2009-10-12, 20:51
Bannlyst
Är det någon som har läst Matte D eller Matte E på distans på NTI? i så fall hur går studierna till?
Citera
2009-10-12, 21:40
Medlem
Gör Ma C nu på distans med NTI. Man har en studieplan online och varje vecka har man delprov (5v lång kurs). Man har mailkontakt med läraren och kan även välja att ringa.
Citera
2009-10-12, 22:15
Medlem
Hur går delproven till?
Citera
2009-10-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Hur går delproven till?

Bra fråga, började idag med Ma C

Man har fått en dokument som kallas "matematiska termer" och där står det hur man måste skriva för att datorn ska kunna rätta provet. Återkommer med bättre svar på fredag om ingen annan svarat
Citera
2009-10-12, 22:50
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Hur går delproven till?
Delproven görs över internet, man får uppgifter som man ska skriva in svaren på i en ruta (eller kryssa för rätt svar av olika alternativ om uppgiften är av sådan karaktär). Senare ska man även redovisa och motivera/förklara sin uträkning för läraren.
Citera
2009-10-12, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Holger Meins
Delproven görs över internet, man får uppgifter som man ska skriva in svaren på i en ruta (eller kryssa för rätt svar av olika alternativ om uppgiften är av sådan karaktär). Senare ska man även redovisa och motivera/förklara sin uträkning för läraren.

Är detta genom ett telefonsamtal eller?
Citera
2009-10-12, 23:37
Medlem
om jag nu vill läsa Matte A, kan jag börja när som helst, eller finns det kursstarter vid specifika datum? Vill komma igång asap
Citera
2009-10-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discoverymen

Håller med, är det inte lätt att låta en annan prata åt en? Förutsatt att denne person har ringt läraren alla gånger så att rösten känns igen.
Citera
2009-10-13, 21:47
Bannlyst
Jag undrar hur man får betyget, är det genom ett telefonsamtal? eller räcker med att följa studieplanen och göra provet online?
Citera
2009-10-14, 23:38
Medlem
slrslrs avatar
Jag sökte matte c i göteborg och undrar om det är någon som läser det distans i göteborg?.
Gick inte att välja distans när man söker på komvux, de säger att man ska söka vanliga matte c och blir man antagen så får man göra upp en plan om hur man vill lägga upp studierna. Det skall tydligen vara ett antal möten också inblandade.

Någon som känner igen detta?
Citera
2009-10-15, 00:04
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoverymen
Jag tror det. Läser inte på NTI själv så jag kan inte svara säkert.
Citera
2009-10-15, 15:38
Medlem
onlajns avatar
Har bara läst matte b vid NTI än så länge men upplägget på alla kurser är detsamma.

Man pluggar enligt en egen eller skolans utformade studieplan, gör närvarorapport i form av ett mycket kort test varje vecka (ej betygsgrundande) som följer skolans utformade studieplan.

Prov görs på datorn på av läraren utsatt datum, i regel någon gång mellan fredag och söndag (du väljer själv). Du klickar dig fram till provet från din egen sida på nti's webplats sen har du en viss tid på dig att lämna in provet, vilket du gör genom att klicka på en knapp längst ner på sidan när du fyllt i alla svar.

I matte B hade man 2 delprov där du bara klickade fram provet, fyllde i svaren och skickade in det. I slutet av kursen gjorde man ett slutprov som gick till lite annorlunda. Du laddar ner ett prov i pdf format, skriver ihop dina svar i ett lokalt dokument och mailar sedan in svaren. Läraren ser tid för nerladdning och den tid du skickat in svaren, du måste alltså fortfarande se till att göra det inom tidsramen.

När du mailat in svaren ska du direkt eller dagen efter posta dina skriftliga lösningar i ett brev till läraren. När läraren fått in dina skriftliga svar så rättas provet tillsammans med det du mailat och det du postat in. Sen ringer du upp läraren och har ett betygsamtal där läraren frågar om t.ex vissa svar och frågor på provet och om kursen och det du lärt dig allmänt. Ett samtal för att sätta ett slutgiltigt betyg med andra ord.

Betyget du får grundas alltså på eventuella insändningsuppgifter och redovisningar, proven och betygssamtalet i slutet av kursen. Olika ämnen på skolan har lite olika typer av uppgifter och redovisningar osv. Just mattekurserna (åtminstone B) hade bara 2 delprov och ett slutprov samt en redovisningsuppgift.

Och till den som undrade, ja jag antar att man kan låta någon annan ringa läraren och fuska. Men det skall tilläggas att man kan bli kallad till ett obligatoriskt övervakat test slumpmässigt, eller om de misstänker fusk.

slsr:
NTI på distans erbjuder kurser för göteborg.
http://www.nti.se/vux/utbud/goteborg.htm Där ser du vilka kurser som finns att söka i Göteborg, kommer inte åt hemsidan nu så kan inte se kurserna men din kurs bör finnas med.

Däremot så söker du ju via din hemkomun och de måste bevilja din ansökan om du ska få plugga via nti på distans. Din kommun måste ju köpa in kursen åt dig och hemkommunerna är ofta snåla i detta fall och säger ibland vad som helst för att få dej att inte ens söka. Nu har du väl antagligen redan sökt till vårterminen hos komvux där du bor, men NTI startar ju nya kurser varje måndag så du kan börja en kurs vilken vecka som helst, med andra ord så kan man också söka när som helst. Så vill du prova så tar du en ansökningsblankett på din skola och skriver i att du vill läsa kursen via nti skolan och lämnar in ansökan tillsammans med ett brev där du motiverar varför du behöver läsa på distans. De kräver ju såklart nå form av rimlig anledning eftersom det somsagt kostar pengar för skolan.

Men annars är ju s.k distanskurser på den egna orten också bra ibland. Jag har läst en del kurser så där jag bor "flex-kurser" som de kallas här. Man har i regel en dag i veckan som man kan få komma till skolan och plugga i klassrummet och få hjälp av lärare. Dessa dagar är dock åtminstone inte här obligatoriska utan det räcker att höra av sig en gång i veckan via mail eller telefon och tala om hur det går och tala om att man inte kommer in på någon träff. På så vis kan man plugga hemma hela terminen och bara komma dit och göra proven. Men detta är ju bara där jag bor, skiljer väl sig beroende på var man bor antar jag.

Jag läste Matte A på detta vis på komvux här i stan. Jag var på introduktionsmötet och inget mer. Gjorde allt hemma, jag fick ta hem proven tillochmed och droppa av dom på skolan när jag ville det enda jag var på förutom första träffen var nationella provet som såklart var obligatoriskt att göra på plats. Mycket soft.
Senast redigerad av onlajn 2009-10-15 kl. 15:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in