Citat:
Ursprungligen postat av
Neemoo88
Jo jag vet .. men mycket har jag fått på min utbildning för lastbilen .. kartor mm ingår där oxå mer eller mindre. om jag fattat allt rätt om man har rätt böcker så tar det inte lång tid alls.
Men en fråga Om jag fattat de rätt kan jag ta proven 3skriftliga plus körning för att sen fixa läkarintyg och sedan skicka in ansökan till TS eller var ansökan nu mera ska någonstans.
Gå utbildningar är väl inte obligatoriskt? eller?
Du kan göra proven i den ordning som passar dig bäst. Det behöver inte ta särskilt lång tid om du är normalbegåvad och någorlunda motiverad. När jag bestämde mig för att ta taxileg så ringde jag Trafikverket och bokade alla proven 3 veckor i framtiden. Jag fick alla de 3 teoretiska proven samma dag, och sedan körprovet dagen efter.
Jag rekommenderar att du ringer och bokar läkarundersökningen samma dag, då det om det vill sig illa är 4-5 veckors väntetid (som för min del).
När allt är klart skickar du läkarundersökningen till TS, och sedan betalar du bara deras fakturor för att till sist hämta ut legget när det är klart.
Och ja, sen har du antagligen en internutbildning framför dig, varierar från bolag till bolag, men om du talar flytande svenska och är någorlunda observant och smidig så kan du räkna med att den tar cirka 1 arbetsvecka tror jag.
Min utbildning tog mig 3 dagar, men vissa av mina "kollegor" har fått utbildas i över 1 månad.
En edit till.
Såg att du frågade om vettiga taxijobb i Malmöregionen, samt att du fått en liten (jag gratulerar).
Jag skulle rekommendera att du söker jobb hos Taxi Skåne i så fall. Där finns en sjuhelvetes massa taxiföretag i Malmö med omnejd, och hur många av dem som är vettiga, det är en bra fråga. Jag har bara hört positivt om Taxi Skåne dock, och jag tror själv att det är dem man ska jobba för om man bor i Malmö / Lund regionen. Jag jobbar tyvärr inte för dem själv, så jag kan inte ge dig någon first hand information, men en påg som nickar Ternfis här på FB och som gömmer sig någonstans i krokarna kan nog ge dig svar på det.

Lycka till!