Citat:
Ursprungligen postat av
J.R.
Fast man kan ju inte jämföra så. Ungefär som att säga att Svenska damcurlinglandslaget är ljusår bättre än Svenska herrlandslaget i fotboll, för dom har ju många fler guld. Olika sporter, olika konkurrens.
Hur kan det vara svårt att förstå har jag väldigt svårt att förstå.
Man är inte bättre om man är sämre på lika villkor förresten (för ingen tror väl att Schelin och co hade lirat brallorna av herrarna?)
Exakt, det är det här jag ställer mig frågande till också, vad är problemet?
Precis det Zlatan säger, "man kan inte jämföra herr- och damfotbollen", är ju sant. Vad ska man jämföra? Huruvida Lotta Schelin hade platsat i Barcas startelva istället för Neymar bara för att hon är topp tre i världen inom samma sport?
Därmed inte sagt att damfotboll som sport eller företeelse är något negativt och dåligt, tvärtom, det är väl helt fantastiskt att damer kan få utöva sporten på en (efter förutsättningarna) hög nivå, och att det fått sådant medialt genomslag på sista tiden. Men att PK-maffian sparkar bakut när nationalhjälten säger som det är, är bara skrämmande. Förresten är det väl orättvist att jämföra då damerna rent fysiskt (män är i nio fall av tio fysiskt större och starkare än kvinnor) inte har samma förutsättningar, så om någon gynnar det ju herrarna att göra en direkt jämförelse. Men hela den här diskussionen är smått förvirrande, vad ska jämföras? Vad är det som sticker så i ögonen på folk? Jag fattar inte...