Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Med anledning av din träffande observation är det kanhända skäl att tipsa om Jörn Donners underbara opus
Sverigeboken från 1973, som idag
uppmärksammas på Samtidens webbplats.
Tack så mycket för påminnelsen om Donners bok!
Det där med nationalkaraktärer är ju rätt vanskligt, men jag tror ändå att det kan vara en delförklaring till varför diskussionen kring mångkultur ser så annorlunda ut i Sverige jämfört med övriga Norden.Trots att länderna har en till stora delar gemensam historia och är lika i väldigt många avseenden skiljer sig Sverige från sina grannar på ett avgörande sätt. Jag tror att det har med den svenska finkänsligheten och artigheten att göra. Finkänslighet och artighet är vackra dygder i ett homogent samhälle, men i ett mångkulturellt samhälle urartar de lätt till feghet och anpasslighet.
Finländare och danskar påminner en hel del om varandra, även om finländarna är mer introverta Ior-typer medan danskarna är mer extroverta bohemer. Båda folkslagen är frispråkiga och pragmatiska och uppfattas lätt som okänsliga, cyniska och burdusa av svenskarna. Norrmännen är snälla och ärliga men uppfattas lätt som litet naiva av svenskarna. En del av behållningen med Karl Ove Knausgårds
Min Kamp är ju beskrivningarna av hur huvudpersonen ständigt trampar i klaveret med sina öppenhjärtiga funderingar kring invandring, integration och feminism. Inte uppskattat bland de svenska hipstervännerna, även om Karl Ove är en uppenbart sympatisk person som varken är rasist eller sexist.
Svenskens finkänslighet och artighet gör att han har ytterst svårt att diskutera negativa företeelser kopplade till invandring. Islamisten skulle ju kunna bli
ledsen om man kritiserade hans kvinnosyn, krav på begränsningar av yttrandefriheten eller vad det nu kan vara. De övriga nordborna är inte alls lika rädda att trampa invandrarna på tårna, och har därför ett mycket öppnare diskussionsklimat i I&I-frågor.
Det otäcka är ju att alla svenskar - nåja, de flesta i alla fall -
förstår att Stefan Jonsson och Migrationsverket pratar gallimatias om asylrätten. Men (nästan) ingen vågar säga det. Sverige riskerar att bli en mångkulturell demokratur. Om Stefan Jonsson hade fått bestämma skulle vi redan vara där. Kanske är vi redan där.