Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Flyttar diskussionen hit.
Sven Rydell gjorde 49 mål på 43 matcher på 20 och 30-talet, behöver jag ens förklara hur annorlunda fotbollen var då? Och varför har ingen klarat av det förrens Zlatan om du nu ska klanka ned på honom för det? Det är fortfarande en bedrift av Zlatan och det är inget du kan snacka bort, han presterar i landslaget. Punkt slut. Det är för fan signaturmaterial att du påstår annorlunda.
Zlatan var ljumskskadad mästerskapet igenom och ja visst att han drog ned stämningen... Det hade krävts något exceptionellt för att slå Tyskland i Tyskland, men vem vet hur skakade dom blivit om Henke Larsson satt straffen?
Jag vet fan inte hur jag skall få det å tränga in i huvudet...
Det resonemanget håller inte, att Sven Rydell höll lägre klass eftersom fotbollen var sämre då. Man får jämföra spelare i den tid de spelade. Men jag har inte förnekat att han har slagit målrekordet, eller klankat ned på honom för det. Lägg inte ord i munnen på mig. Det jag har sagt är att om Zlatan som tog hela fotbolls-Sverige med storm redan i tonåren
inte hade slagit det där målrekordet - med tanke på att han hållit sig på toppen i 15 år och de senaste 5-10 åren har ju hela spelidén gått ut på att passa Zlatan - så hade Zlatan misslyckats. Det är rimligt att ställa det kravet på honom, till skillnad från till exempel en mittfältare som Anders Svensson. Förklaringen till att ingen lyckats tidigare är att ingen varit en tillräckligt produktiv målskytt. Den som kanske skulle haft en chans hade varit Henke, men Henke hade fullt upp att vara playmaker på samma gång och spela fram till exempel Zlatan. Varför har Henke både CL-guld och VM-brons men inte Zlatan? Om nu Zlatan är så jävla bra, och slår målrekord och allt?
Zlatan presterar inte i landslaget. Han gör mål, men det är något som sätts in på Zlatans konto och endast är av marginell betydelse för landslaget. Zlatan presterar för Zlatan, med andra ord, i den mån han presterar. Annat är det i klubblagen.
Haha lägg av. Tyskarna hade kanske blivit lite smånervösa, men tyskarnas signum är att vända omöjliga matcher och komma tillbaka när det ser nattsvart ut, och faktiskt Vinna matcherna, inte hämta ikapp till oavgjort och fira som om det vore en seger som Sverige gjorde mot England -06 eller Tyskland -12. Tyskland hade inte förlorat mot Sverige, ens om Henke slagit in straffen. De var helt enkelt alldeles för bra där och då!