2013-12-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Aida Paranoid har inspirerats till nya analyser av storbråket i Kärrtorp. Hon anser det fullkomligt självklart att det är rasisterna i riksdagen som ingöt mod i SMR att angripa demonstrationen. Och hon levererar en fullkomligt revolutionerande handlingsmanual för den antirasistiska kampen: politiker ska våga ta debatten, den riktiga debatten, nota bene. Och så ska de våga skandera klämkäcka slagord.
Suck.

”Vi vann över nazisterna genom att våga stanna”
http://www.dagensarena.se/opinion/ai...t-vaga-stanna/
Kärrtorp-historien har lett till de mest absurda reaktioner. Arpi twittrade om ett dataspel och blev då anklagad av någon idiot på Arbetet för att inte ta avstånd från nazistattacken. Logiken var ungefär 'du var ju så snabb att fördöma tårtningen av Åkesson, men nu hade du inte lika bråttom, alltså var du innerst inne lite belåten över SMR:s insatser'.

De förstår alltså inte en av de stora bakomliggande orsakerna till att alla fördömde tårtningen: Arpi och andra med flera aktiva hjärnceller förstår att den där sortens tilltag bara kommer att gynna SD, och vädjar därför om att skippa övergrepp på demokratin av alla slag, annars kommer SD att växa ytterligare. När det är antirasister som attackeras har man inte lika bråttom eftersom det gynnar globalisterna och missgynnar nationalisterna att de sistnämnda använder våld. De som inte förstår denna enkla dynamik, de som tror att ju mer man med våld pressar, desto mer får man som man vill, är patologiska antidemokrater - och det är därför ingen större överraskning att stora delar av den aktiva vänstern inte förstår hur det hänger ihop. De hade haft större anledning att förfasas om alla borgerliga skribenter hade skyndat sig att skriva uppsatser för att fördöma SMR-aktionen, eftersom det hade betytt "snälla, använd inte våld mot de otäcka antirasisterna, då får de en masssa sympati och den nationella rörelsen förlorar stort".

Vänsterns mentala sjukdomstillstånd i Sverige upphör aldrig att förvåna fastän man ser symptomen varje dag. Hakelius har skrivit en oförarglig krönika i AB som försynt undrar vad som var så hemskt med DN-annonsen...

Citat:
Vad är det som inte sagts förut? Jag läser annonsen en gång till och om jag anstränger mig kan jag förstå. Det finns naturligtvis en riktning i de rätt träiga, ekonomiska fakta som presenteras. Riktningen är att Sverige borde ta emot färre invandrare och flyktingar. Men än sen, då? Vi har ju reglerad invandring. Få av de arga kritikerna förespråkar helt fri invandring.
Kan det då verkligen vara så stötande att argumentera för att reglera fram en något mindre *invandring än den vi reglerat fram just i dag? Går den absoluta *moraliska gränsen, av en lycklig slump, just här och nu?

Det finns folk som på fullt allvar hävdat att annonser av det här slaget inte borde få tryckas. Och om jag verkligen anstränger mig kan jag kanske begripa det också. Men bara för att jag är ursvensk. För bland svenskar är rädslan alltid störst för att debatten ska bli för fri och yvig. Aldrig för att den ska bli för snäv och enstämmig.
Vore jag uppväxt i en *mindre nervös kultur, skulle den hållningen framstå som precis så hysteriskt obegriplig som den faktiskt är.
På Twitter, förutsägbart, reagerar någon antirasist som ser ut att vara en Ullenhag-klon, med att påstå att Hakelius text är ett "skolexempel på hur rasism normaliseras".

