Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Det är inte en tillräckligt precis gärningsmannaprofil för att det ska vara motiverat att misstänka honom enbart i första hand. Du skulle säkerligen kunna hitta åtminstone ett tjog personer som gick Lantmäteri samtidigt med PH som på ena eller andra sättet skulle förefalla skumma ungefär i den utsträckningen. Och visst, om chansen är 0,76% är sannolikheten att någon av de tjugo skulle matcha på slump bara 14%. Men den är 14%, och om det finns en 14%-ig sannolikhet för att ett resultat ska kunna åstadkommas på slump, brukar man inte anse att resultatet är signifikant. Konventionellt brukar man inte anse att resultat är signifikanta om sannolikheten för att de ska ha åstadkommits på slump är större än 5%. Och det betyder att så fort du har fler än sex personer som täcks av din profil och alla motsvarande ungefär lika skumma profiler, så är din observation inte signifikant.
Låt oss gå igenom dina kriterier: Om han var på gasken vet du inte, så egentligen täcks det kriteriet helt och hållet av att han gick lantmäteri samtidigt med PH. Och extremt anonym på nätet akn man vara av många skäl, som inte på minsta sätt är brottsanknutna. Kvar är egentligen bara kokainmissbruket. En enda riskfaktor för någon form av brottslighet. Du måste således beräkna frihetsgraderna efter hur många personer som matchar din profil, som i princip basera sig på att ha läst ett visst Teknis-program under samma tid som PH har gjort ett, har en, inte särskilt stark, riskfaktor för brottslighet, och ett kännetecken som är svagt kopplat till brottslighet och dessutom kopplat till andra personlighetstyper och attityder som inte har att göra med brott.
Dina uträkningar är alltså bara korrekta om
Marco är den ende som läst Lantmäteri under helt eller delvis samma tid som PH, och som skulle kunna gissas fram baserat på dina kriterier
plus alla andra kriterier med motsvarande stringens och relevans. Med tanke på hurpass okopplade dina kriterier är till dödligt knivvåld, finns det ganska många profiler av motsvarande stringens och relevans, och jag vidhåller att det är rimligt att tro att runt tjugo personer skulle kunna hittas vid den typen av sök.
Sen får man inte först avstå från att göra antaganden när man gör sina statistiska beräknigar, och ändå vifta med dem i efterhand för att biffa upp övertygandekraften. Det är 0.76% du har.
Inte 0,0076%.
Med all respekt Sebbe
Du uppvisar alla diagnostiska tecken på att vara en
alternativteoretiker. En resonerande alternativteoretiker förvisso, men likafullt en alternativteoretiker. Du stämmer in på följande väletablerade kriterier på en typisk alternativteoretiker i ABoK:
1) Du förespråkar en hypotes som den befintliga polisutredningen överhuvudtaget inte förefaller att ha övervägt.
2) Du förespråkar en hypotes om gärningsman baserat helt andra faktorer än de som föreligger i själva kriminalfallet.
3) Du är övertygad om att du är den som har det öppna intellektet, och att folk som är skeptiska mot dina hypoteser enbart är det för att de är intellektuellt låsta och fördomsfulla.
4) Du har försökt undervisa mig i vetenskaplig metod.
Jag har häckat i det här forumet i sex år nu, och sett alternativteoretiker komma och gå. Hittills har ingen fått rätt. Det är också ett statistiskt underlag.

Jag vet inte om du såg att jag rättade min beräkning.
Jag hade placerat ett komma fel, så sannolikheten av att hitta någon som "Marco" genom att dra EN enda lott är inte 0,75 %. Det visade sig att det endast är 0.0075% sannolikhet.
