2013-12-02, 20:04
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itboss
Kan från säkra källor som arbetar på Tieto meddela att AL ej arbetar där längre. Vad hon nu sysslar med visste de inte.
Vill inte komma med pekpinnar, men kvinnan har en utomordentligt besvärlig sjukdom och har helt oförskyllt hamnat i blickfånget så det kan ju inte vara helt fel att lämna henne därhän fortsättningsvis.
Citera
2013-12-02, 20:08
Medlem
Slumlords avatar
Det är väldigt mycket förkortningar som cirkulerar i inläggen just nu. Jag är med på att RO är den person som är häktad, men vem är MGM som ofta omnämns på ett sätt som gör att det låter som att det är den misstänkte?
Citera
2013-12-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Det är väldigt mycket förkortningar som cirkulerar i inläggen just nu. Jag är med på att RO är den person som är häktad, men vem är MGM som ofta omnämns på ett sätt som gör att det låter som att det är den misstänkte?

Det är RO "dom" menar med MisstänktGM.
Citera
2013-12-02, 20:12
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Vill inte komma med pekpinnar, men kvinnan har en utomordentligt besvärlig sjukdom och har helt oförskyllt hamnat i blickfånget så det kan ju inte vara helt fel att lämna henne därhän fortsättningsvis.

Nåja, såsom inneboende hos RO är hon, liksom hennes tillstånd, relationer och förehavanden, inte helt utan intresse för en diskussion kring RO:s vardagliga förhållanden och situation.
Citera
2013-12-02, 20:29
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Nåja, såsom inneboende hos RO är hon, liksom hennes tillstånd, relationer och förehavanden, inte helt utan intresse för en diskussion kring RO:s vardagliga förhållanden och situation.
Det håller jag med om. Det säger såklart en hel del om honom i en mängd olika avseenden och det kan vara svårt att låta bli att rota i det. Här löses inga brott(ytterst sälla i varje fall) men det är synnerligen intressant att utforska människans natur.
Citera
2013-12-02, 20:43
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Såg tidigare, när jag var avstängd, att någon frågade efter PH´s födelsedag. Den var 3:e September.

Hint om varför jag vet: https://www.flashback.org/sp21227663

Edit: Ang inspelningen, som var på ungefärligt samma tid på natten. Det anordnades en "jakt" med mig som gående/halvspringande PH och en annan "okänd" efter mig. Det som var, iaf för mig, väldigt förvånande var är att man fick VÄLDIGT hög frekvens av bilister/taxiförare (mest) i korsningen (vet ej namnet) precis vid Swartlings/stadion
När gjordes den här rekonstruktionen? Om det var på senare tid så undrar jag varför den skulle vara intressant i det här fallet, som inträffade1996? Massor har förändrats sedan dess, inte minst folkmängden i Stockholm som mellan 1996 och 2012 har ökat från ca: 300 000 till 900 000 i Stockholms stad, och från 1,5 miljoner till 2,2 miljoner i Stor-Stockholm. Därtill kommer ändrade beteenden och vanor bland folk, så att dra några växlar på vad bilister/taxiförare gör nu jämfört med 1996 verkar inte så givande?
Citera
2013-12-02, 20:59
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
När gjordes den här rekonstruktionen? Om det var på senare tid så undrar jag varför den skulle vara intressant i det här fallet, som inträffade1996? Massor har förändrats sedan dess, inte minst folkmängden i Stockholm som mellan 1996 och 2012 har ökat från ca: 300 000 till 900 000 i Stockholms stad, och från 1,5 miljoner till 2,2 miljoner i Stor-Stockholm. Därtill kommer ändrade beteenden och vanor bland folk, så att dra några växlar på vad bilister/taxiförare gör nu jämfört med 1996 verkar inte så givande?
Taxiverksamheten avreglerades någon gång på 90-talet, minns ej vilket årtal och efter det så ökade antalet taxibilar drastiskt i Stockholm. Ställer mig tvekande till att befolkningen var 300´ 1996. Runt 600-700 tusen ligger nog närmare sanningen.
Citera
2013-12-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Såg tidigare, när jag var avstängd, att någon frågade efter PH´s födelsedag. Den var 3:e September.

