2013-12-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
För att ha sett mordet på nära håll måste du befinna dig inne på Swartlings mellan huskropparna.
Om du nu inte har med saken att göra utan är ett vittne blir det mer eller mindre ett helt osannolikt scenario enligt mig.
ja och det kanske är därför han aldrig har hört av sig till polisen,men mycket tyder på att det är han som är gärningsmannen,för varför kunde han inte uttala vallhalavägen rätt...
Citera
2013-12-15, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
För att ha sett mordet på nära håll måste du befinna dig inne på Swartlings mellan huskropparna.
Om du nu inte har med saken att göra utan är ett vittne blir det mer eller mindre ett helt osannolikt scenario enligt mig.
Vad som är nära håll är kanske något man kan diskutera, men ett vittne kan kanske ha sett gärningen från gångvägen, dvs genom gunnebostängslet. Jag förstår inte riktigt varför Leif GW aldrig har tagit upp den möjligheten. På gångvägen finns det dessutom en gatlampa, fast det kanske inte är så mycket ljus kvar, elva meter bort?

Avståndet från gångvägen och brottsplatsen ser ut att vara omkring elva meter: illustrerad satellitbild Eniro: http://i.imgur.com/H7UoSAY.png

Google maps satellitkarta: http://goo.gl/maps/hdfpc

Brottsplatsen: http://i.imgur.com/JugGhNM.png

Foto FUP gångvägen på andra sidan stängslet: http://i.imgur.com/av0eTtA.png

Flera bilder på brottsplatsen, karta mm: https://www.flashback.org/sp46307692
Citera
2013-12-15, 10:31
Medlem
Ref Brottsfall
Även om det bara handlar om elva meter, så måste det ha varit svårt att se detaljer på ett liggande, skadat offer ("han fick många hugg").
Alltså måste han ha sett händelsen, helt eller delvis, eller gått över/runt stängslet för att kolla PHs tillstånd.
De två möjligheterna ger olika scenarier vad gäller tiden för brottet och hans reaktioner.
Citera
2013-12-15, 11:20
Medlem
men om man precis har dödat någon,talar man då om att det var mycket knivhugg och blod...
Citera
2013-12-15, 11:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om vi accepterar att RO:s erkännande av att vara uppringaren är korrekt, måste han väl var något av dubbelnatur under alla förhållanden?
Inte om det är så att någon annan är GM, och om denna någon är en person som RO var/är mycket rädd för.
Vad du här måste förklara är varför det är rationellt för RO att inte gola ner denne GM i den situation han nu befinner sig. Så fort det kommer ett trovärdigt utpekande från RO kommer ju den riktige GM att plockas in. Det måste alltså röra sig om någon som a) är fysiskt eller reellt otillgänglig för rättsväsendet men b) likafullt tillräckligt nära RO och hans familj för att utgöra så mycket hot att RO inte vågar berätta sanningen, fastän detta innebär att han kommer att kvarstå på obestämd tid i häkte och riskerar att dömas för mordet.

Jag har svårt att se vilken sorts enskild gärningsman som skulle kunna stämma med den profilen. Möjligen organiserad brottslighet, men om sådant ligger bakom mordet, har alla varit ute och cyklat helt hittills vad gäller brottets orsak.
Citera
2013-12-15, 11:50
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Vad du här måste förklara är varför det är rationellt för RO att inte gola ner denne GM i den situation han nu befinner sig. Så fort det kommer ett trovärdigt utpekande från RO kommer ju den riktige GM att plockas in. Det måste alltså röra sig om någon som a) är fysiskt eller reellt otillgänglig för rättsväsendet men b) likafullt tillräckligt nära RO och hans familj för att utgöra så mycket hot att RO inte vågar berätta sanningen, fastän detta innebär att han kommer att kvarstå på obestämd tid i häkte och riskerar att dömas för mordet.

Jag har svårt att se vilken sorts enskild gärningsman som skulle kunna stämma med den profilen. Möjligen organiserad brottslighet, men om sådant ligger bakom mordet, har alla varit ute och cyklat helt hittills vad gäller brottets orsak.
Instämmer med Hamilkar, extremt långsökt att RO skyddar någon? Han är GM och sitter numer i förvar, sen om det polisen lyckas få fram räcker till en fällande dom är en annan femma, hoppas kan man alltid göra.
Citera
2013-12-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
men om man precis har dödat någon,talar man då om att det var mycket knivhugg och blod...

Jag tror grejen är att man bör tänka tvärtom om GM var SOS-ringaren. Att ringarens syfte var att verka oskyldig och då är det väl rationellt att göra just en sådan sak, du ser ju vart det leder, det leder till tankar som "men inte kan väl han var mördaren, då skulle han väl inte...", dvs bingo, inringaren lyckades med sin strategi....

Samma sak gällande kommentaren att han var full som ett svin. Vad var relevansen i det...? Jo, att låta för full för att vara kapabel att mörda/råna någon....

