2013-12-09, 21:57
Medlem
Flus avatar
Texter av David Foster Wallace
Där jag ringer ifrån av Raymond Carver
Heder och samvete - en bok om hederskultur i Sverige av Lars Åberg och Eduardo Grutzky

DFW och Carver behöver knappast en närmare presentation. Två av den amerikanska litteraturens giganter.
Lars Åberg är i mitt tycke en av Sveriges bästa journalister.
Citera
2013-12-09, 22:14
Medlem
Arthur Rimbaud - Samlade skrifter (Alastor Press). Jag tycker helt enkelt synd om förlaget.
Citera
2013-12-10, 20:57
Medlem
För några timmar sedan investerade jag i Atterboms samlade skrifter i obunden stil, utgiven 1859-1870. Det är snart jul, och jag har haft ögonen på den uppsättningen en tid, så nu gjorde jag slag i saken och beställde den. Får se om den är värd de 1200:- den kostar...
Citera
2013-12-10, 22:45
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Återkom gärna när du läst den med en kommentar. Tog del av en recension av boken i dagarna som var övervägande positiv, och av det som nämns om boken i hans Min kamp-serie så finns ju ett undermedvetet sug efter den.

Jag har skrivit lite om En tid för allt här. Kul att den kommit ut i nytryck och i pocket dessutom, så fler har chans att läsa den.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonDobeln
Arthur Rimbaud - Samlade skrifter (Alastor Press). Jag tycker helt enkelt synd om förlaget.

Vill ha den där. Vet inte riktigt varför, men nu börjar jag bli sugen på dekadent absintromantik.

OnT: Senaste köpet var Svenska skrivregler (för studierna), Street of Crocodiles and Other Stories av Bruno Schulz, samt Fiktioner av Borges. Har redan Alefen i pocket och de samlade novellerna inbundna på engelska, samt Fictions och The Aleph i pocket på engelska, men det kändes som om det var viktigt att komplettera med Fiktioner, så man har det som finns av honom på svenska.
Citera
2013-12-10, 22:54
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
OnT: Senaste köpet var Svenska skrivregler (för studierna), Street of Crocodiles and Other Stories av Bruno Schulz, samt Fiktioner av Borges. Har redan Alefen i pocket och de samlade novellerna inbundna på engelska, samt Fictions och The Aleph i pocket på engelska, men det kändes som om det var viktigt att komplettera med Fiktioner, så man har det som finns av honom på svenska.
Varför har du inte Jorge Luis Borges samlade verk på spanska? Var det inte du som lärde dig spanska för att kunna läsa spanskspråkig litteratur?
Citera
2013-12-11, 00:41
Moderator
Popesizes avatar
De senaste böckerna jag inhandlade var från antikvariat.

"En försvunnen värld" av Michael Chrichton -Gillade Jurassic Park som bok, och därför är jag nyfiken på uppföljaren (Filmen suger dock)

Essäsamlingarna "Litteratörer och militärer", "Sällskap för en eremit", "Silversköldarna" och "De långhåriga merovingerna" av Frans G. Bengtsson. Fina antikvariatiska böcker, ca 70 år gamla. Var mest på jakt efter den sistnämnda av dem, men när jag såg detta erbjudande (450:- för alla fyra), så kunde jag inte låta bli.

Har dock inte hunnit läsa någon av dem ännu. Men det blir nog något för jul- och nyårshelgerna.
Citera
2013-12-11, 20:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
"En försvunnen värld" av Michael Chrichton -Gillade Jurassic Park som bok, och därför är jag nyfiken på uppföljaren (Filmen suger dock)

Själv köpte jag bland annat Jurassic Park i min senaste batch med böcker ifrån SF Bokhandeln, var även inne på att köpa The Lost World och Timeline av Chrichton, men blev bara Jurassic Park och Doctor Sleep av Stephen king som substitut för att jag inte hittade någonting utav Harlan Ellison i butiken.

Senaste boken jag köpte var en tidig julklapp till morsan, Jussi Adler-Olsens senaste bok Alfabethuset som jag även ska sätta tänderna i så fort hon har läst ut den, vilket förmodligen blir ikväll. Blir perfekt att sätta sig med den på bussen i morgon då!
Citera
2013-12-11, 20:43
Medlem
Satis Polito. - Vet inte, fick den signerad.
Citera
2013-12-11, 21:16
Medlem
thewellovedones avatar
"En av oss" av Åsne Seierstad, därför jag var så oerhört nyfiken på den och jag blev inte besviken.
Citera
2013-12-11, 21:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
"En av oss" av Åsne Seierstad, därför jag var så oerhört nyfiken på den och jag blev inte besviken.

Gött att höra, har nämligen sneglat på den i bokhandeln och varit sugen på att köpa den!
Citera
2013-12-11, 21:34
Medlem
Lundborg, Herman - Svensk raskunskap

Kristeva, Julia - Stabat Mater (fascinerande sätt att skriva. Koncis.)

Granér, Sara - All I want for Christmas is planekonomi.
Citera
2013-12-11, 21:35
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Lundborg, Herman - Svensk raskunskap

Kristeva, Julia - Stabat Mater (fascinerande sätt att skriva. Koncis.)

Granér, Sara - All I want for Christmas is planekonomi.

Oj, det var en bred politisk palett. Intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in