2016-01-06, 19:03
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Ofta handlar det ju om vilken grad av defensivarbete man vill få ut också.
I Zlatans fall har jag för mig att det var så att Marco van Basten, som då var ungdomstränare i Ajax, gav honom rådet att konservera all energi till att göra mål. Att inte slösa något alls på försvarsspel. Står om detta i Zlatans biografi, bl a.

Sen vet man inte hur mycket sådant har spelat in, men jag tror nog den gode Ibra lagt många timmar på att utveckla och förbättra avsluten/målgörandet.
Citera
2016-01-06, 23:03
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburgo
Oj vilket skitsnack. Ronaldinho har vunnit VM, CL, ett par ligatitlar samt blivit utsedd till världens bästa spelare. Dominerat på den absolut högsta nivån, vilket Zlatan tyvärr aldrig gjort.

Och Zlatan har haft en bättre karriär ?

Inget ont om Zlatan, en suverän spelare och en fantastisk karriär.

Hur många ligatitlar har Zlatan då? Ronaldinho hade knappast kunnat vinna något VM åt Sverige heller. Han hade 2-3 riktigt bra säsonger sen vart han medioker och såldes till Milan där han inte heller dominerade ligan direkt. Så ja sett över hela karriären så är det klart att Zlatan har varit klart bättre.

Vad är den högsta nivån då? Räknas enbart VM eller CL-finaler dit? Zlatan har ju dominerat vart han än spelat och samtidigt gjort fler mål i landslaget än Messi och C Ronaldo som en hel del räknar bland dom bästa någonsin, i alla fall Messi.
Citera
2016-01-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Hur många ligatitlar har Zlatan då? Ronaldinho hade knappast kunnat vinna något VM åt Sverige heller. Han hade 2-3 riktigt bra säsonger sen vart han medioker och såldes till Milan där han inte heller dominerade ligan direkt. Så ja sett över hela karriären så är det klart att Zlatan har varit klart bättre.

Vad är den högsta nivån då? Räknas enbart VM eller CL-finaler dit? Zlatan har ju dominerat vart han än spelat och samtidigt gjort fler mål i landslaget än Messi och C Ronaldo som en hel del räknar bland dom bästa någonsin, i alla fall Messi.

Blir lite patetiskt när man jämför Z mot Ronaldinho. Helt olika nivåer.

Jag antar att du inte är så gammal. Du minns antagligen inte hur R dominerade hela världsfotbollen ett tag. Hur han lekte i El Clascio. T.om. Real-fansen applåderade hans fenomenala uppvisning. Sök på Youtube. Man får ståpäls.

Henke intygade att R när han var som bäst var den bäste spelare han träffat. Och hur han hanterade pressen. Ständigt leende.

R går in på tio-topp listan genom alla tider. Z kanske topp 50. där har du skillnaden.

Apropå att dominera, vet inte om Z dominerade så mkt i Barca. Och när han lämnade Inter gick de o vann CL. Så någon lagspelare är han knappast. Men en fantastisk individualist. Skälet till att han lyckats vinna så många ligatitlar är att han spelat i lag som haft ett riktigt välsmort maskineri.

Undantaget är väl Milan (dock hade man Silva därbak som ju är ganska hyfsad plus ett par toppnamn som man nu tappat) men italienska ligan är och har varit en svag liga nu i många år.

Hur du än ser på det, peak-säsonger eller över hela karriären så kommer R före Z. Hur du än vrider och vänder på det.

Inse fakta.
Citera
2016-01-07, 14:19
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
I Zlatans fall har jag för mig att det var så att Marco van Basten, som då var ungdomstränare i Ajax, gav honom rådet att konservera all energi till att göra mål. Att inte slösa något alls på försvarsspel. Står om detta i Zlatans biografi, bl a.
Nja det var väl snarare Capello i Juventus som gav honom det rådet, bl.a. genom att specialstudera Marco van Basten.
Citera
2016-01-07, 14:33
Medlem
Citat:

Var inte så säker på det. Sverige var faktiskt väldigt bra under den tiden då Ronaldinho var som bäst. Jag vill påstå att Sverige hade haft en otroligt bra chans att vinna t.ex EM 2004 med Ronaldinho i laget. Man hade även haft en bra chans att gå väldigt långt, till final kanske med honom om han hade spelat för Sverige istället för Brasilien i VM 2002. Med tanke på hur mycket skrällar det blev i det VM:et så hade man rent av kunnat vinna hela VM med honom i laget.

