2014-02-17, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Nu påstår GW att han aldrig trott den misstänkta gärningsmannen varit skyldig...

2014-02-06 * http://www.expressen.se/nyheter/gw-t...an-ar-skyldig/
– Tror fortfarande inte att han är skyldig. säger GW

öhh...den 22 november var han tvärsäker på att det var rätt man? Se nedan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17891673.ab

Blåljuger GW eller är jag helt förvirrad, eller hur hänger detta ihop?

Det hänger helt enkelt ihop på så vis att, GW aldrig någonsin sagt att den gripne är rätt man!
Vad Gw sagt är endast att uppringaren är rätt man (mördaren). Detta har feltolkats av flera skribenter här på tråden och blivit en halv trådsanning.
Den som vill fortsätta hävda denna felaktighet kan göra så, men knappast påvisa någon källa.

Angående att RO skall ha erkänt sig vara uppringaren, vet väl ingen hur den exakta ordalydelsen formulerats.
Har RO sagt - "jag är rädd att det nog faktiskt var jag som ringde" eller - "det var väl jag som ringde", svävande på målet av osäkerhet angående mordkvällen, efter att ha druckit sig till en saftig minneslucka, varpå förhörsledaren ropar yippie och tror sig om att kunna forcera ett genombrott och få en fjäder i hatten?

Edit .. Tvåa på bollen angående "erkännandeformulering".
Senast redigerad av Tevje1 2014-02-17 kl. 22:52.
Citera
2014-02-18, 11:40
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Låt mig också påminna er att flera av er, när RO häktades, svalde honom som GM, med hull och hår. Endast baserat på att åklagaren valt att begära honom häktad på sannolika skäl. Var är nu denna tilltro till rättsväsendet? Eller gäller den bara när det är någon som åkt fast, men inte när det är någon som frias? Det är i så fall en farlig fördom.

Om en åklagare begär någon häktad på sannolika skäl så är rimligen åklagaren övertygad både om personens skuld samt om att denna kommer att kunna dömas för brottet. Om samme åklagare sedan släpper personen kan det räcka med att åklagaren inte längre tror att personen kan dömas. Redan där finns en presumtion av skuld inbyggd i hela förfarandet som givetvis också färgar hur andra ser på den frisläppta personen. Ett frisläppande är ju inte ett friande på samma sätt eller i samma grad som en häktning är ett misstänkliggörande. Tyvärr, får man väl säga i många fall.
Citera
2014-02-18, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Olsson
Om en åklagare begär någon häktad på sannolika skäl så är rimligen åklagaren övertygad både om personens skuld samt om att denna kommer att kunna dömas för brottet. Om samme åklagare sedan släpper personen kan det räcka med att åklagaren inte längre tror att personen kan dömas. Redan där finns en presumtion av skuld inbyggd i hela förfarandet som givetvis också färgar hur andra ser på den frisläppta personen. Ett frisläppande är ju inte ett friande på samma sätt eller i samma grad som en häktning är ett misstänkliggörande. Tyvärr, får man väl säga i många fall.

Åklagarens beslut om häktning grundas på den information han delges av förundersökaren.
Många åklagare häktar folk på väldigt lösa boliner.
Citera
2014-02-18, 14:54
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje1
Det hänger helt enkelt ihop på så vis att, GW aldrig någonsin sagt att den gripne är rätt man!
Vad Gw sagt är endast att uppringaren är rätt man (mördaren). Detta har feltolkats av flera skribenter här på tråden och blivit en halv trådsanning.
Den som vill fortsätta hävda denna felaktighet kan göra så, men knappast påvisa någon källa.

Angående att RO skall ha erkänt sig vara uppringaren, vet väl ingen hur den exakta ordalydelsen formulerats.
Har RO sagt - "jag är rädd att det nog faktiskt var jag som ringde" eller - "det var väl jag som ringde", svävande på målet av osäkerhet angående mordkvällen, efter att ha druckit sig till en saftig minneslucka, varpå förhörsledaren ropar yippie och tror sig om att kunna forcera ett genombrott och få en fjäder i hatten?

Edit .. Tvåa på bollen angående "erkännandeformulering".

nja, nu sa GW:

”Han som har gjort det”
Efter polisens gripande säger Leif GW Persson i dag:
– Det är trevligt eftersom jag är säker på att det är han som har gjort det. Sedan ska det ledas i bevis också. Där är vi inte ännu, säger han.
Citera
2014-02-18, 16:47
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Åklagarens beslut om häktning grundas på den information han delges av förundersökaren.
Många åklagare häktar folk på väldigt lösa boliner.

Åklagare häktar aldrig någon. Däremot kan de begära någon häktad, men de kan inte själva bestämma om så blir fallet.
Citera
2014-02-18, 20:48
Medlem
ursprungligens avatar
Har jag helt missuppfattat något eller är det inte så att antagandet att SOS-ringaren och mördaren är samma person är just ett antagande. Även om det går att binda någon till samtalet, finns väl inte någon juridisk hållbar grund som visar att denne också är mördaren?

Det ena bevisar inte det andra, alldeles oaktat vad S:t GWP gissar sig fram till.
Citera
2014-02-18, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Åklagare häktar aldrig någon. Däremot kan de begära någon häktad, men de kan inte själva bestämma om så blir fallet.

Ok om man skall vara petig så .. men beslut om att begära någon häktad grundar sig dock på informationen från polisutredningen. Det är tyvärr ofta alldeles för enkelt att få någon häktad.
Citera
2014-02-18, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
nja, nu sa GW:

”Han som har gjort det”
– Det är trevligt eftersom jag är säker på att det är han som har gjort det. Sedan ska det ledas i bevis också. Där är vi inte ännu, säger han.

Återigen ett påstående utan källhänvisning. "Han som gjort det" - vilken han"? Jo INRINGAREN!
Citera
2014-02-18, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Har jag helt missuppfattat något eller är det inte så att antagandet att SOS-ringaren och mördaren är samma person är just ett antagande. Även om det går att binda någon till samtalet, finns väl inte någon juridisk hållbar grund som visar att denne också är mördaren?

Det ena bevisar inte det andra, alldeles oaktat vad S:t GWP gissar sig fram till.

Instämmer!
Citera
2014-02-18, 23:26
Medlem
KUKARNASs avatar
Citat:
Återigen ett påstående utan källhänvisning. "Han som gjort det" - vilken han"? Jo INRINGAREN!

nu får du väl ta och ge dig. 2 ggr har jag länkat till artikeln med intervjuen av GW. HAN SÄGER TILL JOURNALISTEN ATT HAN ÄR ÖVERTYCAD OM ATT DE TAGIT RÄTT MAN. Är du blind?
Citera
2014-02-18, 23:30
Medlem
KUKARNASs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17891673.ab

ovan har du länken igen.
Senast redigerad av KUKARNAS 2014-02-18 kl. 23:38.
Citera
2014-02-18, 23:42
Medlem
KUKARNASs avatar

Säger GW i reportaget jag länkade till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in