2013-11-27, 20:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Antingen bestrider man orsakspremissen men substanslöst eftersom man ingenstans i naturen finner att den logiken inte gäller. "Allt som har börjar existera har en orsak."
Nämn en sak i naturen som "börjat existera" då...
Citera
2013-11-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nämn en sak i naturen som "börjat existera" då...
Du
Citera
2013-11-27, 20:31
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ok, du vet hur kalam vill peka på Gud, men jag fick frågan av fiffiniffi om på vilket sätt det gör det.

Men om du vill prata om kalam så kan vi göra det?

(jag vill i alla fall vänta med förklaringen om hur det pekar på Gud tills vidare.)

Det jag har att tillföra till kalam är väl i så fall att jag eventuellt kan visa att det som "förklarats och bemötts av kapabla personer" möjligen kan vara bristfälligt? Jag har själv inte sett några motargument som håller måttet.

Antingen bestrider man orsakspremissen men substanslöst eftersom man ingenstans i naturen finner att den logiken inte gäller. "Allt som har börjar existera har en orsak."

Eller så säger man att universum inte har börjat existera, d.v.s. är evigt. Vilket det finns ett stort antal fakta som motsäger.

Dessutom anser jag WLC presentera hållbara argument när det gäller kalam och att alla hans motståndare hittills har bitit i gräset.

Vad är det för brister som förklarats enligt dig?

Så det var inget nytt du hade att komma med? Endast en inkommande upprapning.
Kan inte påstå att det var en överaskning.
Dock något av en besvikelse.

För att spara tid för alla inblandade, finns i följande länk en förklaring av Kalam, Criag´s variant av den samma, eventuella poänger samt brister och motargument.
http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Kalam

Det tar ca 20 minuter att ta sig igenom materialet.

Jag hoppas att du ursäktar att jag inte tänker bemöda mig med att möta ditt försök till vändande av bevisbördan.
Om du önskar finna de brister som jag accepterar hos Kalam så återfinns de i länken.

Kalam är gammal skåpmat, Craig´s variant är gammal skåpmat, de uppenbara bristerna i dessa är gammal skåpmat och ytterligare upprepning av gammal skåpmat, om än från en ny person är av föga intresse för mig.

Om det finns ett intresse av William Lane Craig och hans variant av Kalam finns det förnämliga möjligheter att få en presentation direkt ifrån huvudkällan i form av skrivet och filmat material. Till och med en livlig debatt med Prof Lawrence Krauss som behandlar just Kalam, på youtube om mitt minne inte sviker mig.
Det kan likväl finnas ett intresse av att istället få Kalam presenterat av en lekman här, dock inte hos mig.

Men som sagts, detta får stå för mig.

God natt och lycka till.

*Edit* Stavfel
Senast redigerad av Clovius 2013-11-27 kl. 20:41.
Citera
2013-11-27, 20:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi har redan diskuterat om premisserna för kalam och är oeniga. Men vitsen var att jag skulle förklara hur slutsatsen pekar på Gud om vi hypotetiskt sett antar att premisserna var sanna.

Det är klart att vissa premisser kan poneras sanna för argumentets skull, men du tar i och skenar totalt ut i hemmasnickrade ad hoc premisser och hamnar med en 'logik' som bara är ett semantisk luftslott.

1/ Ad hoc premissen att det finns en extra-kosmisk existensnivå (~icke-rymdtid).

2/ Ad hoc premissen att kausalitet fungerar/finns i denna extra-kosmiska existensnivå.

3/ Ad hoc definitionen att det finns en primary cause som sättar punkt för regressiv kausalitet.

4/ Ad hoc definitionen att denna primary cause är nån metafysisk spekulation och inte en inneboende del av universum.

5/ Ad hoc premissen att en sån primary cause skulle kunne associeras med det teo-metafysiska guds-konceptet.

Det är substanslöst spekulerande, och jag har svårt för att se varför du öht drar fram ett sånt missions-manuals 'argument' som har bemötats konstant.
Senast redigerad av Bogomil 2013-11-27 kl. 20:41.
Citera
2013-11-27, 20:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag har svårt att tro på saker utan orsak. Vad har du för orsak att tro på en evig skapare som inte blivit orsakad,
Tror man på en försa orsak, så bör det inte vara svårt att acceptera en evig Skapare (eller ett evigt universum). Du kanske inte accepterar en evig Skapare, men du kanske accepterar ett evigt universum?

Citat:
och vad innebär den stora bokstaven på Skapare i det här sammanhanget? Ytterligare en egenskap då det är ett egennamn?
Precis, den stora bokstaven syftar till att det är ett egennamn.
Citera
2013-11-27, 20:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Tror man på en försa orsak, så bör det inte vara svårt att acceptera en evig Skapare (eller ett evigt universum). Du kanske inte accepterar en evig Skapare, men du kanske accepterar ett evigt universum?

Och varför i Noodlis namn skulle en nutidig ateist/religions-kritiker börja inkludera tros-argument i sitt resonemang istället för att säga "vet inte" omkring kunskaps-gap?
Citera
2013-11-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är klart att vissa premisser kan poneras sanna för argumentets skull, men du tar i och skenar totalt ut i hemmasnickrade ad hoc premisser och hamnar med en 'logik' som bara är ett semantisk luftslott.

