Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Nej jag har aldrig skrivit att det går att ursprungshärleda känslor, om det var så du tolkade det så uttryckte jag mig klumpigt alternativt så försöker du läsa in något i mitt ursprungliga påstående som jag inte avsåg.
Det jag skrev var att du vetenskapligt kan fastställa huruvida de kemiska ämnen som är förknippade med förälskelse är närvarande eller inte samt att man tillsammans med tex en fMRI i kombination med andra undersökningar inte behöva vara beroende av "känslan" (och här borde jag lagt till en tydligare formulering eftersom det jag åsyftade var "känslan" som en form av objektivt bevis, jag trodde dock att det var underförstått i och med det jag citerade).
För att inte snurra iväg vidare så åsyftade jag att du har fler alternativ än muntliga och subjektiva för att "bevisa" att du erfar en väldigt stark emotionell reaktion förknippat med en viss person (vilken du personligen kan uppleva som kärlek) genom tex fMRI tillsammans med andra hjälpmedel. Gör du dessutom en stereotaktisk nålbiopsi eller annan provtagning i hjärnan under ett kontrollerat test så kan du dessutom visa på förekomsten av en rad kemiska ämnen som ytterligare bekräftar att det tex inte rör sig om att du håller på att bajsa på dig eller är fly-förbannad (dvs som ytterligare en testmetod, var för sig gör de ingen större nytta i sammanhanget).
Det hela handlar alltså enbart om att du idag även kan ta hjälp av empiriska metoder snarare än att enbart behöva förlita dig på ett påstående om att du faktiskt känner.
Jo att empirin stödjer människans känslospektra, oh ja det har jag aldrig ifrågasatt, enbart tillämpningsområden samt precision härledning och exakta lokaliseringen i den yttre sfären.. jag drog nog för lång konklusion utifrån din text, då jag ju förstår vad du säger.
Det är itne särskilt svårt att t.ex bestyrka och utredan en människa som fabulerar idag..
Därför en tråd som denna, är hyggligt fascinerande med tanke på att gudstroende själv så slarvigt använder sig av de verifierade uttrycken på ett overifierat, icke-styrkt sätt och är beredda att dra det hur långt som helst utan att ens fatta vad de pratar om.
Blanda nu inte ihop det med att jag förstod dig så, ville bara få mer klarhet i det hela.
Och för all del, därmed inte sagt att människors upplevelser är bakom flötet, det är ofta bara inte korrekt och kan vara sjukt löjligt att använda vetenskap för att försöka styrka gud eller påstå att bevis kan föras utan vetenskaplig prövning - det är som jag ser det en helt omöjlig ekvation och ovanlig arrogans.
Känslor är känslor, kan härledas JA, däremot känslor som säges få sin impuls in i den kroppsliga rymden = människans volym, utifrån kommandon och utifrån kommande determinism och i form av en "särskild kommandoenhet.. där drar jag öronen åt mig.. och vill så klart ha en förklaring om mönster, åtminstonde. Vilket ännu bevisats inte kunna levereras, däremot mycket splittrade känslor/upplevelser/tyolkningar och mkt tillrättalägganden också - samt, varför så mycket försök att "smälta in i vetenskaplighet, om det handlar om "själ" då?
Då är det själen : so mpåstås vara ytterligare entitet (enl teologer, som lanserat hårt, men fått det svårt nuförtiden...
)
Vetenskap är synonymt med människa sinnlgia förmåga konkret liksom abstrakt.. och också förkalra utveckla.. där ingår upplevelser till viss del. Också.
Varför teologi, förlorat mycket mark, vilket ger mig en gissning om att prestigen flåsar många i nacken och man är beredd att skarva och fabulera ännu mer, så foprt möjligheter ges.
Enbart som jag resonerar, säger inte att det per är och m¨åste vara så el. generellt så, för den delen.
, enbart vi själv kan definiera och står i ett absolut behov (för överlevnaden) att inte rucka hur som helst på de parametrar som gäller (ATT ordet prameter låter "oandligt" det får apologeterna skylla sig själv för.. ungefär som att inte gilla grön färg.. hör inte till saken, eftersom de laddar ordet utefter upplevelser tyckanden och försöker omvärdera vad som itne går att omvärdera, då värdering.. ÄR vad vetenskap är)
Att någon däremot blir kär i ett pucko och annan i ett icke-pucko.. det kan man lägga till i den mystifierade sfären.. som är lika oinressant som att fråga varför någon vill äta ett äpple och har känslor för äpplet, för att man kanske ogillar päron, och någon gillar gud.. annan gillar inte gud - man har alltså FÖRSÖKT, dra in gud som en slags självklar upplevelse... utifrån mängden folk som appelleras av suggestioner.. och ur okunskapens mörker (när männskor inte ens kunde beräkna avstånd, hur kan de då idag påstå sig och propsa på att fösa in en hypo-tes.. att låta ta en bit av empiri.. för att börja mäta upplevelse-avstånd på ett vad.. unikt sätt??
Det blir så rörigt att allt blir pannkaka till slut. Man har själv inga medel att hävda gud, man kan enbart VÄDJA gud.. i sin TRO.. längtan till något annat än detta liv, så enkelt är det. Till svidare... då ingen vet. Men känslor äger man. Det rro vissa troenden att man vill ta dem ifrån dem.
Hur man öht kan respondera så i disksussioner eller när man inte är överens om att det är ande på ingång...
... och helig, dessutom, och ska prioriteras till råga på allt.
( ....... )
Eller profet, eller religiös auktoritet. Eller "kännare". "som förstår".
Är det så att man "kränker" någon med förklaringar, och får en paj kastat på sig om att man tror det är så.. då säger det lite om vad språkförbistring är..
Pratar man om andlighet, så är det hur man värderar sin känsla.. och det är långt ifrån intressant mer än för upplevaren, att gå antagonistiskt eller polemiskt med vetenskap och börja dissa... det säger mig att man isf, är en suring och dålig förlorare i inbillningen om att det är ett jäkla nöje att dra igång vetenskapliga spårningar. Nöjet kan isf vara at rida på vågorna av ansträngningarna, ev. ? det är det, då det lättar i skallen av att förstå pusselbitarnas plats
Det har ju sitt ursprung i allas utveckling och gagn, inte att lovsjunga vad som inte behövs.
Gud "finns" ju oavsett han bespottas eller lovsjungs.. så är det inte med
bevisligen förankrad erfarenhet och insikt med el. utan känslor med el. utan visshet. Så finns förankring är det vad som gäller, att kunna följas.
Därför är gud så svår för så många, tror jag förstås, att följa att ha som lag och som underlag för etik med mera.