Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-12-26, 16:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Vilka smaker skulle koka bort, den blir ju mer koncentrerad istället.
Finns det inget som kan koka bort om man väljer att inte använda lock?
Citera
2013-12-26, 16:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vinsten i en reducering är större än förlusten av det som kokar bort.
Citera
2013-12-26, 16:44
Medlem
christerys avatar
Citat:

Tja, som jag fattat det så vinner man på att reducera såser. Om man kokar bort alkoholen i en rödvinssås tex så må det vara hänt, slutresultatet blir ändå bättre.

Kokar man bort vätska (vatten) så följer det säkert med lite annat åxå (eftersom det doftar om grytan) men det är nog försumbart.

På samma sätt som man vinner på att grädda kanelbullarna, eftersom det helt plötsligt luktar bullar i hela köket så försvinner det säkert nåt ut i luften, men alternativet är ju sämre.
Citera
2013-12-26, 17:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Vinsten i en reducering är större än förlusten av det som kokar bort.
Det var inte frågan.
Citera
2013-12-26, 17:18
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Det var inte frågan.
För att vara övertydlig:

När något kokar så kan även andra molekyler följa med. Det är den principen som gör att du kan känna dofter av något, för det är saker som försvinner upp i luften som du känner doften av. Detta sker även när du kokar något.

Ja, kokar du bort vatten, och det inte bara doftar vattenånga, så försvinner även lite smak&doft-ämne med.

Vinsten i reduceringen är fortfarande större än förlusten av det som kokat bort.
Citera
2013-12-26, 17:24
Medlem
constants avatar
Citat:
För att vara övertydlig:

När något kokar så kan även andra molekyler följa med. Det är den principen som gör att du kan känna dofter av något, för det är saker som försvinner upp i luften som du känner doften av. Detta sker även när du kokar något.

Ja, kokar du bort vatten, och det inte bara doftar vattenånga, så försvinner även lite smak&doft-ämne med.

Vinsten i reduceringen är fortfarande större än förlusten av det som kokat bort.
Okej, då väljer jag att vara extra tydlig:

Finns det någon råvara som förlorar mer på att kokas utan lock för smaken och doftens skull än vad man tjänar på den reduktion som uppnås?
Citera
2013-12-26, 19:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Okej, då väljer jag att vara extra tydlig:

Finns det någon råvara som förlorar mer på att kokas utan lock för smaken och doftens skull än vad man tjänar på den reduktion som uppnås?

Såklart om man inte vill reducera ner nåt, ta en pulled pork där man vill ha kvar skyn för att göra sås, ett långkok av vilket slag som helst där man tvärtemot kan få fylla på/späda för att inte koka torrt.

Det är lite som att jämföra äpplen och lastbilar. (jag är less på att jämföra äpplen och päron). En tillagningsmetod syftar till att skapa en god rätt, om man vill reducera så låter man vätska avdunsta men om man vill koka något länge i vätska så är det kontraproduktivt att göra detsamma.

En tredje variant är där man tillför vätska lite i taget som då man gör risotto, där vill man mata med buljong i lagom takt.

Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter, olika rätter kräver olika tillagningssätt. Att försöka reducera vatten som man kokat ägg i är en rätt som inte vinner nåt på att göra detta, men att inte reducera ner en sås ger ett blaskigt och ganska smaklöst resultat i dom flesta fall.

Såklart finns det andra tillagningsmetoder som för att göra en consommé kan man klara med ägg eller faktiskt frysa buljongen och sila ut consommén i duk när den tinar.

Allt som är överkokt, underkokt eller på annat sätt misslyckat är ju inte bra. Men samma gäller all behandling av mat.

72 timmar i en sous vide mackapär eller en snabb vända i stekjärnet gör en köttbit perfekt, kanske inte för alla men vissa gillar blue och andra en lågtempad köttbit. En tredje föredrar att göra en råbiff av den. Det finns inte nåt som är rätt eller fel egentligen.

Samma parallell kan man dra med torkning, saltning, stekning, jäsning osv. För lite eller för mycket (jämfört med det man eftersträvar som slutresultat) är inte bra.
Citera
2013-12-26, 20:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter...
Om det finns något som förlorar på att kokas med lock, men vi skiter i det.
Citera
2013-12-26, 20:49
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Om det finns något som förlorar på att kokas med lock, men vi skiter i det.
Jag kan inte komma på något som i sig vare sig vinner eller förlorar på att kokas med lock, eller utan lock för den delen. Allt beror på vad du vill uppnå för slutresultat (ett objektivt resultat, inte ett subjektivt svar som "god mat").

Vill du bli av med vätska så förlorar ud på att koka med lock, vill du behålla vätskan tjänar du på att ha locket på.
Citera
2013-12-27, 08:48
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Kanske i en omelett då eller smaksättning en gryta..

tack för svar

mvh

Ja, att ha det i omelett och gryta borde funka. som smaksättare. Allt som innehåller gelé smälter ju av värmen, tror inte ens att man kan fritera sånt
Citera
2013-12-27, 08:50
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Jag kan inte komma på något som i sig vare sig vinner eller förlorar på att kokas med lock, eller utan lock för den delen. Allt beror på vad du vill uppnå för slutresultat (ett objektivt resultat, inte ett subjektivt svar som "god mat").

Vill du bli av med vätska så förlorar ud på att koka med lock, vill du behålla vätskan tjänar du på att ha locket på.

Så sant, om man tex kokar lite soppa och finner det lite vattenaktig så kan man dra nyttan av att icke ha locken på.. För att få soppan smakrikare
Citera
2013-12-27, 12:45
Medlem
sinologens avatar
Tänkte laga den här imorgon http://www.spisa.nu/action/recipeCG?recipeid=13001&save=change&s=13&tof=t,t,t ,t,t,t,t,t,t,t,t,t,t,t,t, till tretton personer.

Min fråga är om man kan frysa parfaiten i långpanna motsvarande och sen med relativ lätthet skära ut med en rundform och placera på kakbottnen? Nötter och sötmandel i kakbottnen tänkte jag byta till pistagenötter, funkar? Pga hasselnötter går bort. Behålla sötmandel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in