2013-12-12, 17:23
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampmedDamp
Tack för svaret! det låter väldigt lovande med jobb efteråt o bra lön!

Hur är svårighetsgraden ? jag är inte världens smartaste men jag har lätt för att lära mig så länge det inte är för mycket matte och sålänge det är roligt, matte B är min begränsning.

Jag hoppas dessa program har relevanta kurser de skiljer sig rätt mycket åt, men ska kika mer noggrannare på det
Det som jag tycker om med systemvetenskapliga utbildningar med programmeringsinriktning gentemot ingenjörsutbildningar är för att det är mer fokus på programmering och mindre fokus på matematik och fysik, vilket är bra med tanke på att det är just det du kommer att arbeta med.

Jag har en kompis som läser datateknik på Chalmers och han har inte lärt sig programmering på en djup nivå riktigt bra med tanke på att det har varit distraherande och för mycket fokus på fysiken, elektroniken och matematiken.

Utbildningen är inte lätt av det jag har hört, speciellt inte programmeringen, men det är inte extremt svårt heller. Pluggar du och är väl förberedd så klarar du nog dig. Jag läser lite programmering på egen hand nu inför höstterminen då min datautbildning börjar. Du kanske borde göra detsamma.
Senast redigerad av Rotht 2013-12-12 kl. 17:27.
Citera
2013-12-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Det som jag tycker om med systemvetenskapliga utbildningar med programmeringsinriktning gentemot ingenjörsutbildningar är för att det är mer fokus på programmering och mindre fokus på matematik och fysik, vilket är bra med tanke på att det är just det du kommer att arbeta med.

Jag har en kompis som läser datateknik på Chalmers och han har inte lärt sig programmering på en djup nivå riktigt bra med tanke på att det har varit distraherande och för mycket fokus på fysiken, elektroniken och matematiken.

Utbildningen är inte lätt av det jag har hört, speciellt inte programmeringen, men det är inte extremt svårt heller. Pluggar du och är väl förberedd så klarar du nog dig. Jag läser lite programmering på egen hand nu inför höstterminen då min datautbildning börjar. Du kanske borde göra detsamma.

Jag kan ju relatera till dig rätt mycket där. Vill helst undvika det där med matte o fysik. Ja jag ska med börja läsa på lite innan. har som sagt börjat lite med C# C++ o python försöker lista ut vilken som roligast.

Får man lite besvärlig o fråga vilket av de programmen som jag länkade ligger närmast "programmeringen" ?
Citera
2013-12-12, 19:33
Medlem
Soulsurfers avatar
Om man vill börja lära sig lite programmering på egen hand, vilket språk rekommenderas att man börjar med? Hade tänkt att eventuellt börja leka lite då och då när tid finns.

Är Java ett bra val för en total nybörjare som vill få lite insyn?
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-12-12 kl. 19:35.
Citera
2013-12-12, 19:54
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampmedDamp
Jag kan ju relatera till dig rätt mycket där. Vill helst undvika det där med matte o fysik. Ja jag ska med börja läsa på lite innan. har som sagt börjat lite med C# C++ o python försöker lista ut vilken som roligast.

Får man lite besvärlig o fråga vilket av de programmen som jag länkade ligger närmast "programmeringen" ?

Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Om man vill börja lära sig lite programmering på egen hand, vilket språk rekommenderas att man börjar med? Hade tänkt att eventuellt börja leka lite då och då när tid finns.

Är Java ett bra val för en total nybörjare som vill få lite insyn?
Java är ett bra första val. Det tog lite tid (några veckor) tills jag började förstå det, men nu behärskar jag det någorlunda väl. Ska börja med C/C++ efter jul. Satsar på att vara så väl förberedd som möjligt så att jag slipper vara förvirrad just när utbildningen börjar.

Jag satsar endast på att få in tänket och få en övergripande förståelse för programmering överlag. Det djupa och komplicerade börjar HT14.

