2022-06-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Visst är det möjligt, det går att tjäna mer också. Sikta på 60-80 timmar i veckan för att få sådana summor.

Okej. Ska fundera påt...
Citera
2022-06-12, 01:22
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Bara 10 timmar om dagen? Det var länge sedan jag körde så långa pass. Jag klarar max 6-7 timmar.

Det är stor skillnad på att gå upp 4:00 o jobba till 14:00.
Än att jobba 14:00-00:00
Man e rätt slut efter tidiga uppstigningar.
Citera
2022-06-16, 07:46
Medlem
Med anledning av våldtäkter, turistlurerier, med mera; här kommer
Stockholms taxiskola, del ett.

Den här kursen är för alla som åker taxi i Stockholm, vare sig man är boende eller kommer utifrån. Det är en djungel för den oinvigde, men vi börjar med att utesluta alla friåkare inklusive Bolt, Yber, med mera som inte räknas till riktig taxi. Det finns fyra taxiväxlar i Stockholm. Dessa är Topcab, Sverigetaxi, Taxi Kurir och Taxi Stockholm AB.
Samtliga har relativt snarlika tariffpriser/jämförpriser och väljer du någon av dessa så blir du inte lurad upp på läktaren.

Sedan är det så att Topcab, Sverigetaxi och Taxi Kurir ägs av ett amerikanskt riskkapitalbolag som heter Cabonline och bolagen saknar kollektivavtal.
Taxi Stockholm AB ägs av många anslutna åkerier och har kollektivavtal.

Första mötet för utomstående kan vara flygterminaler eller tågstationer. Swedavia har av någon anledning valt att friåkare som de ingått avtal med placeras närmast terminalbyggnaden där de har full frihet att vråla, heila och skrämma in intet ont anande kunder i just deras bilar.
Lektion ett: gå förbi dessa och ignorera dem bara, för så gör alla stockholmare. Lär dig också att känna igen loggorna för de fyra taxibolagen. De flesta friåkare har både "Taxi" och "Stockholm" skrivna på sina taklampor eller på dörrarna. De äkta Taxi Stockholmbilarna har i de allra flesta fall telefonnumret 15 00 00 utskrivet på bilarna. Jag säger de allra flesta fall eftersom de även har en businessklass med ett åttiotal omärkta bilar, fast dessa har då alltid en guldplakett vid c-stolpen med 15 00 00 på. Åker du med en businessbil av ren slump som vanlig kund så är priset som för alla andra Taxi Stockholmbilar.

På tågstationerna har Jernhusen valt att stänga ute friåkarna, vilket verkar klokare.
Sedan är det upp till dig som kund att fundera på vilken grad av service du efterfrågar. Eftersom priserna, både de fasta och tariffpriserna är tämligen lika så kan ju den ekonomiskt lagde jämföra om det exakta priset är viktigast. På bakrutan anges priset för en standardresa.
Lektion två:
En standardresa är alltid tio kilometer som tar femton minuter. Priset med störst siffror är alltid det högsta den bilen kan ta. Då kan man alltså kalkylera grovt vad det kommer att kosta.

Den som däremot sätter värde på god service i första hand väljer med fördel Taxi Stockholm, där chansen är störst för att få just det även om motsatsen kan förekomma i undantagsfall. Taxi Stockholms USP är just god service och för det mesta levererar de.

På alla terminaler tas terminalavgifter ut av markägaren via föraren. Dessa ligger utanför tariffpriset och är inte lönegrundande. Till och från Arlanda är det alltid fast pris som är rabatterat mot vad det skulle kostat på taxameter. Oavsett vart man ska eller varifrån man kommer till Arlanda. Det beror på den hårda konkurrensen på just Arlandakörningar.

Jag stannar här så länge så kan jag svara på frågor om just den här biten. Återkommer med del två om intresse finns.
Senast redigerad av debattoer 2022-06-16 kl. 07:54.
Citera
2022-07-13, 13:17
Medlem
JustZlatans avatar
Vad kostar Stockholm-Arlanda nu för tiden? Nästan 700 kr hos de stora taxibolagen.
Citera
2022-07-14, 02:08
Medlem
Någon som vet varför Uber sänkt priserna igen?

