2010-11-03, 22:21
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Hur är Pestens tid tycker ni?

Har läst de första 200 sidorna nu ungefär och fastnar verkligen inte. Jävla mycket fram och tillbaks utan att det är något vidare intressant.

Hur är tempot senare? Får boken mer fokus? Har den några övernaturliga inslag?

Fortsätt tycker jag rent spontant.
King har ett speciellt sätt att berätta historier på och ibland tar det tid innan man fastnar och i vissa fall så kan man tröttna mitt i en bok pg.a alla utsvävningar han gör med jämna mellanrum.
Men "Pestens Tid" är en ruggit bra och ruggig historia so jag tycker du ska kämpa dig genom.
Du har trots allt bara läst 200 sidor utav ~1000 så håll ut.
Citera
2010-11-03, 23:51
Medlem
sprialks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanemura
Jurtjyrkogården är min favoritbok av alla böcker jag läst!

Jag har läst ca 75% av romanerna King har skrivit, tycker dock att Jurtjyrkogården är ett av hans svagare alster. Av de tidiga tycker jag att Carrie och Salems Lot är mycket starkare. Men smaken e ju som baken (2:an på FB språk )
Citera
2010-11-10, 20:29
Medlem
stora_ostens avatar
Någon som läst nått ur nyaste King boken än?
Började lite smått på Full dark, No stars för några dagar sen och än så länge har den varit förvånansvärt trött.

Jag blir förvånad själv över hur långtråkig första berättelsen kändes. Jag satt å vred mig å undrade när den skulle ta slut....
Citera
2010-11-10, 20:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stora_osten
Någon som läst nått ur nyaste King boken än?
Började lite smått på Full dark, No stars för några dagar sen och än så länge har den varit förvånansvärt trött.

Har inte läst i den själv men tycker att hans novellsamlingar tenderar att vara ganska tröttsamma. King blommar aldrig ut helt och hållet i å med det korta format han måste skriva under, föredrar hans romaner. Det jag läst ur Just after sunset var inte så där jättebra och tvivlar på att den nya är det.
Citera
2010-11-12, 09:59
Bannlyst
Undrar hur det hade varit med en nyinspelning av den flyende mannen? En som faktist är någorlunda lik boken. Boken är så jävla bra men tyckte slutet gick lite för snabbt.
Citera
2010-11-12, 23:12
Medlem
Fukitals avatar
Flickan som älskade Tom Gordon. Den var bra. Väldigt .. annorlund.
Gillade även Cujo som lästes ut på 6 timmar.

Edit: "Thinner" är suverän.
Citera
2010-11-13, 16:34
Medlem
Har precis läst Varsel. (Eller jag läste The shining, på engelska). Oerhört besviken då jag väntade mig en läskig bok.

Funderar på om problemet kan ha varit att jag läste den på engelska, så jag kanske inte fick in någon riktig känsla? Inga problem att förstå, men detaljbeskrivningen blir lite lidande för att jag inte förstår alla ord.

Har även The long walk i bokhyllan. Borde jag ge den en chans? Känns inte så roligt efter den här besvikelsen.
Citera
2010-11-13, 17:54
Medlem
Cujos avatar
Läskig bok...
Jag ser mig som ett King-fan och har läst det mesta han har skrivit, men jag ser ändå inte hans böcker som skräck riktigt. Han har bara en förmåga att berätta en bra historia. Jag brukar inte leva mig in så mycket heller, varken i böcker eller film. Mer som: "Jaha, en birollsinnehavare irrar runt i den mörka skogen, snart får hon en yxa i skallen... Japp, där kom den!" Och alla hoppar till utom jag...
Så jag kanske inte är rätt person att rekommendera en läskig bok, men prova Lida/Misery eller Gerald's Lek/ Gerald's Game.

The Long Walk/Maratonmarschen är inte direkt läskig, men den kvalar in som "bra historia" Grejen med den är inte promenaden i sig, utan alla sidospår. Huvudpersonerna pratar med varandra på vägen, och man får en massa personbeskrivningar och bakgrundshistorier. Och det är där en av Kings starka sidor ligger enligt mig, att skapa karaktärer som det nästan känns som man känner.
Citera
2010-11-14, 00:35
Medlem
TrenchcoatPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Har precis läst Varsel. (Eller jag läste The shining, på engelska). Oerhört besviken då jag väntade mig en läskig bok.

Funderar på om problemet kan ha varit att jag läste den på engelska, så jag kanske inte fick in någon riktig känsla? Inga problem att förstå, men detaljbeskrivningen blir lite lidande för att jag inte förstår alla ord.

Har även The long walk i bokhyllan. Borde jag ge den en chans? Känns inte så roligt efter den här besvikelsen.
Varsel är nog den läskigaste boken jag läst, den hade en obehaglig stämning rakt igenom sig och sen hade den vissa delar som lämnade mig sömnlös
Citera
2010-11-14, 00:37
Medlem
Jag tänkte börja läsa lite King nu. Känns verkligen som om man borde ha gjort det. Vilken är bra att börja med tycker ni?
Citera
2010-11-14, 01:01
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuk
Jag tänkte börja läsa lite King nu. Känns verkligen som om man borde ha gjort det. Vilken är bra att börja med tycker ni?

Den första King-boken jag läste var Jurtjyrkogården vilket var perfekt att börja med. Ruskigt bra bok!
Citera
2010-11-14, 01:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Den första King-boken jag läste var Jurtjyrkogården vilket var perfekt att börja med. Ruskigt bra bok!

Håller absolut med! Annars slår jag ett slag för Cujo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in