2013-12-17, 22:46
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
=Hamilkar|46639766]Men sen kan ju också ett på det viset framräknat korrigerat genomsnitt bli missvisande, om det råkar hampa sig så ett ett par av dina mord har begåtts i ovanligt tätbefolkande kvadrater. Och detta är i sig rimligt, eftersom mord begås av människor, och inte av kvadrater. Isåfall får man räkna med att den relevanta folkmängden per kvadrat kan vara ytterligare betydligt högre - med ty åtföljande effekter på sannolikheten.

Kolla gärna av de här synpunkterna med din kompis statistikern, om du inte själv intuitivt inser att de håller!

Jodå. Han tog upp detta. Men en snabb genomgång visade att ett antal mord begåtts i områden med mkt få boende. Varför jag gjorde bedömningen att 300 kunde vara rimligt för dessa 35 mord. Men även om vi ökar till 600 personer per ruta så är vi nere på mkt låga sannolikheter.

Citat:
Men det finns fler svagheter med ditt resonemang, som inte har att göra med själva beräkningarna. Hur relevant är det egentligen att mord sker inom ett visst avstånd från någons bostad? Är verkligen folk i Stockholm mindre benägna att mörda folk ute 500-1000 meter från hemadressen än vad de är att mörda folk ute 0-250 meter från hemadressen?

För hela resonemanget bygger ju på att det samband du hittar verkligen är relevant. Risken är alltså att du med dina beräkningar bara för ett resonemang av typen

Jo, tro eller ej. Men jag har funderat över det. Adressen är relevant pga av mordens beskaffenhet och plats. MEN, du har helt rätt i att detta är en svaghet eftersom den bygger på att min teori om motiv och bakgrund stämmer. Skulle jag ha fel, så finns det ju inget som i sig visar på relevansen av att mordet sker nära utöver det faktum att en person rör sig mer i dessa områden och ska han mörda någonstans så är sannolikheten störst att det sker i de områden där han rör sig mest (finns säkert någon statistik på snittavstånd från bostad eller andra adresser, men det känner jag inte till).
Citera
2013-12-17, 22:58
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Snälla, snälla, snälla!!!

Visst är det fullt möjligt att uppringaren och mördaren inte är identiska. Men kan vi slippa hänvisningar till kriminalfiktion för att stödja den tesen? Det är få företeelser som är så destruktiva för ett vettigt förhållningssätt som att släpa in erfarenheter från detektivromaner eller TV-deckarserier i tolkningen av riktiga kriminalfall. Fiktion är fiktion. Verklighet är verklighet. Och det är extremt stor skillnad på dem just när de gäller brottslighet.

Problemet med scenariot ringaren är inte mördaren just i det här fallet är att de vanligaste skälen för att ringaren inte är mördaren inte gärna kan föreligga i RO:s fall.- Om RO:s erkännande är falskt, kan sannolikheten vara större.
SibirienKalle - Hamilkars värsta mardröm

Men skämt åsido så var mitt inlägg inte alls menat att vara något prententiöst inlägg i en gravallvarlig debatt.

Jag förstår om du inte iddes läsa mer än till order "Taggart". Men det fanns faktiskt en sak som jag tycker alla har funderat för litet över och som är avgörande för vår förståelse av fallet. Och denna sak är motivet.

Inget av de motiv som varit uppe till förslag (personrån, knarkaffär eller någon slags sexaffär) känns riktigt naturligt med tanke på omständigheterna.

Därför tog jag mig friheten att med det där inlägget introducera ännu ett möjligt motiv. Att jag hänvisade till en kriminalserie tycker jag själv var ett lättsamt sätt att presentera det på, och det var ju tråkigt om det fick dig att gå i taket.
Citera
2013-12-17, 23:14
Medlem
MrFolds avatar
Förlåt en yngling (nåja :-) ) som inte läst alla poster i tråden från början, men varifrån kommer gärningsmannaprofilen du presenterar Sebbe?
Citera
2013-12-17, 23:38
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förlåt en yngling (nåja :-) ) som inte läst alla poster i tråden från början, men varifrån kommer gärningsmannaprofilen du presenterar Sebbe?

Det är min GM-profil baserat på de slutsatser om vad jag anser är sannolika respektive mindre sannolika scenarion.
Citera
2013-12-17, 23:41
Medlem
FabiusCunctators avatar
Med all respekt för din gärningsmannaprofil ,Sebbe, men för mig känns de påståenden du presenterar som en salig blandning av saker som vi dels vi lugnt kan utgå ifrån, dels av ren spekulation - och en hel del som ryms däremellan. Om man kan göra så specifika kriterier i en GM-profil som att han "studerar troligtvis på KTH och ännu mer sannolikt på Lantmäteri", ja, då borde väl mordet ha varit löst vid det här laget.