Ett tips är Youtube. Finns nog inget bättre hjälpmedel. Det har hjälpt mig så himla mycket.

Svampmeddamp: Länken fungerar inte. Ta en titt på kursplanen så kan du själv avgöra om det är mycket programmering eller inte.
Citera
2013-12-12, 20:00
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Java är ett bra första val. Det tog lite tid (några veckor) tills jag började förstå det, men nu behärskar jag det någorlunda väl. Ska börja med C/C++ efter jul. Satsar på att vara så väl förberedd som möjligt så att jag slipper vara förvirrad just när utbildningen börjar.
Ok tack, då blir det nog det första jag kommer att testa lite smått i framtiden. Vill se om programmering är något för mig. Rätt svårt att veta innan man har programmerat. Skall nog se YouTube-klipp och pröva CodeAcademy.
Citera
2013-12-12, 20:02
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Ok tack, då blir det nog det första jag kommer att testa lite smått i framtiden. Vill se om programmering är något för mig. Rätt svårt att veta innan man har programmerat. Skall nog se YouTube-klipp och pröva CodeAcademy.
Se till att inte ge upp för snabbt. De flesta avskyr programmering för att de inte förstår det. När du börjar greppa det så är det hur kul som helst.
Citera
2014-01-13, 06:58
Medlem
Får jag fråga; Ni som gått utbildningen och haft sommarjobb inom ämnet. Vad har ni haft för sommarjobb? Går 2a året och tänkte börja leta lite sommarjobb och skaffa erfarenhet.

Tack på förhand
Citera
2014-01-14, 07:23
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Se till att inte ge upp för snabbt. De flesta avskyr programmering för att de inte förstår det. När du börjar greppa det så är det hur kul som helst.

Jag förstår programmering och avskyr det fortfarande. Det finns inget sämre än att sitta framför visual studio och försöka i timmar förstå hur andra har gjort saker och ting för att kanske kunna programmera en liten bit själv sedan.
Citera
2014-01-23, 20:25
Medlem
Vet inte vad jag ska säga...har sysslat en del med HTML och Python privat och tyckt det har gått framåt, visst fastnar man men det brukar lösa sig.

Började i dagarna 2 distanskurser på Malmö Högskola, C# och Webbutveckling. Än så länge har webbutvecklingen varit super lätt, men förstår i princip inget utan C#. Visserligen är kursen på engelska men vet inte om läraren är den sämsta jag varit med om. Det står att det är en nybörjar kurs men ingenting förklaras och helt plötsligt ska man skriva invecklade program utan någon kunskap alls. Är skit rädd för OOP nu.
Citera
2014-01-24, 07:10
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Vet inte vad jag ska säga...har sysslat en del med HTML och Python privat och tyckt det har gått framåt, visst fastnar man men det brukar lösa sig.

Började i dagarna 2 distanskurser på Malmö Högskola, C# och Webbutveckling. Än så länge har webbutvecklingen varit super lätt, men förstår i princip inget utan C#. Visserligen är kursen på engelska men vet inte om läraren är den sämsta jag varit med om. Det står att det är en nybörjar kurs men ingenting förklaras och helt plötsligt ska man skriva invecklade program utan någon kunskap alls. Är skit rädd för OOP nu.

Vad jag har hört från andra så är C# kurserna på Malmö Högskola fruktansvärt bra om man vill tappa all motivation och glädje inför OOP och C#. Värdelösa kurser.
Citera
2014-01-24, 19:43
Medlem
Någon som vet om man kan läsa fristående kurser inom datavetenskap för att sedan hoppa på programet eller är det omöjligt?
Citera
2014-01-24, 19:51
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
Någon som vet om man kan läsa fristående kurser inom datavetenskap för att sedan hoppa på programet eller är det omöjligt?

Finns en mängd olika utbildningar i landet, svårt att generalisera- beror ju på en mängd olika faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in