2013-12-08, 23:37
Medlem
OvagMaterias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Sade fel där, menade juli. Augusti är ok.

Ja det kan handla om kassor på tusenlappen. Själv åker jag alltid hem tidigare än vanligt när jag jobbar dessa månader. Räknar väll med att dra in runt hälften av en vanlig månad. Kan bli jobbigt om man inte har ett ekonomiskt sinne och lägger undan lite de andra månaderna.

Detta år, om jag inte helt enkelt tar semester tänker jag bara jobba fredagar och lördagar i Juli.

Tack för svaret.

Okej, med andra ord kommer jag få en jävligt trög start om jag börjar i januari/februari. Det enda positiva jag kan se i det är att man får en lugn inkörnings period där ens åkare inte förväntare sig några större inkörda summor.

Sen vill jag återkoppla till det du sa om GPSen, Bbobi. Gäller det även för TSAB att man kan köra rätt mycket efter GPS till en början? Jag menar det verkar ju ändå vara relativt höga krav vad gäller lokalkännedom för just dom, förutsätter inte kunderna då att just TSAB chaffisar ska tex veta hur man snabbast tar sig mellan södersjukhuset och åkersberga på kortast/snabbaste vägen utan GPS?

Och appråpå just TSAB, hur får man tag på deras åkare? När jag var inne på TFUs hemsida fanns där en lista över åkare som kör topcab, 020 och kurrir. Motsvarande lista hittar jag dock inte på TSABs hemsida.

Tack som fan för svaren!
Citera
2013-12-09, 00:59
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvagMateria
Tack för svaret.

Okej, med andra ord kommer jag få en jävligt trög start om jag börjar i januari/februari. Det enda positiva jag kan se i det är att man får en lugn inkörnings period där ens åkare inte förväntare sig några större inkörda summor.

Sen vill jag återkoppla till det du sa om GPSen, Bbobi. Gäller det även för TSAB att man kan köra rätt mycket efter GPS till en början? Jag menar det verkar ju ändå vara relativt höga krav vad gäller lokalkännedom för just dom, förutsätter inte kunderna då att just TSAB chaffisar ska tex veta hur man snabbast tar sig mellan södersjukhuset och åkersberga på kortast/snabbaste vägen utan GPS?

Och appråpå just TSAB, hur får man tag på deras åkare? När jag var inne på TFUs hemsida fanns där en lista över åkare som kör topcab, 020 och kurrir. Motsvarande lista hittar jag dock inte på TSABs hemsida.

Tack som fan för svaren!

Precis, det kan vara skönt att börja under en lite lugnare period. Men det spelar nog egentligen ingen större roll.

Ja alltså chaufförer hittar inte överallt i taxi stockholm heller. Du kan ju inte hitta till 20.000 gator och vägar men du ska fortfarande ha god lokalkännedom. Sedan få man som sagt vara smidig med sin gps. Går ofta alldelles utmärkt att knappa in adressen under resans gång så kunden inte behöver visa vägen.

Du ska såklart veta vart ställen såsom södersjukhuset ligger och veta hur du tar dig ut ur stan. Sådant ska man kunna för taxilegget isig (lokalkännedomsprovet).

TFU ägs av fågelviksgruppen som äger kurir/020/topcab och en massa andra bolag. Du hittar såklart inte konkurenterna där.

En skillnad hos tsab är att du till skillnad från i resten av träsket faktiskt ska skicka in en ansökan;
https://rekrytering.taxistockholm.se/Webbrekrytering/JobApplication.aspx?ID=77

Sedan om det fungerar annorlunda om man först tar kontakt med en åkare vet jag inte.
Citera
2013-12-09, 05:34
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Jag vill veta mer om detta slutprov.
Fick ett papper "kunskapstest" med 100 frågor. Fått papper med hemuppgift "lokalkännedom".
Alltså dessa frågor om geografin är förfärligt svåra. Inte en chans jag kommer kunna lära mig detta.
Lokalkännedom delen på provet kommer inte gå bra, alltså kan det bli så att man inte får jobba på taxi gbg (när man får underkänt)?

I'm telling you. Det spelar ingen roll hur det går för dig.
Tror du dom kastar dina 4500kr i sjön för du inte klara slutprovet när det behövs chaufförer?

Det sitter massa stolpskott som inte ens kan stava korrekt på allmänna anrop på taxametern.
"Jeg har punka, bihovir jälp corsvägen liseberry."

Utbildningen är lärorik men väljer du att skita i den eller har svårt för att lära kommer du ändå lära dig under arbetets gång men räkna då med sura kunder, och kanske en och annan reklamation.
Så för din EGEN skull ska du kunna sakerna.

