Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Du skall läsa hans tidigare böcker:
Varsel
Carrie
Cujo
Eldfödd
Död zon
Jurtjyrkogården
Christine
Det
Lyssna på vad Eremiten och Gammal Hårdrockare säger! Kings böcker har sjunkit väldeliga i kvalitet under de senaste 15 åren. Det var nog i samband med The Dark Half som det började gå ordentligt utför. Det senaste han kläckt ur sig har varit minst sagt mediokert och stilistiskt pretentiöst. Numera känns det mest som om han kannibaliserar sina tidigare böcker och snor från sig själv. Uppenbarligen skulle King behöva ta en riktigt lång semester, samt skaffa sig en redaktör villig att verkligen göra något åt hans manus. Tyvärr består dock de flesta av hans läsare av värsta sortens fanboys som okritiskt hyllar allt han ger ut.
I hans tidigare böcker fanns ofta en härlig berättarglädje. Som någon anmärkt så kändes det ofta som om man satt och lyssnade på en spökhistoria som någon äldre kompis berättade vid en lägereld.
Jag har en känsla av att det var någon gång efter att han skrivit Det som han kom omfund över att han uttömt och exorcerat de "demoner" (om man får vara lite bergmansk) som drivit honom och började skriva mer eller mindre på ren, oinspirerad rutin.
Visserligen kan det verka lite löjligt, men jag är personligen rätt förbannad på King för hur han förstörde Dark Tower-serien. När jag var en liten påg och läste The Gunslinger (orginalet alltså, inte den George Lucas-revisionistiska version som gavs ut för nåt år sen) blev jag helt frälst. Tycker fortfarande att de första tre volymerna är fantasy av hög kvalitet. Tyvärr ledde den allmänna nedgången i Kings skrivande till att en romanserie som visade hopp om att bli en riktig fantasyklassiker spårade ur totalt. Wizard & Glass var världens längsta och ointressantaste sidoberättelse, medan de sista tre böckerna vilka King sket ur sig under ett dryga års tid är ett under av inkonsistens, storhetsvansinne, klichéer och dåligt författande (det absoluta lågvattenmärket infinner sig nog när King använder sig av en hemsk deus ex machina och helt öppet erkänner detta för läsarna). Den sjunde boken, The Dark Tower, har nog dessutom fler horribla antiklimax än någon annan berättelse jag någonsin läst.