Hur hamnade vi här? Jag tycker inte att 68-vågen räcker som svar. Detta är mycket sjukare än så. Någon måste säga ifrån. Vi måste anslå en utbildningsmiljard. Eller en vårdmiljard, ty ytterst är det nog en mental folkhälsofråga. Vi bekämpade TBC, stelkramp, polio och HIV, vi vaccinerade alla mot grisinfluensan, vi borde kunna hjälpa alla offer för "minskad invandring är rasism"-viruset lika effektivt.
Citera
2013-12-16, 13:54
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nej, jag menar självklart inte avhoppare eller mindre aktörer. Jag menar att någon som Jan Helin eller Peter Wolodarski i fullt samförstånd med sina ägare ändrar fot för att inte skänka ytterligare marknadsandelar till alternativmedia och samtidigt sno initiativet från etablissemangskonkurrenterna.
Tror knappast att bankerna investerar i tidningar idag för att tjäna pengar. De har sitt mediaägande just för agendasättandets skull. Eller ja, de tjänar pengar indirekt på tidningarna - genom att påverka massan så att de kan tjäna pengar på krig, globalisering, statliga utförsäljningar, skapande av kommersiella/popkulturella identiteter som ersätter nationella, med mera.

Men visst, alternativmedia är ett allvarligt hot mot dem. Det är möjligt att vi kommer att få se flera försök till falsk opposition inom mediasfären. Det som framförallt gör svensk media unik är inte vänsterextremismen inom journalistkåren - den finns i hela västvärlden. Det unika är att svenska journalister är så usla på att upprätthålla en trovärdig falsk opposition. Titta bara på Axess och den där underliga programförklaringen de hade, tror det var nånting om att Sverige inte har någon egen kultur, samtidigt som Sveriges kultur är värdelös eftersom den helt saknar utländska influenser. Det går ju bara att svälja om man verkligen hatar Sverige innerligt.

Så kanske har du rätt i din profetia, men kanske kommer det inte bli så ändå, ifall svenska journalister helt enkelt är för extrema för att kunna genomföra det och hålla masken.
Senast redigerad av Nix-registret 2013-12-16 kl. 13:59.
Citera
2013-12-16, 15:09
Medlem
envackerblommas avatar
hur media ska hantera ett kommande fall i svenskars välfärd, vem ska ange skälen?

på DI suddas 85% procent av alla kommentarer på denna informativa artikel

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/12...r-staten-back/

ESV är för positiva, BNP faller per capita i Sverige. Staten lånar till utgifter.. samtidigt som svensk export av industrivaror minskar 8 % på årsbasis. Det som häller BNP uppe är alltså lån för att t.ex betala fint asylmottagande.

ESV är pessimistiska, men enligt mig alldelas för optimistiska! Ingen exporttillväxt i sikte!
Kanska detta som kommer krossa snacket om " Sverige är för alla", när fattigdomen sprider sig.

ja, nu vet ni samhällsfilosofer i denna tråd, att det rasar snabbt i Sverige, dra era slutsatser
Citera
2013-12-16, 18:04
Medlem
Marika Formgren, ledarskribent på Svenska Nyhetsbyrån (SNB) och krönikör i Barometern, fördömer Expressens "inkvisition" och "åsiktsregistering" (Formgrens egna formuleringar) i ett blogginlägg. Hon kritiserar inte bara uthängningen av privatpersoner (samtidigt som hon konstaterar att det räcker att ha skrivit "quislingpartier" för att naglas vid skampålen som rasist), utan också kartläggningen av politiska motståndare då den skett med våldsvänsterns hjälp. Texten är inte publicerad som en ledare - kanske är innehållet alltför skarpt för det?

Citat:
Det tidningen Expressen har ägnat sig åt den senaste veckan är vidrigt och vedervärdigt. När skampanjen (kampanjjournalistik som syftar till att spika fast medborgare vid skampåle kallas lämpligen för skampanj) började i måndags var det kommunpolitiskt aktiva Sverigedemokrater som konfronterades med rasistiska kommentarer de skrivit på nätet i skydd av anonymitet.

Många tyckte då att det var försvarliga publiceringar, eftersom det handlade om folkvalda som säger en sak offentligt och en annan sak i anonyma kommentarsfält. Jag hade kanske hållit med, om Expressen hade identifierat politikerna med normala, journalistiska metoder.

