioriteras bl.a. ungdomar från dag 1.
Och detta med karensdag vid sjukvaro. Tror Sverige är det enda landet där villkoren är så stränga att första sjukdagen får man ingen lön, resterande dagarna 80% av dagslönen.
Har aldrig hört på maken att något land i Europa har liknande straff-system! T.ex. i Finland & Danmark får man vara sjuk 3 dagar i månader med 100% lön utan läkarintyg. Medan andra länder kräver läkarintyg från dag 1 för att få 100% lön. Vad jag läst har ändå Finland & Danmark mindre sjukskrivning än Sverige.
Visst kan det utnyttjas MEN en läkare kan nog bedöma från dag 1 om du verkligen är sjuk.
Om läkaren konstaterar att jag har 40 graders feber & skriver ut intyg på detta, varför ska jag straffas med över 1000 kr nedsättning av lönen? Verkligen något unikt a la Sweden. Håller fast vid mitt ord, skulle ALDRIG klara mig som arbetslös i Sverige.
(du bad om länk, här finns lite info på svenska iaf:
http://www.tyj.fi/swe/)