Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Vad du här måste förklara är varför det är rationellt för RO att inte gola ner denne GM i den situation han nu befinner sig. Så fort det kommer ett trovärdigt utpekande från RO kommer ju den riktige GM att plockas in. Det måste alltså röra sig om någon som a) är fysiskt eller reellt otillgänglig för rättsväsendet men b) likafullt tillräckligt nära RO och hans familj för att utgöra så mycket hot att RO inte vågar berätta sanningen, fastän detta innebär att han kommer att kvarstå på obestämd tid i häkte och riskerar att dömas för mordet.
Jag har svårt att se vilken sorts enskild gärningsman som skulle kunna stämma med den profilen. Möjligen organiserad brottslighet, men om sådant ligger bakom mordet, har alla varit ute och cyklat helt hittills vad gäller brottets orsak.
Jag har ännu inte sett några bra försök att förklara LGWs utsaga att GM skulle vara "en känd kriminell". Om man nu kan spekulera i det, så måste det bli utifrån att a. han har fel och rör till det för alla eller b. han har rätt (och rör till det för alla).
Om det finns något av substans i detta så föreställer jag mig att det är svårt att vara kriminell helt ensam? Man befinner sig i en eller annan ända av något (säljare av knark, mellanhand, missbrukare av det mer misslyckade slaget). Skattebrott och liknande brukar väl inte ge etiketten "kriminell" - om man ens kan se något sådant hos RO?
Jag har hakat upp mig lite på detta och med gökurets envishet spekulerar jag:
RO var mycket ung då, experimenterade kanske med droger, hade kanske gamla kompisar från Åkersberga som bistod och sedan rullade det på ... Då finns en anknytning till den världen, och minst en person som känner honom.
Egentligen gillar jag inte att sätta dessa funderingar på pränt, men när du ändå spann lite på det.