Kruxet var att det hade man inte! Några som kallar sig "Researchgruppen", med nära band till den våldsamma autonoma vänstern och med medlemmar som är dömda våldsbrottslingar, har gjort identifieringsarbetet och sålt det till Expressen. Det handlar alltså om en våldsbenägen vänster som kartlägger sina politiska motståndare, vilket är något helt annat än nyfikna journalister som vill sätta dit dubbelmoraliska politiker oavsett partifärg.

Dag två sprack dessutom ursäkten att Expressen bara avslöjar politiker. Då var det vanliga privatpersoner utan kopplingar till partipolitiken som hängdes ut i skampanjen. En av dem kan utifrån Expressens citat inte ens misstänkas för hets mot folkgrupp. Till skillnad från de andra som Expressen har hängt ut så skriver han inte rasistiskt och nedsättande om utpekade folkgrupper, utan hans kritik riktas mot politikerna bakom invandringspolitiken som han kallar för "quislingpartier".

Det är mycket dystra tider för tanke- och åsiktsfriheten samt det fria meningsutbytet när medborgare som tycker fel döms och straffas genom skamuthängning i Expressen, efter kartläggning och åsiktsregistrering av en våldsbenägen vänster.
http://marikaformgren.se/#home

Formgren skriver vidare att Mattssons agerande tyder på att han känner sig hotad av Avpixlat och med skammetoder försöker hålla folk borta från sajten ("... det är rätt fult att låtsas vara ljusets riddare när man egentligen bara vill skrämma bort potentiella kunder från konkurrenterna"). Hon konstaterar också att det är omöjligt att föra en saklig och kritisk debatt om migration utan att bli rasistanklagad och stigmatiserad, vilket inte minst reaktionerna på Arnstbergs DN-annons visar. Inte så konstigt då att många väljer att vara anonyma, menar hon.
Citera
2013-12-16, 18:36
Medlem
Blixtmannens avatar
Någon tjomme försöker sig på lite relativisering så här i juletider.

Citat:
Expressens skickliga avslöjande i veckan av hur mycket fördomsfullhet och ohämmad rasism som finns hos vissa förtroendevalda Sverigedemokrater har väckt stort uppseende.
Så det var det de avslöjade som väckte uppseende, inte på vilket sett de gjorde det på? Hmm, måste ha missat något där.

Citat:
Om man tänker efter – vad skulle ”etnisk svensk” egentligen stå för? Ordet etnisk hör ihop med grekiska ethnos, som betyder ”folk”. Sammansättningar som bygger på samma förled är etnografi och etnologi. Etnografiska museet i Stockholm kallades under en period ”Folkens museum”. Göteborgs etnografiska museum kallas ”Världskulturmuseet”.

Definitionen av etnisk i Svenska Akademiens ordlista lyder ”som gäller eller utmärker folkstam”. Men det är en ganska vag beskrivning. När vi använder ordet etnisk, syftar vi då på nationalitet, kultur, språk – eller kanske ”ras”?
Oj då, här skäms vi inte för oss. Kulturmarxistiskt ordvrängeri 1.0. Notera även hur han använder citationstecken kring ordet ras.

Citat:
”Om man tittar på etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet.” Så yttrade sig statsminister Reinfeldt förra året, vilket ledde till en hel del uppståndelse. Eftersom det inte finns någon statistik över ”etniska svenskar” hade han ingen möjlighet att verifiera uppgiften.
Svenskar som etnicitet finns inte för vi figurerar inte i någon statistik. Klockrent!

Citat:
Kan man tala om ”etniska fransmän”, ”etniska belgare” och ”etniska amerikaner”? Etniska amerikaner skulle väl i så fall vara indianer, som i USA i dag ofta går under beteckningen ”native Americans”. Men när man talar om etniska grupper i ett land är det sällan majoritetsbefolkningen det handlar om utan en minoritet man lyfter fram. Och det är knappast fallet med begreppet ”etnisk svensk”.
La grande finale! Kan man tala om, här kommer det som alla har väntat på (den här går speciellt ut till dig Enoch.Thulin), "etniska judar"?
Citera
2013-12-16, 19:23
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtmannen
Någon tjomme försöker sig på lite relativisering så här i juletider.