Tyvärr har du bristfälliga statistikkunskaper. För alldeles oaktat vilken metod jag använt för att hitta en alternativ GM så är sannolikheten av att slumpmässigt träffa rätt densamma. Det avgörande är hur många personer jag testar innan jag hittar rätt. I detta fall kollade jag endast en person = Marco. Det var rätt på första försöket. Sedan kan du underkänna min gärningsmannaprofil hur mycket som helst, men sannolikheten att träffa rätt om det sker helt slumpmässigt är fortfarande 0,0075 %. Bara det faktumet i sig borde gör att du visar min gärningsmannaprofil lite mer respekt.
När det gäller profilen tar du inte upp allt. Det fanns flera punkter på den, ville inte ta upp alla som träffade här eftersom det skulle göra det alltför lätt för andra att identifiera Marco. Läs gärningsmannaprofilen ordentligt. Här kommer den igen:
• Det är en man
• Han känner Per Häggström
• Han studerar troligtvis på KTH och ännu mer sannolikt på Lantmäteri
• Han säljer otillåtna/olagliga föremål/preparat.
• Han är uppvuxen söder om söder
• Han har möjligtvis finskt påbrå
• Han var ensam eller med en medhjälpare
• Han är intelligent och psykopat
• Han har svårt att besinna sig/behärska sig. Möjligen till följd av intag av dopingpreparat
• Han har ett bra jobb till följd av en bra utbildning
• Han är anonym på Internet eftersom han är rädd för att någon ska lägga ihop saker och avslöja honom.
• Han känner väl till närområdet.
• Han tar möjligen droger av något slag. Mest sannolikt centralstimulerande droger.
• Han har våldsamma tendenser. Kan ha blivit dömd för misshandel eller liknande tidigare.
Denna gärningsmannaprofil matchas endast av en person, och det var Marco (vissa av punkterna överlappar och andra kan jag inte kontrollera, men det är några som är avgörande). Sedan kan du angripa gärningsmannaprofilen och mig, hur mycket du vill, det förändrar inte att sannolikheten för att hitta någon som Matchar 3 av 4 mordplatser är 0,0075 %. Förstår du inte det behöver du kliva ner från din höga häst och damma av dina statistikkunskaper rejält.
Låt mig var övertydlig, för det verkar krävas: även om jag hade kastat pil mot telefonboken och valt en alternativ person på måfå så är det fortfarande endast 0,0075 % chans att hitta någon som Marco. MIN GÄRNINGSMANNAPROFIL PÅVERKAR INTE SANNOLIKHETSBERÄKNINGEN. Försök att förstå det.
Är det däremot uppenbart att min metod varit slumpmässig (såsom att kasta pil), ja, då kan man ju enkelt konstatera att det var sjuk tur att hitta någon som Marco och man kan bortse från det. Men eftersom jag nu faktiskt letade i en krets som faktiskt kan ha mördare hos sig (pga sin koppling till PH) och jag dessutom genom andra slutsatser fått fram denna person. Ja, då kanske, bara kanske, *ironi* det kan vara så att det inte var sjuuuk slump att jag hittade Marco.
Låt oss göra ett tankeexempel. Säg att det begåtts ett våldsamt mord på ett fartyg med 100 passagerare. Låt oss sedan säga att polisen väljer att matcha dessa personers adresser mot andra mord utan att göra något urval över huvud taget. Sannolikheten att då helt slumpmässigt hitta någon av dessa 100 personer som matchar 3 av 4 mordplatser är då 0,75 %. I det läget, tycker du att det vore motiverat att utreda denna person närmre eller ska dom avstå? Om det istället då är så att bland dessa 100 så har polisen hittat en enda person som är missbrukare. Dom kör honom genom registren och ser då att han matchar 3 av 4 mordplatser för olösta mord. tycker du att dom ska undersöka denna person närmre eller avstå från honom bara för att dom har hittat en annan misstänkt som känns bättre?
EDIT: Såg nu att du inte hade sett att jag placerat kommat fel. Så mkt av ovanstående text blir därmed onödig eftersom du tagit tillbaka stora delar av din argumentation som tidigare var någorlunda relevant.