Citat:
=Hamilkar|46639766]Men sen kan ju också ett på det viset framräknat korrigerat genomsnitt bli missvisande, om det råkar hampa sig så ett ett par av dina mord har begåtts i ovanligt tätbefolkande kvadrater. Och detta är i sig rimligt, eftersom mord begås av människor, och inte av kvadrater. Isåfall får man räkna med att den relevanta folkmängden per kvadrat kan vara ytterligare betydligt högre - med ty åtföljande effekter på sannolikheten.
Kolla gärna av de här synpunkterna med din kompis statistikern, om du inte själv intuitivt inser att de håller!
Kolla gärna av de här synpunkterna med din kompis statistikern, om du inte själv intuitivt inser att de håller!
Jodå. Han tog upp detta. Men en snabb genomgång visade att ett antal mord begåtts i områden med mkt få boende. Varför jag gjorde bedömningen att 300 kunde vara rimligt för dessa 35 mord. Men även om vi ökar till 600 personer per ruta så är vi nere på mkt låga sannolikheter.
Citat:
Men det finns fler svagheter med ditt resonemang, som inte har att göra med själva beräkningarna. Hur relevant är det egentligen att mord sker inom ett visst avstånd från någons bostad? Är verkligen folk i Stockholm mindre benägna att mörda folk ute 500-1000 meter från hemadressen än vad de är att mörda folk ute 0-250 meter från hemadressen?
För hela resonemanget bygger ju på att det samband du hittar verkligen är relevant. Risken är alltså att du med dina beräkningar bara för ett resonemang av typen
För hela resonemanget bygger ju på att det samband du hittar verkligen är relevant. Risken är alltså att du med dina beräkningar bara för ett resonemang av typen
Jo, tro eller ej. Men jag har funderat över det. Adressen är relevant pga av mordens beskaffenhet och plats. MEN, du har helt rätt i att detta är en svaghet eftersom den bygger på att min teori om motiv och bakgrund stämmer. Skulle jag ha fel, så finns det ju inget som i sig visar på relevansen av att mordet sker nära utöver det faktum att en person rör sig mer i dessa områden och ska han mörda någonstans så är sannolikheten störst att det sker i de områden där han rör sig mest (finns säkert någon statistik på snittavstånd från bostad eller andra adresser, men det känner jag inte till).
Dom finns i tråden. Dom förklarar varför GM-profilen ser ut som den gör, så att du slipper leka domare som avgör vad som ligger bakom. Inte för att jag behöver dina åsikter om mina slutsatser. Jag har ju redan hittat min alternativa GM med dem. Så det är lite som att få råd från en förvirrad körskolelärare efter man fått godkänt på uppkörningen.