2013-12-11, 17:20
Medlem
Någon som vet hur det ser ut på jobbfronten nu mera i malmöregionen ? Har varit arbetslös i ett år nu och pluggade lastbil ett år innan dess så de va ett tag sen man jobbade (fick inte mitt YKB så måste jobba in lite pengar för att ta de) så nu känner jag att jag MÅSTE hitta ett jobb. Har en liten som kom ut för ett par månader sen oxå.

Finns det som sagt några jobb i malmö med omnejd som är hyfsat vettiga (för att vara taxijobb)??
Citera
2013-12-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neemoo88

Finns det som sagt några jobb i malmö med omnejd som är hyfsat vettiga (för att vara taxijobb)??
Att jobba med taxi är inte de lättaste. Du behöver gå utbildningar, processen kan ta ett tag.
Går inte på en vecka, räkna med månader.
Jobb kommer du få.
Citera
2013-12-11, 18:40
Medlem
Jo jag vet .. men mycket har jag fått på min utbildning för lastbilen .. kartor mm ingår där oxå mer eller mindre. om jag fattat allt rätt om man har rätt böcker så tar det inte lång tid alls.

Men en fråga Om jag fattat de rätt kan jag ta proven 3skriftliga plus körning för att sen fixa läkarintyg och sedan skicka in ansökan till TS eller var ansökan nu mera ska någonstans.

Gå utbildningar är väl inte obligatoriskt? eller?
Citera
2013-12-11, 18:54
Medlem
Citat:
eller?
Du har fattat de rätt. Men detta tar tid. Papper ska skickas, prov ska bokas.
Utbildning måste du gå om du ska köra för ett företag. Typ alla bolag har utbildningar innan.
Citera
2013-12-11, 19:47
Medlem
Måste man göra proven i e viss ordning?? kan man ta körning först eller är det de teoretiska först som gäller??
Citera
2013-12-11, 22:25
Medlem
aoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Att jobba med taxi är inte de lättaste. Du behöver gå utbildningar, processen kan ta ett tag.
Går inte på en vecka, räkna med månader.
Jobb kommer du få.

Du verkar ju vara lite efterbliven om jag ska vara helt ärlig. Pluggade seriöst i högst 1,5 vecka innan jag gjorde alla proven på en dag, hade 1 fel per prov.

Är du normalbegåvad så klarar du det utan problem!

Sen att det är lite väntetid på att få legget, visst, men det är inga månader vi pratar om.
Citera
2013-12-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aoo
.
Jag läste inte på ordentligt, man lägger inte vilka datum och när taxametern måste besiktas, plombering, när passkontroll ska göras. Har man 0 erfarenhet av taxi är de inte lätt.
Kartprovet var inte de lättaste, folk svennar som utlänningar gör om provet flera gånger.
Vanliga körkort var 1000 gånger lättare. Där var de mera sunda förnuftet som gällde.
Citera
2013-12-12, 02:08
Medlem
aoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Jag läste inte på ordentligt, man lägger inte vilka datum och när taxametern måste besiktas, plombering, när passkontroll ska göras. Har man 0 erfarenhet av taxi är de inte lätt.
Kartprovet var inte de lättaste, folk svennar som utlänningar gör om provet flera gånger.
Vanliga körkort var 1000 gånger lättare. Där var de mera sunda förnuftet som gällde.

Say what!?

När folk frågar om det är svårt att taxiförarlegitimation brukar jag svara: nej, det gäller mest att ha sunt förnuft.

Att folk gör om provet flera gånger betyder inte att det är svårt, för det är det inte. Det betyder att folk är omotiverade och i vissa fall, efterblivna.

Med tanke på vad det är för människor som kör taxi i allmänhet (svenskar som invandrare), så ska man fan skämmas om man inte klarar proven.

Att man har 0 erfarenhet av taxi spelar ingen roll. Se på alla tonårstjejer som har körkort och som inför sin uppkörning fick lära sig var man fyllde på olja. Hur många av dem tror du hade någon koll öht på hur en bil fungerade innan de tog körkort?

Du ska förstå basic-saker, såsom: olika typer av sjukdomar, allmänna trafiklagar, regler & lagar för taxi och att läsa av en karta.

Jag förstår att man kanske inte löser allt på en dag, men att inte kunna förstå och klara av proven efter ett par veckors pluggande, det handlar INTE om att proven är svåra.
Citera
2013-12-12, 08:25
Medlem
Citat:
Jo jag vet .. men mycket har jag fått på min utbildning för lastbilen .. kartor mm ingår där oxå mer eller mindre. om jag fattat allt rätt om man har rätt böcker så tar det inte lång tid alls.

Men en fråga Om jag fattat de rätt kan jag ta proven 3skriftliga plus körning för att sen fixa läkarintyg och sedan skicka in ansökan till TS eller var ansökan nu mera ska någonstans.

Gå utbildningar är väl inte obligatoriskt? eller?

Du kan göra proven i den ordning som passar dig bäst. Det behöver inte ta särskilt lång tid om du är normalbegåvad och någorlunda motiverad. När jag bestämde mig för att ta taxileg så ringde jag Trafikverket och bokade alla proven 3 veckor i framtiden. Jag fick alla de 3 teoretiska proven samma dag, och sedan körprovet dagen efter.

Jag rekommenderar att du ringer och bokar läkarundersökningen samma dag, då det om det vill sig illa är 4-5 veckors väntetid (som för min del).

När allt är klart skickar du läkarundersökningen till TS, och sedan betalar du bara deras fakturor för att till sist hämta ut legget när det är klart.