Slutprovets resultat är lika löjligt som när jag tog truckkort.
Trodde det skulle vara värsta utbildningen.
Gick dit och fick truckkortet på en eftermiddag.
Kunde knappt lasta pallen ordentligt.

Vissa saker är för syns skull så det ska se bra ut.
Senast redigerad av Mvk 2013-12-09 kl. 05:36.
Citera
2013-12-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvagMateria
Tack för svaret.

Tack som fan för svaren!

Tar du först kontakt med en åkare som är villig att betala (tex fråga runt de gånger du åker Taxi) åker din ansökan igenom lättare när du skickar in den till TSAB.
Har du ingen åkare utan endast skickar in en ansökan och blir godkänd får man tillgång till intranätet (kallades Depån runt 2008 när jag körde för TSAB) där finner man alla annonser där åkerier söker förare.

TFU, som ägs av Fågelviksgruppen, lägger ut alla anonser för allmänheten.

Kontentan, det är lättare att hitta åkare som betalar din utbildning via TFU, via TSAB måste du först få din ansökan och ditt belastningsregister godkänt innan du kan leta åkare "den rätta vägen"

Dock kan du på TFU åka ut om du är helt kass på antagningtest eller har tre sidor i belastningen, men det har inte kostat dig några pengar, förutom tid då.

Absolut bäst är det om du tagit TFL legget på egen hand, vilket är väldigt lätt, då har du definitivt förtur framför somalier och annat löske som måste gå utbildning för att lyckas med det. Kostnaden för åkaren för utb för TFL är inte stor men måste han välja tar han naturligtvis någon som klarat det på egen hand. Tyder även på att du inte är helt borta.
Citera
2013-12-10, 04:20
Medlem
Pegadors avatar
Kommer man att ha tillgång till en kartbok under tiden man gör provet för kartläsning ? Eller kommer de sträckor man ska läsa av och liknande finnas med i provet i form av en karta ?
Citera
2013-12-10, 05:20
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pegador
Kommer man att ha tillgång till en kartbok under tiden man gör provet för kartläsning ? Eller kommer de sträckor man ska läsa av och liknande finnas med i provet i form av en karta ?

Ja du kommer få tillgång till kartboken, vilken du ska visa att du kan läsa.
Citera
2013-12-10, 05:21
Medlem
Pegadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ja du kommer få tillgång till kartboken, vilken du ska visa att du kan läsa.

Ah okej, tack för snabbt svar
Citera
2013-12-10, 20:34
Medlem
Har typ en åkare nu. Kursen är snart klar. Åkaren står för utbildningen. Jag ska ut och resa med familjen snart, vara borta en vecka. Hur brukar de vara, när man blir klar med utbildningen, "måste" man börja jobba direkt då eller kan man vänta en vecka innan man börjar?
Citera
2013-12-10, 20:50
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Har typ en åkare nu. Kursen är snart klar. Åkaren står för utbildningen. Jag ska ut och resa med familjen snart, vara borta en vecka. Hur brukar de vara, när man blir klar med utbildningen, "måste" man börja jobba direkt då eller kan man vänta en vecka innan man börjar?

När börjar du enligt anställningsavtalet?
Har du ens pratat med din chef om du nu säger att du SKA ut o resa?
Om inte, ta fram luren och ring chefen.
Citera
2013-12-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoolaBaduula
När börjar du enligt anställningsavtalet?
Har du ens pratat med din chef om du nu säger att du SKA ut o resa?
Om inte, ta fram luren och ring chefen.
Vi har inte skrivit något avtal utan vi har bara snackat och vi får se hur vi bestämmer framöver. Skulle höra av mig när kursen var slut. Sedan utgår vi från det.
Alltså jag behöver inte ut och resa, det beror på vad chefen säger. Går det inte så jobbar jag annars väntar jag 1 vecka.
Citera
2013-12-10, 22:45
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Vi har inte skrivit något avtal utan vi har bara snackat och vi får se hur vi bestämmer framöver. Skulle höra av mig när kursen var slut. Sedan utgår vi från det.
Alltså jag behöver inte ut och resa, det beror på vad chefen säger. Går det inte så jobbar jag annars väntar jag 1 vecka.

Fast om du säger till din chef, som formellt inte har anställt dig än, även fast han betalar utbildningen(?), att du har planerat sen en tid tillbaka att resa iväg en vecka så borde det inte vara några problem. Det är ju trots allt bara en vecka.
Citera
2013-12-11, 16:50
Medlem
Hörni taxiförare, har en specialfråga här.
Vad händer/gör man om man använt fel taxa på taxametern?
Typ man använder vanlig taxi på företagskund, hur löser man detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in