Citat:
Ursprungligen postat av
MaryJaneInMeBrain
Då förstår jag, jag planerar dock inte att läsa på högskola så som det ser ut just nu
men för att få fullständigt betyg dvs 2500p kan jag då läsa vilka kurser som helst ? de grundkurser som jag har betyg i är matte 1b svenska 1-2 samt engelska 5-7
mvh
Nej, du måste ha läst ämnena som krävs för att få fullständig behörighet, endast poängen ger inte full behörighet. Om du har läst ma 1b, sv 1 och 2 samt eng 5-7 så behöver du i alla fall läsa till svenska 3. Eng 7 är ingen grundkurs

Sedan också gymnasiearbete om du inte har gjort det. Rekommenderas att du gör detta om du skulle ångra sig angående högre studier i framtiden. Det är nog inte kul att behöva läsa till kurser i efterhand och du behöver ju läsa lite så varför inte köra på det du saknar för grundläggande högskolebehörighet?
Vet inte hur det står till med religion, historia osv, men jag har för mig att man även måste läsa dessa för att få full behörighet. Historia 1b, religion 1, samhällskunskap 1b. Förmodligen så har du läst enligt ett visst program och då ingick även dessa kurser då de ingår i alla program så vitt jag vet.
2400p är tillräckligt för fullständig behörighet på komvux om man har läst alla de kurser som krävs för behörigheten. 2500p gäller för gymnasiet.