Nej Zlatan kan inte jämföras med Ronaldinho, för mig är inte Zlatan i närheten. Man ska inte glömma att Ronaldinho inte bara var en bra spelare utan han var även väldigt underhållande, det var ingen Thomas Muller-typ direkt som bara var bra men tråkig. Det Zlatan kan slå honom i är väl antal snygga mål men inget annat. Fast professionell sport handlar inte om det, utan det handlar om att vinna. Så ja, tunga titlar rankas högre.
Citera
2016-01-07, 19:48
Medlem
freeriderXIIs avatar
En bra sak med Zlatan är att han är tvåfotad, visst bättre med högern men han han gjort några riktigt snygga mål med vänstern som denna.

Här en video om hans bästa mål med vänstern

Hans vänster är bättre än många elitfotbollspelares första fot.
Citera
2016-01-07, 19:49
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Nja det var väl snarare Capello i Juventus som gav honom det rådet, bl.a. genom att specialstudera Marco van Basten.
Jovisst, Capello var ju hans tränare. van Basten var enbart ungdomstränare i Ajax vid tillfället, men var ibland nära a-laget under deras träningar. Om man får tro det som står i boken sa van Basten själv uttryckligen till Zlatan: "Du ska inte slösa dina krafter på att försvara. Du ska använda dem till att anfalla. Du tjänar ditt lag bäst genom att attackera och göra mål, inte på att köra slut på dig bakåt."

Men visst, självfallet finns det andra personer som säkert haft bra mycket större inflytande på hur Zlatan formats till den spelartyp han är, snarare än Marco van Basten. Det var mest en inflikning.
Citera
2016-01-07, 21:39
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tror junaz har rätt här, Van Basten var den som gav Zlatan rådet och delade uppfattning med honom. Capello sa åt honom att specialstudera Van Basten, det är korrekt. Men Zlatan själv var väl som en trött tonåring i plugget på den punkten.
Citera
2016-01-07, 22:09
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Blir lite patetiskt när man jämför Z mot Ronaldinho. Helt olika nivåer.

Jag antar att du inte är så gammal. Du minns antagligen inte hur R dominerade hela världsfotbollen ett tag. Hur han lekte i El Clascio. T.om. Real-fansen applåderade hans fenomenala uppvisning. Sök på Youtube. Man får ståpäls.

Tack men jag var 36 år när Ronaldinho fick den hyllningen av Reals publik. Jag vet hur mycket han dominerade och jag vet precis hur bra han var för jag såg hans matcher i Barca och i landslaget. Jag säger inte att Zlatan som bäst är lika bra som Ronaldinho var under hans peak, för så bra har Zlatan aldrig varit. Men som sagt sett över hela karriären så anser jag att Zlatan har varit bättre. Han har för mig pendlat mellan topp 1-5 (beroende på form) i världen sedan han kom till Inter för 10 år sedan. En väldigt lång tid på den absoluta toppen.

Ronaldinho gick från att vara bäst i världen under ett par år till att tappa väldigt mycket och sen kom han aldrig tillbaka. Sista tiden i Barca och tiden i Milan var han inte ens en skugga av den spelare han en gång var.
Citera
2016-01-07, 23:06
Medlem
Citat:
Tack men jag var 36 år när Ronaldinho fick den hyllningen av Reals publik. Jag vet hur mycket han dominerade och jag vet precis hur bra han var för jag såg hans matcher i Barca och i landslaget. Jag säger inte att Zlatan som bäst är lika bra som Ronaldinho var under hans peak, för så bra har Zlatan aldrig varit. Men som sagt sett över hela karriären så anser jag att Zlatan har varit bättre. Han har för mig pendlat mellan topp 1-5 (beroende på form) i världen sedan han kom till Inter för 10 år sedan. En väldigt lång tid på den absoluta toppen.

Ronaldinho gick från att vara bäst i världen under ett par år till att tappa väldigt mycket och sen kom han aldrig tillbaka. Sista tiden i Barca och tiden i Milan var han inte ens en skugga av den spelare han en gång var.

Zlatan skulle nog byta den karriär han hittills har haft mot en CL-titel och ett VM-guld. Det vågar jag lova

Zlatan har varit jämnare, det kan jag hålla med om, även om det är gränsfall där också. Men det är ju inte jämnhet som avgör hur framgångsrik ens karriär varit utan det är ju hur höga topparna är som räknas. Det är ju enklare att vara jämn i sin nivå om ens nivå är lite lägre.