1 mars höjdes priserna så att varje körning kostar minst 99 kr, även versionen Uber X saver (den billigaste versionen). Under det senaste passet såg jag någon beställning med Uber X Saver där körningen bara skulle kosta 80 kr. En annan körning jag genomförde var på 2 mil och kostade bara 229 kr.

Det är riktigt illa om Uber avser att fortsätta med dessa låga priser nu med inflationen och höga bränslepriser.

För oss som kör Uber X kan man i appen välja att bocka för att man vill ha beställningar via Uber X Saver eller inte. Som enskild förare är det normalt sett bäst att bocka för den, annars blir det svårt att få många beställningar. Men om vi Uberförare organiserar oss så skulle vi kunna komma överens om att stänga av funktionen med Uber X Saver i appen och bara ta emot de vanliga, lite dyrare Uber-X körningar. Det skulle vi alla kunna tjäna på.
Citera
2022-07-14, 11:51
Avslutad
Citat:
Vad kostar Stockholm-Arlanda nu för tiden? Nästan 700 kr hos de stora taxibolagen.

695 sek.
Citera
2022-07-14, 15:35
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-C
Men om vi Uberförare organiserar oss så skulle vi kunna komma överens om att stänga av funktionen med Uber X Saver i appen och bara ta emot de vanliga, lite dyrare Uber-X körningar. Det skulle vi alla kunna tjäna på.

Jag tror du är något på spåren, dessa förare startar en förening där man gemensamt ställer krav på arbetsgivaren. Vi kan kalla föreningen fackförening och även bygga upp en kassa så det blir enklare att ställa krav. Tänkt att det dröjde till 2022 innan vissa förstod att det med att gå samman i en förening gör att man får det enklare att få igenom sina krav.
Citera
2022-07-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Jag tror du är något på spåren, dessa förare startar en förening där man gemensamt ställer krav på arbetsgivaren. Vi kan kalla föreningen fackförening och även bygga upp en kassa så det blir enklare att ställa krav. Tänkt att det dröjde till 2022 innan vissa förstod att det med att gå samman i en förening gör att man får det enklare att få igenom sina krav.

Ja. Frågan är bara hur vi ska gå tillväga?
Citera
2022-07-14, 19:55
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-C
Ja. Frågan är bara hur vi ska gå tillväga?

Antingen bildar man en ny fackförening eller hittar en befintlig fackförening som man kan verka genom. Transport borde vara en fackförening som passar bra om man inte vill starta en ny.
Citera
2022-07-22, 11:18
Medlem
Dr_Dollars avatar
Vad är det roligaste, vidrigaste, porrigaste...mest hemska/tragiska ni hört under en resa?

Ge oss några roliga anekdoter
Citera
2022-07-25, 13:05
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Vad är det roligaste, vidrigaste, porrigaste...mest hemska/tragiska ni hört under en resa?

Ge oss några roliga anekdoter

Porrigaste: En tjej i baksätet ville ha rabatt på resan så hon börjde stöna porrigt och känna på min kropp En annan kvinna viskade porriga saker i mitt öra. En annan kvinna som satt bredvid mig började känna på mitt knä medans hennes ragg satt i baksätet. Skjutsade hem en äcklig kärring som ville ha sex med mig och hon började fysikiskt dra in mig i hennes lägenhet när vi var framme.

Vidrigaste: En gammal gubbe bokade en resa med en rullator, på hans rullator där man sitter fanns det en brun fläck, jag frågade honom vad det var för nåt, han svarade inte. Under resan kännde jag en bajs lukt i bilen, denna stank var kvar i bilen i flera timmar efteråt trots att jag vädrade bilen med alla rutor nere. En del spyor fick man också genom åren, var alltid över hela dörren.

Tragiska: Personer med psykiska problem med säger att de behöver hjälp och börjar gråta, Eller en kvinna som jag skulle skjutsa till sjukhuset, hennes pappa låg på dödsbädden och hon skulle säga farväl.
Citera
2022-07-25, 13:32
Medlem
Det blir ofta ett jävla liv på den som står först i kön om man väljer bil nr2.

Det kan ju vara förståeligt till viss del men förstår ni som blir sura inte alls argumentet att man hellre åker en ny Merca än en fem år gammal Volvo som gått 60.000 mil när priset är exakt det samma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in