Tjommen är Bo Löfvendahl, som svenska wikipedia presenterar så här. Notera det jag fetstilat:

Citat:
Bo Lennart Löfvendahl, född 10 maj 1952 i Voxtorps församling i Jönköpings län, är en svensk kulturjournalist, recensent, krönikör och språkvårdare på dagstidningen Svenska Dagbladet. Han är musikredaktör och ansvarig för tidningens bevakning av konstmusik, till exempel operor och musikaler, samt jazz, folk- och världsmusik. Löfvendahl är ledamot i Mediespråksgruppen, som är Tidningarnas Telegrambyrås samarbetsgrupp i språkvård.[1]

Mediespråksgruppen ansvarar för TT-språket, en samling skrivregler och skrivtekniska rekommendationer för svenska journalister. .... Löfvendahl skriver språkspalter i Svenska Dagbladet, om än något sporadiskt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bo_L%C3%B6fvendahl

TTs språkkommendant Löfvendahl skriver avslutningsvis:

Citat:
Ursprungligen postat av Bo Löfvendahl i SvD
Finns det ”etniska svenskar”?

[---]

... när man talar om etniska grupper i ett land är det sällan majoritetsbefolkningen det handlar om utan en minoritet man lyfter fram. Och det är knappast fallet med begreppet ”etnisk svensk”.

Språkkommendant Löfvendahl låter därmed förstå, att begreppet ”etnisk svensk” skulle vara en felanvändning av begreppet etnisk grupp.

Det är en flagrant LÖGN från språkkommendanten.

Engelska wikipedia skriver:

Citat:
Ethnicity or ethnic group is a socially defined category of people who identify with each other based on a shared social experience or ancestry.[1] Membership of an ethnic group tends to be associated with shared cultural heritage, ancestry, history, homeland, language (dialect) or ideology, and with symbolic systems such as religion, mythology and ritual, cuisine, dressing style, physical appearance, etc.

[---]

The largest ethnic groups in modern times can comprise hundreds of millions of individuals (Han Chinese, Arabs, Bengali people) and the smallest can be limited to a few thousand individuals (numerous indigenous peoples worldwide). (min fetstil)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_group

(Exempelvis) Han kineserna utgör majoritetsbefolkningen i Kina - vilket sannolikt även språkkommendant Löfvendahl känner till...
Citera
2013-12-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Marika Formgren, ledarskribent på Svenska Nyhetsbyrån (SNB) och krönikör i Barometern, fördömer Expressens "inkvisition" och "åsiktsregistering" (Formgrens egna formuleringar) i ett blogginlägg. Hon kritiserar inte bara uthängningen av privatpersoner (samtidigt som hon konstaterar att det räcker att ha skrivit "quislingpartier" för att naglas vid skampålen som rasist), utan också kartläggningen av politiska motståndare då den skett med våldsvänsterns hjälp. Texten är inte publicerad som en ledare - kanske är innehållet alltför skarpt för det?

http://marikaformgren.se/#home

Formgren skriver vidare att Mattssons agerande tyder på att han känner sig hotad av Avpixlat och med skammetoder försöker hålla folk borta från sajten ("... det är rätt fult att låtsas vara ljusets riddare när man egentligen bara vill skrämma bort potentiella kunder från konkurrenterna"). Hon konstaterar också att det är omöjligt att föra en saklig och kritisk debatt om migration utan att bli rasistanklagad och stigmatiserad, vilket inte minst reaktionerna på Arnstbergs DN-annons visar. Inte så konstigt då att många väljer att vara anonyma, menar hon.

Detta är väl det enda riktigt kategoriska fördömandet vi sett från en etablerad debattör? Rayman och Cwejman har markerat lite försiktigare, men dock. PP:s Troberg, också.