Hur säkra är egentligen uppgifterna om finskt påbrå, uppväxt söder om söder etc.? Är det inte bara lösa påståenden från folk som lyssnat till larmsamtalet på Youtube? Jag konstaterar att uttalsexperterna, som säkert har vänt ut och in på varenda stavelse i larmsamtalet, a) har funnit det mödan värt att kontrollera RO:s röst, och b) något resultat från sagda test som utesluter att larmsamtalet kom från RO (vars initiala erkännande i så fall bevisligen ä falskt) har ju knappast kommit - i så fall funnes knappast anledning att hålla RO fortsatt anhållen på sannolika skäl misstänkt för mord.
Citera
2013-12-17, 23:49
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Med all respekt för din gärningsmannaprofil ,Sebbe, men för mig känns de påståenden du presenterar som en salig blandning av saker som vi dels vi lugnt kan utgå ifrån, dels av ren spekulation - och en hel del som ryms däremellan. Om man kan göra så specifika kriterier i en GM-profil som att han "studerar troligtvis på KTH och ännu mer sannolikt på Lantmäteri", ja, då borde väl mordet ha varit löst vid det här laget.

Nja. GrisGugge med flera har vittnat om att polisen inte hörde de som studerade på Lantmäteri. Inte ens de som var på Gasken. De hörde endast PH:s närmaste vänner på Lantmäteri. Problemet tror jag är att polisen tidigt drog slutsatsen att det var ett rån som gått snett (tack vare GW?). Därmed utreddes inte möjligheten att det kunde vara någon kursare till PH som var GM. Så, tyvärr hyser du nog litet för stor respekt för Polisens resurser och/eller förmåga att utreda alla möjligheter.

Citat:
Hur säkra är egentligen uppgifterna om finskt påbrå, uppväxt söder om söder etc.? Är det inte bara lösa påståenden från folk som lyssnat till larmsamtalet på Youtube? Jag konstaterar att uttalsexperterna, som säkert har vänt ut och in på varenda stavelse i larmsamtalet, a) har funnit det mödan värt att kontrollera RO:s röst, och b) något resultat från sagda test som utesluter att larmsamtalet kom från RO (vars initiala erkännande i så fall bevisligen ä falskt) har ju knappast kommit - i så fall funnes knappast anledning att hålla RO fortsatt anhållen på sannolika skäl misstänkt för mord.

Mycket osäkra. Det är jag och ett par till som tycker sig höra detta. Men det är inte heller en officiell GM-profil. Det är min GM-profil som baseras på min förmåga, kompetens och omdöme.

När det gäller den tekniska bevisningen så har DNA säkerligen testats på RO. Hade det varit positivt hade det nog läckt ut. Så vi kan nog anta att det inte har matchat där. När det gäller röstdelen så kommer ju svaret i Januari. Jag tror att den kommer visa sig vara negativ. Alltså att RO inte är uppringaren. Skulle det visa sig att RO är uppringaren så faller "söder om söder" och "finskt påbrå" ur GM-profilen.

EDIT: Även om uttalsexperterna hade sagt att uppringaren är en 2 meter lång bjässe från Nya Zeeland, så hade dom bett RO komma in för att ge röstprov om dom fått in ett trovärdigt tips på honom.

EDIT 2: Enligt BRÅ känner GM och BO varandra i 75 % av fallen när det gäller mord. De sista som såg PH levande (förutom GM) var hans studiekamrater. Det sista han gjorde var att vara på en fest där (stora mängder) alkohol konsumerades. Han mördades på en plats som låg ca 500 meter från hans skola, och platsen för festen. Trots allt detta så utredde polisen inte hans kursare för att dom trodde det var ett rån. Personligen tycker jag att det är tjänstefel.

Trots allt detta så verkar många här i tråden inte tycka att det är det minsta misstänksamt med en kursare som missbrukar kokain, är sociopat och verkar ha våldstendenser (om man ska tro dokumenten). Helt allvarligt. Hur är ni (menar ingen specifik här nu) funtade egentligen? En sådan person skulle ligga på utredningslistan även om ingenting annat skit skulle dykt upp på honom.

