Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Vad du här måste förklara är varför det är rationellt för RO att inte gola ner denne GM i den situation han nu befinner sig. Så fort det kommer ett trovärdigt utpekande från RO kommer ju den riktige GM att plockas in. Det måste alltså röra sig om någon som a) är fysiskt eller reellt otillgänglig för rättsväsendet men b) likafullt tillräckligt nära RO och hans familj för att utgöra så mycket hot att RO inte vågar berätta sanningen, fastän detta innebär att han kommer att kvarstå på obestämd tid i häkte och riskerar att dömas för mordet.
Jag har svårt att se vilken sorts enskild gärningsman som skulle kunna stämma med den profilen. Möjligen organiserad brottslighet, men om sådant ligger bakom mordet, har alla varit ute och cyklat helt hittills vad gäller brottets orsak.
I tidigare inlägg i tråden har jag funderat över om RO kan ha träffat någon eller några gamla gymnasiekompisar vid busshållplatsen och att dessa kan ha strövat runt i väntan på bussen.
På den gymnasieskolan har det tidvis varit litet stökigt och elever därifrån har senare varit inblandade i rätt grov brottslighet i nordostförorterna; brottslighet som inkluderar droghandel, knivskärningar, grov misshandel och dödsskjutningar.
Som jag tidigare sagt, jag har ingen aning om vilken sannolikhet man ska sätta på olika scenarier, men OM det nu var en sådan person som RO hade sällskap med, så har han kanske inte sagt "jag vet var du bor" utan "vi vet var du bor".
Vad vi har att hantera är väl egentligen två scenarier som båda är ganska ovanliga:
A: RO är en riktig dubbelnatur som under den ordnade ytan bär en extra stor morakniv med brytmärken och som - kanske under inverkan av alkohol - går fullständigt bärsärk på ett ställe där vare sig han eller BO egentligen kunde förväntas befinna sig.
B: RO är inte GM men vågar inte ange den riktige GM.
För mig spelar det inte så stor roll vilket av dessa två scenarier som är det riktiga. PH är död oavsett. Det som skulle vara intressant för mig är däremot motivet.