Och ja, sen har du antagligen en internutbildning framför dig, varierar från bolag till bolag, men om du talar flytande svenska och är någorlunda observant och smidig så kan du räkna med att den tar cirka 1 arbetsvecka tror jag.

Min utbildning tog mig 3 dagar, men vissa av mina "kollegor" har fått utbildas i över 1 månad.

En edit till.

Såg att du frågade om vettiga taxijobb i Malmöregionen, samt att du fått en liten (jag gratulerar).

Jag skulle rekommendera att du söker jobb hos Taxi Skåne i så fall. Där finns en sjuhelvetes massa taxiföretag i Malmö med omnejd, och hur många av dem som är vettiga, det är en bra fråga. Jag har bara hört positivt om Taxi Skåne dock, och jag tror själv att det är dem man ska jobba för om man bor i Malmö / Lund regionen. Jag jobbar tyvärr inte för dem själv, så jag kan inte ge dig någon first hand information, men en påg som nickar Ternfis här på FB och som gömmer sig någonstans i krokarna kan nog ge dig svar på det. Lycka till!
Senast redigerad av KenZow 2013-12-12 kl. 08:52.
Citera
2013-12-12, 13:58
Medlem
Hur är de med uppkörningen behöver man ta någon form av körlektion?
något speciellt man bör tänka på att lära sig innan körningen? som tex inre yttre kontroll osv?

har än sålänge pluggat hemifrån och vad jag har fattat av de här forumet så ska de inte krävas mer, har läst igenom taxiboken x2 och börjat köra igenom frågehäftet. är de att rekommendera att även skaffa en körkortsbok ( eller du och jag i trafiken) för att plugga lite regler osv som man eventuellt glömt av sedans man tog körkortet ( 5 år sedan)?

bor själv i närheten av Göteborg, vilket företag rekommenderar ni att köra för?

är de fortfarande så att man får tex 37% i provision... och tex 60 kr/tim i fast lön? eller hur ser de ut nu för tiden?

välkommnar alla tips. prov på måndag nästa vecka !
Citera
2013-12-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsurkka
Hur är de med uppkörningen behöver man ta någon form av körlektion?
något speciellt man bör tänka på att lära sig innan körningen? som tex inre yttre kontroll osv?

har än sålänge pluggat hemifrån och vad jag har fattat av de här forumet så ska de inte krävas mer, har läst igenom taxiboken x2 och börjat köra igenom frågehäftet. är de att rekommendera att även skaffa en körkortsbok ( eller du och jag i trafiken) för att plugga lite regler osv som man eventuellt glömt av sedans man tog körkortet ( 5 år sedan)?

bor själv i närheten av Göteborg, vilket företag rekommenderar ni att köra för?

är de fortfarande så att man får tex 37% i provision... och tex 60 kr/tim i fast lön? eller hur ser de ut nu för tiden?

välkommnar alla tips. prov på måndag nästa vecka !

Du behöver ingen körlektion. Det är en uppkörning, precis som när du tog körkort, fast (som jag upplevde det) med en trevligare stämning och mer civiliserat. Där finns en del saker att tänka på. Du kommer antagligen få göra någonting liknande en säkerhetskontroll. Det är olika och varierar, jag fick t ex kolla upp om jag hade vinterdäck eller sommardäck, och förklara hur jag såg det, sedan fick jag barnsäkra bakdörren. Inget konstigt alltså.

Det räcker gott och väl med att plugga hemma ja. Så länge du har koll på lagar och regler så ska det inte vara några bekymmer. Det kan vara bra att kolla igenom körkortsboken om du känner att du inte har koll, men generellt sett så är proven enbart sunt förnuft.

Jag vågar inte uttala mig om vilket företag som är bra i Göteborg, men jag antar att du har några stora skötsamma aktörer i regionen.

Min lön ser ut som följande. Jag har en garantilön på strax över 100 kr, eller 105 eller vad fan den nu ligger på i timmen. Den får jag förutsatt att jag inte når provisionen, vilket jag har gjort varje månad hittills. Provisionen är på 37 % av inkört belopp exklusive moms.

Det skiljer sig kanske från företag till företag, men jag vill minnas att det är så här det ser ut enl. kollektivavtal.
Citera
2013-12-13, 23:37
Medlem
OvagMaterias avatar
Tack för svaren Ned Flander och Bhobi, uppskattas!

Nu har jag kollat runt lite mer bland företag i stockholmstrakten och dragit slutsatsen att taxi stockholm och värmdö taxi är företag som är lite seriösare och har lite högre anseende, dvs företag kunder kan tänkas föredra att åka med.

Nu har jag också upptäckt taxi ekerö som också verkar ha lite antagningskrav, vilket jag antar borgar för ett bättre rykte. Nu vill jag dock höra om någon här i tråden kört för dom och kan ge lite input? Kör man in mindre än med TSAB eller VT? Hur är bilarna osv? Kan tänka mig att risken för "spring nota" minskar ute på ett lokalt bolag..?

Sedan till en helt annan fråga: Har ni som jobbat med taxi tidigare upplevt det som negativt ur en arbetsökar synpunkt? Ser arbetsgivare endast det som en nackdel att man kört taxi? Antar att det beror på yrke, men hur var det för er?

Sedan undrar jag om ni tror en åkare accepterar att man kan tänka sig köra alla dagar utom lördag?

Edit: hur är det att köra för värmdö taxi?

Tacksam för svar
Senast redigerad av OvagMateria 2013-12-14 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in