2013-12-09, 21:34
Medlem
Zaloons avatar
Ja, det är helt säkert. Men du måste vänta tills du blir antagen igen. Så det är 3 månader mellan varje antagning om minns rätt. Men det är bara söka samma kurs igen innan den slutar så kan du påbörja den igen nästa period.
Citera
2013-12-13, 13:12
Medlem
Komvux distans?

Går på en utbildning nu (yrkesvux) som jag inte är nöjd med.
Börjat fundera på att läsa på komvux på distans. Anledningen till att jag vill läsa på distans är att jag söker jobb och hoppas på att få ett snart. Så vill både jobba och kanske läsa upp något ämne.
Jag tänker mig att jag läser upp ett par(2-3 st) till att börja med.
Är det knepigt att plugga på distans?
Om jag inte får tag på jobb snart, har man rätt till CSN?

Råd, erfarenheter vore toppen.
Citera
2013-12-13, 13:22
Medlem
Irockdudes avatar
Du förstår väl själv att du knappast är först med denna frågeställning. Använd sökfunktionen. Dessa hittade jag:

(FB) Att läsa på NTI - hur funkar det? (/mod)

(FB) Plugga distanskomvux NTI!
Citera
2013-12-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irockdude
Du förstår väl själv att du knappast är först med denna frågeställning. Använd sökfunktionen. Dessa hittade jag:

(FB) Att läsa på NTI - hur funkar det? (/mod)

(FB) Plugga distanskomvux NTI!

Tackar.
Citera
2013-12-13, 15:20
Medlem
fullständigt gymnasiebetyg, Komvux?

Hej, undrar lite hur det fungrar med fullständigt gymnasiebetyg, om jag förstått rätt så krävs det 2500 poäng, och av dessa måste man ha minst E i matte a engelska a och svenska a samt b, stämmer detta ?

om vi säger att man har 2000poäng kan man då läsa vilka kurser man vill för att få 2500 poäng eller måste man välja kurser som motsvarar ett program ?

mvh
Citera
2013-12-13, 15:42
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryJaneInMeBrain
Hej, undrar lite hur det fungrar med fullständigt gymnasiebetyg, om jag förstått rätt så krävs det 2500 poäng, och av dessa måste man ha minst E i matte a engelska a och svenska a samt b, stämmer detta ?

om vi säger att man har 2000poäng kan man då läsa vilka kurser man vill för att få 2500 poäng eller måste man välja kurser som motsvarar ett program ?

mvh
Pratar vi det gamla systemet eller nya? Lite förvirrande då du nämner E vilket är ett nytt betyg samtidigt som du nämner ma a samt flera gamla kurser vilket är i det gamla systemet. I det nya systemet krävs 2400 poäng, där minst 2250 p måste vara godkända betyg. Gymnasiearbete måste du bli godkänd i, matematik 1b eller 1c, engelska 5 och 6 samt svenska 1, 2 och 3. Detta för en högskoleförberedande examen.

"Du måste även ha betyg på en eller flera kurser i historia, samhällskunskap, religionskunskap och naturkunskap* samt i förekommande fall matematik.** Övriga betyg som ingår i en sådan examen ska till övervägande del vara satta på andra kurser som får ingå i ett och samma nationella högskoleförberedande program i gymnasieskolan".

http://www.studera.nu/omstudier/omstudier/grundlaggandebehorighettillgrundniva.5.28308bac132 1d2b50a580004005.html

Edit: 2400 poäng gäller för komvux då man inte läser idrott.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-12-13 kl. 15:50.
Citera
2013-12-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Pratar vi det gamla systemet eller nya? Lite förvirrande då du nämner E vilket är ett nytt betyg samtidigt som du nämner ma a samt flera gamla kurser vilket är i det gamla systemet. I det nya systemet krävs 2400 poäng, där minst 2250 p måste vara godkända betyg. Gymnasiearbete måste du bli godkänd i, matematik 1b eller 1c, engelska 5 och 6 samt svenska 1, 2 och 3. Detta för en högskoleförberedande examen.

