2013-12-03, 08:03
Medlem
kalkys avatar
Vilken bok av Stephen King anser du är den bästa? Har aldrig läst någon bok skriven utav honom, bara sett en del filmer. Det skulle vara kul om någon kunde rekommendera mig några utav hans bättre verk.
Citera
2013-12-03, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalky
Vilken bok av Stephen King anser du är den bästa? Har aldrig läst någon bok skriven utav honom, bara sett en del filmer. Det skulle vara kul om någon kunde rekommendera mig några utav hans bättre verk.
Jag brukar rekommendera Maratonmarschen som en bra introduktion, kort, lättläst och spännande.
Citera
2013-12-03, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Menar du att du upplevde boken som långtråkig, eller handlar det bara om att du är van vid lite kortare format? Om jag inte misstar mig släpptes boken just den 22/11.
Jag upplevde det som att den tappade tempo i mittenpartiet. Mitt hjärta skulle vilja ge boken 5/5 i betyg men på grund av den långa transportsträckan i mitten av boken blir det bara 4/5.
Citera
2013-12-03, 09:11
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:

Det.
Citera
2013-12-03, 09:15
Medlem
Citat:
Pestens tid. "Det" är dock bra att läsa eftersom staden Derry, där "det" utspelar sig, kommer tillbaka i en del böcker.
Citera
2013-12-03, 10:36
Medlem
Lunaticxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Pestens tid. "Det" är dock bra att läsa eftersom staden Derry, där "det" utspelar sig, kommer tillbaka i en del böcker.

Haha pestens tid är ju på 1200 sidor och knappast den bästa boken han har skrivit. Det jag rekommenderar starkt är Carrie, Lida eller Jurkyrkogården. Hans böcker handlar oftast om städer i Maine eller i norra USA och hans böcker kan ju indelas i flera olika kategorier varav skräck är den mest förekommande även om själva Stephen King hävdar att hans skriver scienefiction böcker...
Citera
2013-12-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaticx
Haha pestens tid är ju på 1200 sidor och knappast den bästa boken han har skrivit. Det jag rekommenderar starkt är Carrie, Lida eller Jurkyrkogården. Hans böcker handlar oftast om städer i Maine eller i norra USA och hans böcker kan ju indelas i flera olika kategorier varav skräck är den mest förekommande även om själva Stephen King hävdar att hans skriver scienefiction böcker...
Lida, hade helt glömt en. Sjukt bra.
Citera
2013-12-03, 12:51
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Tja, jag skulle säga att följande böcker är både personliga favoriter och sådana som jag skulle klassa som hans bästa verk:

- Benrangel
- Blaze (under pseudonymen Richard Bachman)
- Död zon
- Jurtjyrkogården
- Köplust
- Lida
- Nattsvart, stjärnlöst (novellsamling)
- Pestens tid
- Under kupolen
- Varsel
Citera
2013-12-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaticx
Haha pestens tid är ju på 1200 sidor och knappast den bästa boken han har skrivit.

Googlade runt lite och fann att jag nog inte är ensam om att tycka Pestens Tid är väldigt bra. Men det är säkert över 20 år sedan som jag läste den och smaken kan ju förstås förändras. Pestens Tid kan nog vara en sådan bok som skulle kunna kännas omodern idag.

Att den är på 1200 sidor spelar väl ingen roll i sammanhanget?
Citera
2013-12-03, 18:47
Medlem
Lunaticxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Googlade runt lite och fann att jag nog inte är ensam om att tycka Pestens Tid är väldigt bra. Men det är säkert över 20 år sedan som jag läste den och smaken kan ju förstås förändras. Pestens Tid kan nog vara en sådan bok som skulle kunna kännas omodern idag.

Att den är på 1200 sidor spelar väl ingen roll i sammanhanget?

Det är en väldigt bra men den är inte den bästa av hans böcker Jag har ingenting emot böcker på 1000+ sidor men vet man inte riktigt om man gillar det han skriver så ska man kanske inte börja med en så stor bok

Just därför att pestens tid är en sådan lång bok och att den handlar om flera personer på olika platser så upplevde jag den som flera olika böcker och handlingen kunde ibland bli väldigt osammanhängande (antar att den var bättre på engelska än på svenska) och jag blev väldigt besviken på bokens slut.
Hur som helst så är det en bok man måste läsa om man gillar Stephen Kings böcker eller postapocalyptiska böcker.
Citera
2013-12-04, 18:03
Medlem
Jag ska börja läsa Det och jag undrar vilket språk ni rekommenderar att läsa den på.
Jag har fått för mig att den kanske blir lite "kusligare" och mer spännande ifall man läser den på engelska eller spelar det ingen roll? Läser jag den på engelska kommer jag samtidigt inte förstå alla ord och då lär det gå åt en tid att slå upp de orden.
Sen undrar jag också vart man kan köpa boken inbunden, den verkar bara finnas på pocket.
Citera
2013-12-04, 18:12
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weju
Jag ska börja läsa Det och jag undrar vilket språk ni rekommenderar att läsa den på.
Jag har fått för mig att den kanske blir lite "kusligare" och mer spännande ifall man läser den på engelska eller spelar det ingen roll? Läser jag den på engelska kommer jag samtidigt inte förstå alla ord och då lär det gå åt en tid att slå upp de orden.
Sen undrar jag också vart man kan köpa boken inbunden, den verkar bara finnas på pocket.

Jag läste den på svenska och vilken jävla bok det är. Nog det bästa jag läst inom fiction.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in