Har jag missat någon av rang?
Citera
2013-12-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Detta är väl det enda riktigt kategoriska fördömandet vi sett från en etablerad debattör? Rayman och Cwejman har markerat lite försiktigare, men dock. PP:s Troberg, också.

Har jag missat någon av rang?
Merit Wager har också kritiserat Expressens agerande.

http://meritwager.wordpress.com/2013...fara-med-mera/

http://meritwager.wordpress.com/2013...-invandringen/
Citera
2013-12-16, 22:13
Medlem
mambosiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtmannen
Någon tjomme försöker sig på lite relativisering så här i juletider.....

Jag blev också bekymrad över hans artikel. Jag slängde iväg ett mail till Bo:

Citat:
Hej Bo!

Detta ämne tillhör ju dessa som inte tillåts att bli kommenterade i tidningen, så min kommentar får bli direkt till dig i stället. Jag förstod inte vad kontentan blev av din artikel. Var frågan uppriktig huruvida "etniska svenskar" verkligen finns, eller var det bara en väldigt politiskt korrekt putslustighet i form av en retorisk fråga? I dessa dagar är sådant inte lätt att veta. I det fall frågan verkligen var allvarligt ställd skall du få veta min åsikt.

Begreppet "etniska svenskar" är ett uttryck som har kommit att behövas i språkbruket idag. För sjuttio år sedan behövdes det inte. Då skulle detta begrepp betraktas som ett taftologiskt uttryck, då "svenskar" i sig självt är beteckningen på en etnicitet. Denna etnicitet är i sig den blandning av olika nordgermanska folkstammar som bebor landytan Sverige. Vi som är "etniska svenskar" idag är alltså olika variationer på blandningar av de tidigare mer separerade nordgermanska folkgrupperna.

Vissa människor skulle nog kunna tänka sig att kritisera denna formulering med anledning av att landytan Sverige har haft olika utsträckning genom historien, varpå vilka som varit svenskar också skulle ha varierat. Detta är emellertid ett löjligt resonemang, inom många definierbara begrepp finns det gränszoner. Färgen röd t. ex. kan i vissa sammanhang anses ha våglängd mellan 650nm och 750nm. Den är inte definierad till en våglängd men att den finns skulle nog de flesta hålla med om.

Vänligen,

Räknar naturligtvis inte med svar, men skulle det komma får ni naturligtvis se även det.
Citera
2013-12-17, 04:26
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mambosius

Räknar naturligtvis inte med svar, men skulle det komma får ni naturligtvis se även det.
Lite OT: Värt att tänka på i dessa sjuka tider, ni som skickar mejl till åsiktspoliserna och sedan postar kopior här, gör det för fan inte från en mejl adress som på något som helst vis kan kopplas till er själva, för då har ni effektivt outat er själva på Flashback och kan bli uthängda.
Citera
2013-12-17, 10:21
Medlem
Nu säger DN nej till alla annonser om invandring, SD får inte publicera sin som krossar Svenskt näringslivs myt-annons från förra veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Juden Wolodarski
Vi säger för tillfället nej till alla invandringsannonser, eftersom våra annonssidor inte ska bli slagfält i detta ämne

Sverigedemokraternas annons som blev stoppad: http://sverigedemokraterna.se/wp-con...annons-inv.pdf

http://www.journalisten.se/nyheter/d...-om-invandring
Citera
2013-12-17, 19:57
Medlem
SwedishDissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mambosius

Väl talat. Jag tror delar av lösningen på relativism respektive essentialism är att förstå vår verklighet, begrepp och kategorier, med hjälp av kontinuum. Färgerna röd - grön - gul överlappar varandra i ett kontinuum (eller spektrum) och kan naturligtvis blandas men det betyder inte att röd - grön - gul inte finns som distinkta färger. Det är en käpphäst som det tål att ridas på ett par vändor i fördumningens tidevarv, så att fler förstår och sprider detta.
Senast redigerad av SwedishDissident 2013-12-17 kl. 19:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in