1/ Ad hoc premissen att det finns en extra-kosmisk existensnivå (~icke-rymdtid).

Inte ad hoc om det bara är något man kan sluta sig till som en nödvändighet när man uteslutit det omöjliga.

Citat:
2/ Ad hoc premissen att kausalitet fungerar/finns i denna extra-kosmiska existensnivå.

Nej det finns inte en sådan premiss det finns två alternativ, antingen fungerar/finns det en sådan kausalitet eller så gör det inte det. Men det är från ateist-sidan som den premissen framförs såsom varande icke-kausal kausalitet d.v.s. universum kan ploppa upp utan orsak.

Citat:
3/ Ad hoc definitionen att det finns en primary cause som sättar punkt för regressiv kausalitet.

Nej alla alternativ tas med, antingen finns det en "primary cause" eller så finns det inte, båda alternativen har beaktats av mig och den ena har kunnat uteslutas genom sin egen orimlighet.

Citat:
4/ Ad hoc definitionen att denna primary cause är nån metafysisk spekulation och inte en inneboende del av universum.

Nej ingen ad hoc, eftersom alternativet "ingen primary cause" har kunnat uteslutas som varandes lika logiskt orimlig som att "universum orsakat sig själv" återstår en metafysisk första orsak.

Citat:
5/ Ad hoc premissen att en sån primary cause skulle kunne associeras med det teo-metafysiska guds-konceptet.

Nej endast en definition av nödvändiga egenskaper hos den nödvändiga metafysiska första orsaken leder till en insikt både Guds ofrånkomliga existens samt om några av Guds egenskaper såsom varande icke-materiell, rymdlös, överallt närvarande och oändlig/tidlös.

Citat:
Det är substanslöst spekulerande, och jag har svårt för att se varför du öht drar fram ett sånt missions-manuals 'argument' som har bemötats konstant.

Inte.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-11-27 kl. 22:19.
Citera
2013-11-27, 22:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du

I vilken mening? Inte fysikaliskt åtminstone.
Citera
2013-11-27, 22:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Precis, den stora bokstaven syftar till att det är ett egennamn.

En första orsak är en sak. En evig Skapare med stort s är ett otroligt långt kliv därifrån.
Vad gör att du kan ta det klivet spontant?

Jag vet inte om något sådant som evigt eller oändligt finns.
Citera
2013-11-27, 22:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Inte ad hoc om det bara är något man kan sluta sig till som en nödvändighet när man uteslutit det omöjliga.
Du använder den förklaringen enbart för att den främjer målet du vill nå, inte för att något talar för det.

Citat:
Men det är från ateist-sidan som den premissen framförs såsom varande icke-kausal kausalitet d.v.s. universum kan ploppa upp utan orsak.
Strawman. Det är teistsidan som föreställer sig att ateister säger det.

Citat:
Nej alla alternativ tas med, antingen finns det en "primary cause" eller så finns det inte, båda alternativen har beaktats av mig och den ena har kunnat uteslutas genom sin egen orimlighet.
Något fel med "jag vet inte" istället för att hitta på svar?

Citat:
Nej ingen ad hoc, eftersom alternativet "ingen primary cause" har kunnat uteslutas som varandes lika logiskt orimlig som att "universum orsakat sig själv" återstår en metafysisk första orsak.
"Om jag inte förstår det så MAGI! GUDAR! VÄSEN!", känns det inte primitivt?

Citat:
Nej endast en definition av nödvändiga egenskaper hos den nödvändiga metafysiska första orsaken leder till en insikt både Guds ofrånkomliga existens samt om några av Guds egenskaper såsom varande icke-materiell, rymdlös, överallt närvarande och oändlig/tidlös.
Alltså ad-hoc-fantasier.

Citat:
Inte.
Ohja.
Citera
2013-11-27, 22:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Enligt vissa ateister (tänker på Krauss) är inte intet, intet, utan ett myller av virtuella partiklar som "uppstår och försvinner utan orsak". Dock nämner han inte att dessa virtuella partiklar beror av vacuumenergin som är en egenskap av universum och rumtiden och att detta därför varken motsäger kausalitetslogiken eller säger något om att denna vacuumenergi skulle finnas före universum.

Det säger FORTFARANDE inget om huruvida universum i ett multiversum uppstår ur intet, som du påstår.

Citat:
Om ett universum spontant kan uppstå så måste det finnas en viss sannolikhet till att det kan ske annars skulle det inte skett och finns en sådan sannolikhet så har den funnits i oändlighet. Och hade universum berott av den sannolikheten så hade det funnits oändligt med universum.

Jag är ledsen, men det där var rent nonsens.

Citat:
Därför att det finns bevis för att det inte finns oändligt många stjärnor varifrån ljuset färdats i oändlighet. För att då hade vi nämligen kunnat se det.
Det skulle aldrig ens vara natt bara ett kompakt stjärnljus.

Say what? Vi pratar ju multiversum nu....och även OM det endast gäller ett universum så är det inget problem eftersom det är fullt möjligt att universum expanderar snabbare än ljusets hastighet.

Har du förresten som policy att endast svara på 40 % av inläggen man skriver till dig? Eller är det en olyckshändelse?
Citera
2013-11-27, 22:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ok, du vet hur kalam vill peka på Gud, men jag fick frågan av fiffiniffi om på vilket sätt det gör det.

Och jag väntar fortfarande på svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in