"Du måste även ha betyg på en eller flera kurser i historia, samhällskunskap, religionskunskap och naturkunskap* samt i förekommande fall matematik.** Övriga betyg som ingår i en sådan examen ska till övervägande del vara satta på andra kurser som får ingå i ett och samma nationella högskoleförberedande program i gymnasieskolan".

http://www.studera.nu/omstudier/omstudier/grundlaggandebehorighettillgrundniva.5.28308bac132 1d2b50a580004005.html

Då förstår jag, jag planerar dock inte att läsa på högskola så som det ser ut just nu

men för att få fullständigt betyg dvs 2500p kan jag då läsa vilka kurser som helst ? de grundkurser som jag har betyg i är matte 1b svenska 1-2 samt engelska 5-7

mvh
Citera
2013-12-13, 16:05
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryJaneInMeBrain
Då förstår jag, jag planerar dock inte att läsa på högskola så som det ser ut just nu

men för att få fullständigt betyg dvs 2500p kan jag då läsa vilka kurser som helst ? de grundkurser som jag har betyg i är matte 1b svenska 1-2 samt engelska 5-7

mvh
Nej, du måste ha läst ämnena som krävs för att få fullständig behörighet, endast poängen ger inte full behörighet. Om du har läst ma 1b, sv 1 och 2 samt eng 5-7 så behöver du i alla fall läsa till svenska 3. Eng 7 är ingen grundkurs Sedan också gymnasiearbete om du inte har gjort det. Rekommenderas att du gör detta om du skulle ångra sig angående högre studier i framtiden. Det är nog inte kul att behöva läsa till kurser i efterhand och du behöver ju läsa lite så varför inte köra på det du saknar för grundläggande högskolebehörighet?

Vet inte hur det står till med religion, historia osv, men jag har för mig att man även måste läsa dessa för att få full behörighet. Historia 1b, religion 1, samhällskunskap 1b. Förmodligen så har du läst enligt ett visst program och då ingick även dessa kurser då de ingår i alla program så vitt jag vet.

2400p är tillräckligt för fullständig behörighet på komvux om man har läst alla de kurser som krävs för behörigheten. 2500p gäller för gymnasiet.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-12-13 kl. 16:09.
Citera
2013-12-16, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer

Heeej!
Vet du om man måste ha betyg i samhälle, historia, och religion om man inte har plats för dem i sitt slutbetyg?

Alltså det program som ja vill söka kräver mycket av matte och fysik 2 kemi 2 och biologi 2.. och jag tänker även läsa 2 meritkurser, matte 5 och engelska 7 och 3 kurser i modernaspråk.. Totalt blir det exakt 2400p inkluderar bara religion 1.. Måste jag ändå läsa historia och samhälle???? Jag blir helt galen

Tack så jätte mycket för svaret
Citera
2013-12-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Heeej!
Vet du om man måste ha betyg i samhälle, historia, och religion om man inte har plats för dem i sitt slutbetyg?

Alltså det program som ja vill söka kräver mycket av matte och fysik 2 kemi 2 och biologi 2.. och jag tänker även läsa 2 meritkurser, matte 5 och engelska 7 och 3 kurser i modernaspråk.. Totalt blir det exakt 2400p inkluderar bara religion 1.. Måste jag ändå läsa historia och samhälle???? Jag blir helt galen

Tack så jätte mycket för svaret

För slutbetyg behöver du Samhällskunskap A och Religionskunskap A eller motsvarande. Om du ska ta ut en gymnasieexamen enligt GY11/Vux12 behöver du också Historia 1.

För ett slutbetyg krävs 2350 poäng totalt men du kan om du vill ha de kurser som ger meritpoäng på ett samlat betygsdokument utöver ditt slutbetyg och ändå tillgodoräkna dig meritpoängen (dessa kurser räknas inte med i ditt jämförelsetal).
Citera
2013-12-18, 00:03
Medlem
Alibabassons avatar
Kan man göra sent anmälan till Komvux

Jag glömde att skicka in blankettsansökan i tid när jag skulle söka kurser på Komvux till vårterminen. Kan jag ändå göra ett sent anmälan ifall om det är någon/några som inte vill kursen och vill hoppa av eller inte dyker upp på första lektionen och blir struken?

Min andra fråga är: I vilken kvot hamnar jag som har slutbetyg från gymnasiet men läser kurser som jag inte har läst på gymnasiet?
Citera
2013-12-18, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Jag glömde att skicka in blankettsansökan i tid när jag skulle söka kurser på Komvux till vårterminen. Kan jag ändå göra ett sent anmälan ifall om det är någon/några som inte vill kursen och vill hoppa av eller inte dyker upp på första lektionen och blir struken?

Min andra fråga är: I vilken kvot hamnar jag som har slutbetyg från gymnasiet men läser kurser som jag inte har läst på gymnasiet?

Läser själv på komvux, nu vet jag inte om man kan göra sen anmälan men kan säga att alla som söker till komvux kommer in. Ta och kontakta komvux och fråga dem vad du bör göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in