Jag tror ringaren var rädd att någon sett honom i närheten av P och ville gardera sig i form av att bli ett hastigt förbipasserande stackars "vittne".
Senast redigerad av Wildis 2013-12-15 kl. 11:58.
Citera
2013-12-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Så här tror jag det ligger till:
Efter att ha lämnat röstprovet som han blev kallad till, sitter han åter på jobbet och oroar sig för vad detta kan medföra. Han får för sig att röstprov är lika bindande som fingeravtryck eller DNA, och att det ska kunna bevisa att det är hans röst på bandet från SOS. Han tror då att han ska ha fördel av att förekomma analysen genom att direkt kontakta utredarna och erkänna att det var han som ringde SOS. Det han inte räknade med var att han skulle bli "tagen på sängkanten" genom att omgående anhållas som misstänkt för gärningen, så när detta sker blir han överrumplad och kan bara komma på ett sätt att spela sina kort; dra tillbaka sitt erkännande och fejka någon slags psykisk störning. Detta, eller "plötslig minnesförlust", är ett ganska vanligt initialt beteende hos icke-kriminella när de hamnar hos polisen; en slags första försvarsmekanism. Däremot är det nästintill obefintligt att en person utan missbruksproblem eller tidigare känd mental ohälsa får en såpass grav akut psykos att man blir verklighetsfrämmande och börjar identifiera personer omkring sig som andra, dvs. mamma och pappa i det här fallet. Detta är fejk. När han väl kört in på det spåret tycker han att han måste fortsätta för att inte röja sig. Hans utspel blir alltmer dramatiska, och han överförs till rätsspsyk, vilket av honom måste ses som ett "andrum", eftersom han slipper ut ur häktet som är en mycket mer isolerad miljö. Här får han ju åtminstone träffa andra än bara sin(a) förhörsledare och advokat. Nu sitter han alltså där, och hans tankar går nog i banorna "vill jag bli stämplad som psykiskt sjuk, eller ska jag erkänna gärningen och yrka på nödvärn?".
En pusselbit som vi inte har är vad han har uppgett i förhören om själva händelseförloppet; hur, varifrån och varför han bevittnade denna gärning, enligt egen utsago? Det är inga konstigheter med att han hållit sig undan så lång tid, det är mycket vanligt att vittnen inte vill bli "inblandade", och detta köper utredaren, så detta är i sig ingen direkt försvårande omständighet. MEN... ett fejkat psykbryt -eller för den del ett äkta- när det hettar till tyder på att han faktiskt är gärningsmannen. Frågan är hur länge det dröjer tills han erkänner, för det kommer han att göra. Han är arketypen för en engångsförbrytare, och sådana håller inte för trycket särskilt länge, utan med tiden i sin isolerade tillvaro börjar de resonera rationellt med sig själva och tycka att det är nog är bättre att få det hela överstökat. Vem som helst tycker till slut att det ändå är bättre att sitta på anstalt än på häktet/rättspsyk. Jag tror han erkänner innan den 20 december, så att rättegången kan komma igång innan helgerna.

Mycket intressant inlägg om du verkligen har på fötterna (vetenskapligt) att det är så här förstagångsförbrytare brukar bete sig. Jag hoppas du har rätt. Ps pappa har rätt att få veta vad som verkligen hände och se mördaren få ta sitt straff.
Citera
2013-12-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag tror grejen är att man bör tänka tvärtom om GM var SOS-ringaren. Att ringarens syfte var att verka oskyldig och då är det väl rationellt att göra just en sådan sak, du ser ju vart det leder, det leder till tankar som "men inte kan väl han var mördaren, då skulle han väl inte...", dvs bingo, inringaren lyckades med sin strategi....

Samma sak gällande kommentaren att han var full som ett svin. Vad var relevansen i det...? Jo, att låta för full för att vara kapabel att mörda/råna någon....

Jag tror ringaren var rädd att någon sett honom i närheten av P och ville gardera sig i form av att bli ett hastigt förbipasserande stackars "vittne".
jo du har nog rätt ,vi får väl se om han erkänner snart,så synd om per som inte fick fortsätta sitt liv ,det är inte rättvist.
Citera
2013-12-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Ja, säg det du. Jag har skrivit fel, skulle skriva flera/några timmar och så blev det tydligen "fyra" i farten. Bra att du uppmärksammade det.

Den slutsatsen tror jag inte riktigt på, framförallt för att någon "vän" knappast kan känna till detaljer om att 39-åringen ändrade sig mellan dom två förhören (där han erkände samt i förhöret då han återtog erkännandet). Han ska ha anhållits efter erkännandeförhöret och sattes sannolikt i arresten omgående. Aftonbladets källa har även sagt:
"När han skulle förhöras var han så förvirrad att han trodde att förhörsledarna var hans mamma och *pappa, enligt Aftonbladets upp*gifter."

Det är någon som är involverad i brottsutredningen som har läckt.

Kan vara läcka hos polisen, rättspsyk eller kanske frugan som tydligen dragit till Thailand igen om man får tro någon här på FB.
Citera
2013-12-15, 12:11
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:

Har du inte läst min lilla novell om kopplingen till drogsmuggling? Där har du din organiserade brottslighet.

Håller med om att det behöver vara kriminella element av den digniteten för att RO inte ska gola ner dem (om han nu är uppringaren men inte GM och vet vem GM är).
Citera
2013-12-15, 12:13
Medlem
Citat:

Jag har ännu inte sett några bra försök att förklara LGWs utsaga att GM skulle vara "en känd kriminell". Om man nu kan spekulera i det, så måste det bli utifrån att a. han har fel och rör till det för alla eller b. han har rätt (och rör till det för alla).
Om det finns något av substans i detta så föreställer jag mig att det är svårt att vara kriminell helt ensam? Man befinner sig i en eller annan ända av något (säljare av knark, mellanhand, missbrukare av det mer misslyckade slaget). Skattebrott och liknande brukar väl inte ge etiketten "kriminell" - om man ens kan se något sådant hos RO?
Jag har hakat upp mig lite på detta och med gökurets envishet spekulerar jag:
RO var mycket ung då, experimenterade kanske med droger, hade kanske gamla kompisar från Åkersberga som bistod och sedan rullade det på ... Då finns en anknytning till den världen, och minst en person som känner honom.
Egentligen gillar jag inte att sätta dessa funderingar på pränt, men när du ändå spann lite på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in