2013-12-04, 20:09
Medlem
Lunaticxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weju
Jag ska börja läsa Det och jag undrar vilket språk ni rekommenderar att läsa den på.
Jag har fått för mig att den kanske blir lite "kusligare" och mer spännande ifall man läser den på engelska eller spelar det ingen roll? Läser jag den på engelska kommer jag samtidigt inte förstå alla ord och då lär det gå åt en tid att slå upp de orden.
Sen undrar jag också vart man kan köpa boken inbunden, den verkar bara finnas på pocket.

Kan man engelska väldigt bra så vore det bättre om man läste den på engelska men riskerar man att missa mycket av handlingen så är det bättre att man läser den på svenska.

Inbundna versionen av "Det" görs inte längre så du får väl leta på bokbörsen efter en begagnad- kvaliteten på storpocket böckerna är dock väldig bra om du vill ha en helt ny bok.
Citera
2013-12-04, 20:13
Medlem
Jag har läst en bok av honom minns inte vad den hette, dock har jag sett filmen Misery (Lida) och I.T --- tycker dock I.T är overrated som attans? Vad tycker ni själva.
Citera
2013-12-05, 09:15
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trejo10
Jag har läst en bok av honom minns inte vad den hette, dock har jag sett filmen Misery (Lida) och I.T --- tycker dock I.T är overrated som attans? Vad tycker ni själva.
Är det It du menar? Det är ingen film, det är en TV-serie som är väldigt mycket sämre än boken.
Citera
2013-12-10, 13:33
Medlem
st3fan91s avatar
King har skrivit så otroligt mycket att det inte är så konstigt att jag blivit besviken på någon bok. Jag gillade inte så mycket drömfångare, sömnlös eller liseys berättelse. "Det" är jag kluven till, älskade den när jag var tolv-tretton, men nu vid tjugotre års ålder så uppskattar jag den inte lika mycket. Men förutom dessa så älskar jag allt jag har läst. Och jag vill slå ett slag för många av de nyare bökerna som är otroligt bra, han var inte bäst på 80-talet utan han har utvecklats och skriver andra typer av böcker nu. Han vill väl variera sitt skrivande oh det tycker jag är bra, skulle vara tråkigt om han skrev samma saker hela tiden. Här är några av mina absoluta favoriter:

Varsel
Lida
Gröna milen
Flickan som älskade Tom Gordon
Allt kan hända - 14 mörka berättelser
Duma Key
Jurkyrkogården
Köplust
Signal
Strax efter solnedgången
Christine
Pestens tid

Nu ska jag ge mig på några av de nyaste som jag tror kommer vara riktigt bra:

Under kupolen
Joyland
11/22/63
Dr Sleep
Nattsvart, Stjärnöst
Citera
2013-12-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseFly
Jag läser inte ofta men när jag väl läser så är det Stephen King.
Jag har snart avslutat "The Stand" eller "Pestens tid".
Hel schysst bok, och filmen såg jag också som var 6 timmar lång.
Vilka böcker av Stephen King ska jag läsa eller mer prioritera först härnest?
IT verkar bra, har inte läst någon av hans böcker men har hört en del om dem och sett filmerna.
Carry/Carrie tror jag är bra!
Jag skulle nog läsa de böcker som finns på film, för dem är det nog garanterad bra inlevelse i... Hoppas du hittar något bra! Jag vet att det finns en bok som heter Varulvens År av Stephen King. Gillar du varulvar och sådant är den nog bra!
Citera
2013-12-10, 16:48
Avslutad
Okej gott folk, rekommendera mig en bok som fungerar som en god introduktion till mannens författarskap, om ni skulle vara så snälla. Har inte läst många skräckromaner i mina dagar tidigare.

Edit: Av att ha kikat lite granna på föregående sidor verkar det råda någorlunda starkt konsensus om att "Det" är en bra början. Hur fungerar King på svenska? Eller är originalspråket att föredra?
Citera
2013-12-10, 16:55
Medlem
pi 314s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Okej gott folk, rekommendera mig en bok som fungerar som en god introduktion till mannens författarskap, om ni skulle vara så snälla. Har inte läst många skräckromaner i mina dagar tidigare.

Edit: Av att ha kikat lite granna på föregående sidor verkar det råda någorlunda starkt konsensus om att "Det" är en bra början. Hur fungerar King på svenska? Eller är originalspråket att föredra?

Desperation var min första bok som jag läste av honom i årskurs åtta när vi fick välja fritt vilka böcker vi ville läsa. Jag hade genuina mardrömmar och led ibland av att läsa den! Enligt mitt selektiva minne så är detta en utmärk bok att börja med!
Citera
2013-12-10, 18:54
Avslutad
Hittade ca 10 King-böcker uppe på vår vind varav en var Raseri som jag förstått är väldigt svår att få tag på
Citera
2013-12-10, 22:06
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:

Jag skulle inte rekomendera att börja med "Det". Att rekomendera någon speciell är svårt eftersom de äldre skiljer sig så mycket från de nyare men av de äldre böckerna skulle jag rekomendera att börja med "Lida", "varsel" eller pestens tid, och av de nyare "Duma Key", "Signal" eller ngn novellsamling som "Strax efter solnedgången" eller "Allt kan hända - 14 mörka berättelse" ..

Jag har bara läst King på svenska och jag har aldrig reagerat på att det skulle vara dåligt översatt. Verkar som att många av ren princip ser ner på de som läser översatta böcker
Senast redigerad av st3fan91 2013-12-10 kl. 22:12.
Citera
2013-12-10, 22:36
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Hittade ca 10 King-böcker uppe på vår vind varav en var Raseri som jag förstått är väldigt svår att få tag på

Det stämmer att den är svår att få tag på numera. I den engelskspråkiga världen trycker man den inte längre, så det är second hand som gäller. På svenska kom den väl ut på 80-talet och har inte tryckts om sedan dess vad jag vet. Är det utgåvan i kartonnage du har?
Citera
2013-12-10, 22:41
Medlem
hinhales avatar
Citat:

The Tommyknockers (på svenska Knackarna). Skulle jag säga är ganska typisk King. Eller DET.

Jag har faktiskt bara läst svenska översättningar så du föra fråga två vidare.
Citera
2013-12-10, 22:47
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas

Raseri har jag också hemma, just denna utgåva. http://foljeslagarna.com/books_swe_info.php?id=16
När jag var yngre o läste boken hade jag ingen aning om att Richard Bachman var Stephen King
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in