Nu har visserligen Zlatan fortfarande chansen att vinna CL. Om han gör det och är tongivande så kan man nog ranka honom högre än Ronaldinho. För det blir lite orättvist att jämföra Brasilien mot Sverige.
Citera
2016-01-09, 06:30
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Flest mål ja. På jävligt många matcher och i en roll som anfallare i en spelplan som helt kretsar kring honom. Allt utom målrekord i landslaget vore ett misslyckande i hans fall. Speciellt eftersom det senaste rekordet låg på... vad var det? Typ 40 mål eller något? Och Sven Rydell gjorde väl sina mål på ett liiiite lägre antal matcher va?
Flyttar diskussionen hit.

Sven Rydell gjorde 49 mål på 43 matcher på 20 och 30-talet, behöver jag ens förklara hur annorlunda fotbollen var då? Och varför har ingen klarat av det förrens Zlatan om du nu ska klanka ned på honom för det? Det är fortfarande en bedrift av Zlatan och det är inget du kan snacka bort, han presterar i landslaget. Punkt slut. Det är för fan signaturmaterial att du påstår annorlunda.
Citat:
Senast var EM -04. Då fanns det hopp. Och VM -02. VM -06 var inte dåligt heller, men då var ju en viss formsvag Zlatan där och drog ned stämningen givetvis. Men vi hade nog inte vunnit mot Tyskland även om Allbäck, som för stunden var långt mer presterande än Zlatan, startat..
Zlatan var ljumskskadad mästerskapet igenom och ja visst att han drog ned stämningen... Det hade krävts något exceptionellt för att slå Tyskland i Tyskland, men vem vet hur skakade dom blivit om Henke Larsson satt straffen?
Citat:
Zlatan presterar inte i landslaget. Han är den ende som är bra, men det räcker inte med en bra spelare om inte spelaren i fråga heter Maradona. Det krävs ett lag bakom
Jag vet fan inte hur jag skall få det å tränga in i huvudet...
Citera
2016-01-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Flyttar diskussionen hit.

Sven Rydell gjorde 49 mål på 43 matcher på 20 och 30-talet, behöver jag ens förklara hur annorlunda fotbollen var då? Och varför har ingen klarat av det förrens Zlatan om du nu ska klanka ned på honom för det? Det är fortfarande en bedrift av Zlatan och det är inget du kan snacka bort, han presterar i landslaget. Punkt slut. Det är för fan signaturmaterial att du påstår annorlunda.

Zlatan var ljumskskadad mästerskapet igenom och ja visst att han drog ned stämningen... Det hade krävts något exceptionellt för att slå Tyskland i Tyskland, men vem vet hur skakade dom blivit om Henke Larsson satt straffen?

Jag vet fan inte hur jag skall få det å tränga in i huvudet...
Det resonemanget håller inte, att Sven Rydell höll lägre klass eftersom fotbollen var sämre då. Man får jämföra spelare i den tid de spelade. Men jag har inte förnekat att han har slagit målrekordet, eller klankat ned på honom för det. Lägg inte ord i munnen på mig. Det jag har sagt är att om Zlatan som tog hela fotbolls-Sverige med storm redan i tonåren inte hade slagit det där målrekordet - med tanke på att han hållit sig på toppen i 15 år och de senaste 5-10 åren har ju hela spelidén gått ut på att passa Zlatan - så hade Zlatan misslyckats. Det är rimligt att ställa det kravet på honom, till skillnad från till exempel en mittfältare som Anders Svensson. Förklaringen till att ingen lyckats tidigare är att ingen varit en tillräckligt produktiv målskytt. Den som kanske skulle haft en chans hade varit Henke, men Henke hade fullt upp att vara playmaker på samma gång och spela fram till exempel Zlatan. Varför har Henke både CL-guld och VM-brons men inte Zlatan? Om nu Zlatan är så jävla bra, och slår målrekord och allt?

Zlatan presterar inte i landslaget. Han gör mål, men det är något som sätts in på Zlatans konto och endast är av marginell betydelse för landslaget. Zlatan presterar för Zlatan, med andra ord, i den mån han presterar. Annat är det i klubblagen.

Haha lägg av. Tyskarna hade kanske blivit lite smånervösa, men tyskarnas signum är att vända omöjliga matcher och komma tillbaka när det ser nattsvart ut, och faktiskt Vinna matcherna, inte hämta ikapp till oavgjort och fira som om det vore en seger som Sverige gjorde mot England -06 eller Tyskland -12. Tyskland hade inte förlorat mot Sverige, ens om Henke slagit in straffen. De var helt enkelt alldeles för bra där och då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in