Om inte Polisen utreder honom, om inget annat för att avföra honom, kommer dom att bli slaktade i domstolen av en vass försvarsadvokat. Det kan jag lugnt säga. Dom har inget annat val än att låta honom genomgå förhör, röstprov och DNA-tester även om dom inte tror på honom som GM ett enda dugg.
Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-12-18 kl. 00:11.
Citera
2013-12-18, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
När det gäller den tekniska bevisningen så har DNA säkerligen testats på RO. Hade det varit positivt hade det nog läckt ut. Så vi kan nog anta att det inte har matchat där. När det gäller röstdelen så kommer ju svaret i Januari.

Det var ju flera analyser som skulle vara färdiga hos SKL i januari.

AB 2013:
"Mannen är för närvarande häktad fram till den 20 december. Då kommer han sannolikt begäras omhäktad på nytt. Enligt Aftonbladets uppgifter kommer SKL:s undersökningar, däribland röstanalysen, inte vara klara förrän i början av januari."

När det skrevs om den tidigare häktad (2001) så nämndes ett blodprov:

Expressen 2001:
"För drygt en vecka sedan delgavs mannen misstanke om att ha mördat Per Häggström. Samtidigt togs blodprov på honom. Materialet har sänts till Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) för analyser.

Inom någon vecka räknar polisen med att få provsvaren."

Visst kan det läcka, men den som läckte i helgen kanske bedömde att det räckte att låta uppgiften om erkännandet (SOS-samtalet) sippra ut? Allt i en förundersökning läcker inte, och i vart fall läcker väl sällan på en gång? Tycker man ser hur det brukar droppas detaljer med jämna mellanrum.
Citera
2013-12-18, 00:14
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Visst kan det läcka, men den som läckte i helgen kanske bedömde att det räckte att låta uppgiften om erkännandet (SOS-samtalet) sippra ut? Allt i en förundersökning läcker inte, och i vart fall läcker väl sällan på en gång? Tycker man ser hur det brukar droppas detaljer med jämna mellanrum.

Så kan det förstås vara. Men känns konstigt att det skulle ta över 6 veckor att få fram DNA resultat, så känns som att dom borde ha ett resultat. Oavsett om det är positivt eller negativt.
Citera
2013-12-18, 00:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
När det gäller profilen tar du inte upp allt. Det fanns flera punkter på den, ville inte ta upp alla som träffade här eftersom det skulle göra det alltför lätt för andra att identifiera Marco. Läs gärningsmannaprofilen ordentligt. Här kommer den igen:

Den där profilen innehåller alldeles för mycket som inte på minsta vis är kopplat till nånting som vi vet om mordet på PH. Det här med söderomsöder och finskt påbrå blir ju till exempel helt värdelöst. Det är ju ett mycket litet fåtal personer som har drivit frågan om att uppringaren på något sätt låter finsk, varav du är den som mest ivrigt har drivit hypotesen. Men om det nu är så att den du redan har kommit fram till har finskt påbrå är ju din iakttagelse värdelös. Just såna saker är jättelätt att inbilla sig, och du vet ju facit - varifrån din misstänkte kommer. Observera vidare den vane och mångårige stockholmaren SibirienKalles omdöme att man inte alls behöver komma från söder om Söder för att låta så där heller. Plus att uppringaren rimligen försöker förställa sig. Vi tar och kommenterar dina punkter en efter en:

Citat:
• Det är en man
Okej.
Citat:
• Han känner Per Häggström
Hyfsat sannolikt men inte självklart. Behöver heller inte känna honom till namn.
Citat:
• Han studerar troligtvis på KTH och ännu mer sannolikt på Lantmäteri
Bygger på gissningen att gm var med på festen, men egentligen inte på nånting annat
Citat:
• Han säljer otillåtna/olagliga föremål/preparat.
Ett tänkbart motiv till att gm och PH träffades inne på Swartlings gård, men inte mer än så.
Citat:
• Han är uppvuxen söder om söder
• Han har möjligtvis finskt påbrå
Framgår inte på något sätt av ljudinspelningen.
Citat:
• Han var ensam eller med en medhjälpare
Hur preciserar den här helgarderingen profilen?
Citat:
• Han är intelligent och psykopat
Ren gissning med väldigt lite substans utifrån mordet på PH.
Citat:
• Han har svårt att besinna sig/behärska sig.
Rimligt, åtminstone i vissa lägen.
Citat:
Möjligen till följd av intag av dopingpreparat
Väldigt möjligen. De allra flesta som har kort stubin har det inte pga dopinpreparat.
Citat:
• Han har ett bra jobb till följd av en bra utbildning
En ren följd av ditt antagande att han pluggat på KTH, som inte ger något ytterligare.
Citat:
• Han är anonym på Internet eftersom han är rädd för att någon ska lägga ihop saker och avslöja honom.
Finns ingen anledning att anta något sådant.
Citat:
• Han känner väl till närområdet.
Okej.
Citat:
• Han tar möjligen droger av något slag. Mest sannolikt centralstimulerande droger.
Finns inga omständigheter runt mordet som specifikt tyder på det.
Citat:
• Han har våldsamma tendenser. Kan ha blivit dömd för misshandel eller liknande tidigare.
Rimligt men inte självklart.
Citera
2013-12-18, 00:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
SibirienKalle - Hamilkars värsta mardröm

Men skämt åsido så var mitt inlägg inte alls menat att vara något prententiöst inlägg i en gravallvarlig debatt.