Hint om varför jag vet: https://www.flashback.org/sp21227663

Edit: Ang inspelningen, som var på ungefärligt samma tid på natten. Det anordnades en "jakt" med mig som gående/halvspringande PH och en annan "okänd" efter mig. Det som var, iaf för mig, väldigt förvånande var är att man fick VÄLDIGT hög frekvens av bilister/taxiförare (mest) i korsningen (vet ej namnet) precis vid Swartlings/stadion

Intressant Attributt:
Citat:
Ursprungligen postat av jica
Jag skulle också vilja veta vart man för tag i Cold Casevsnittet. Det är faktiskt jag som spelar den döde i rekonstruktionen. Det var lite skrämmande inspelning en natt och regisören hade ett foto på den döde som han låg när han hittades (på gården till Swartlings ridskola, närmaste röda stallet från ingången sett) och jag blev placerad på exakt samma sätt/plats som han hittades. Jag fick tyvärr/eller tursamt nog INTE se fotot, var väl nån sekretess eller liknande, så jag kan ej säga något om ögonen osv..

Jag såg också när avsnittet sändes att vi var födda samma datum dock ej samma år, härligt sammanträffande..

Citat:

Jag kan tänka mig att rekonstruktionen var gjord 2005 eftersom det var då Cold Caseavsnittet sändes. Programmet fanns inte innan hösten 2005.

Attribut: ingick även knivslagsmålet i rekonstruktionen? Ungefär hur lång tid pågick det uppskattar du?

Sen kanske rekonstruktionen inte var så autentisk att rekonstruktörerna försökte att iscensätta även sådana saker som uppskattad tid från konfrontation till att brottsoffret låg ner.
Citera
2013-12-02, 22:31
Medlem
The Dudes avatar
Någon vänlig själ har hjälpt honom plocka ner sin FB..
Citera
2013-12-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe2012
Precis runt knuten mao

Skämt åsido tänkte jag att norrlänningar kanske har några ställen i Stockholm där de träffas? Långsökt? Vet ej. Tycker bara att det är märkligt att RO som är gift har en fd kollega/älskarinna/vän? inneboende. Jag tror inte frugan här skulle uppskatta om exet flyttade in...

Jag är "norrlänning" i Stockholm och vi har inga såna ställen vad jag vet. Folk från resp. städer har ofta sina egna resp. ställen och/eller kretsar där de hänger, men resten av folket från den mer än hälften av landet stora yta vi kallar Norrland ser sig knappast som tillräckligt homogena för att hänga ihop enbart baserat på det...

För övrigt heter det Nordingrå, men jag var väl full eller nåt när jag skrev det senaste.
Citera
2013-12-02, 22:39
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Taxiverksamheten avreglerades någon gång på 90-talet, minns ej vilket årtal och efter det så ökade antalet taxibilar drastiskt i Stockholm. Ställer mig tvekande till att befolkningen var 300´ 1996. Runt 600-700 tusen ligger nog närmare sanningen.
Enligt Statistisk årsbok för 1996 var det snarare som jag säger, även om statsen är från december 1994. Länk: http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/Statistisk%20%C3%A5rsbok%201914-2001/Statistisk%20arsbok%20for%20Sverige%201996.pdf. Det är väl inte så mycket att tveka om då?
Citera
2013-12-02, 23:06
Medlem
bernters avatar
Citat:
Enligt Statistisk årsbok för 1996 var det snarare som jag säger, även om statsen är från december 1994. Länk: http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/Statistisk%20%C3%A5rsbok%201914-2001/Statistisk%20arsbok%20for%20Sverige%201996.pdf. Det är väl inte så mycket att tveka om då?
700 000 invånare i Stockholms stad år 1996 enligt statistisk årsbok.
Senast redigerad av bernter 2013-12-02 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in