Jag förstår om du inte iddes läsa mer än till order "Taggart". Men det fanns faktiskt en sak som jag tycker alla har funderat för litet över och som är avgörande för vår förståelse av fallet. Och denna sak är motivet.

Inget av de motiv som varit uppe till förslag (personrån, knarkaffär eller någon slags sexaffär) känns riktigt naturligt med tanke på omständigheterna.
Det kan jag hålla med om. Men vid den tiden på natten, när diverse frustrerade individer som inte har fått napp på något ligg ska ta sig hem, behövs det inte alltid så jävla mycket för att spärrarna ska släppa på någon. Jag håller med om att mordplatsen ger anledning att tänka lite mer på motivet än vad som eljest skulle ha varit befogat. Men fortsatt gäller att folk kan ta livet av varandra pga de mest futtiga anledningar.

Citat:
Därför tog jag mig friheten att med det där inlägget introducera ännu ett möjligt motiv. Att jag hänvisade till en kriminalserie tycker jag själv var ett lättsamt sätt att presentera det på, och det var ju tråkigt om det fick dig att gå i taket.
Man blir jävligt trött på kriminalserier när Den Okände Medhjälparen lanseras i den fjärde indiciemordstråden av fyra möjliga, kan jag meddela. Nånstans är jag on record på att ha föreslagit en tillgänglighetsbegränsning till ABoK, så att envar som har läst eller sett mer än två deckare det senaste året spärras ute från forumet.
Citera
2013-12-18, 01:01
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
.

Det är lite kul att se dig gå på. Faktum kvarstår att hur rutten du än anser att min profil är så ledde den mig till Marco på första försöket. Om du, med en dåres envishet, vill påstå att det är en brutal slump att han har den geografiska kopplingen som han har. Fine. Tyck det. Du visar med all önskvärd tydlighet att du har bestämt dig och aldrig kommer att ändra dig. Jag är en alternativteoretiker och sådana har aldrig rätt eller hur?

EDIT: om man ska angripa en GM-profil så behöver man rimligen ta till sig slutsatserna som ligger bakom GM-profilen. Dom finns i tråden. Dom förklarar varför GM-profilen ser ut som den gör, så att du slipper leka domare som avgör vad som ligger bakom. Inte för att jag behöver dina åsikter om mina slutsatser. Jag har ju redan hittat min alternativa GM med dem. Så det är lite som att få råd från en förvirrad körskolelärare efter man fått godkänt på uppkörningen.

God Natt.
Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-12-18 kl. 01:10.
Citera
2013-12-18, 01:08
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Det kan jag hålla med om. Men vid den tiden på natten, när diverse frustrerade individer som inte har fått napp på något ligg ska ta sig hem, behövs det inte alltid så jävla mycket för att spärrarna ska släppa på någon. Jag håller med om att mordplatsen ger anledning att tänka lite mer på motivet än vad som eljest skulle ha varit befogat. Men fortsatt gäller att folk kan ta livet av varandra pga de mest futtiga anledningar.
Ja, i det här fallet blir jag inte alls förvånad om det är ett motiv som känns synnerligen futtigt för alla utom GM.

Som sagt, kombination av årstid, klockslag, plats och det faktum att hans tunga väska följde med hela vägen in till brottsplatsen förbryllar åtminstone mig. Så dags på året, vid det klockslaget, är det så mörkt att man inte behöver söka sig så j-a långt in bland skuggorna för att göra litet skumraskaffärer.

Citat:
Man blir jävligt trött på kriminalserier när Den Okände Medhjälparen lanseras i den fjärde indiciemordstråden av fyra möjliga, kan jag meddela. Nånstans är jag on record på att ha föreslagit en tillgänglighetsbegränsning till ABoK, så att envar som har läst eller sett mer än två deckare det senaste året spärras ute från forumet.
Jag har full förståelse.

Men om man sätter upp detta kriterium (en till två deckare om året) så innebär väl det i praktiken nedläggning av ABoK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in