2013-12-09, 15:37
Medlem
Tack! Ska kolla upp Clausius–Clapeyrons ekvation så får jag återkomma om det inte går vägen, men tror nog det ska lösa sig =)
2013-12-09, 15:40
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maziboy
Tack! Ska kolla upp Clausius–Clapeyrons ekvation så får jag återkomma om det inte går vägen, men tror nog det ska lösa sig =)

Gör det, den är väldigt bra den där ekvationen. Chansade med den på en tenta en gång och klarade den med 3 poäng!
2013-12-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Gör det, den är väldigt bra den där ekvationen. Chansade med den på en tenta en gång och klarade den med 3 poäng!

Löste talet är jag ganska säker på, hamnade på att kokningstemperaturen skulle bli 71.12grader (celsius) med mina värden och det känns ju rimligt

Tack så mkt för alla tips
2013-12-09, 17:59
Medlem
hej!
jag har lite problem med att lösa följande kluring..

om jag har en vätska med koncentrationen 170 ng/µl och vill späda ut den så att jag har 5 ml med en koncentration på 80 ng/µl, hur mycket av vätskan med koncentrationen 170 ng/µl behöver jag ta? svara i ml, med 2 decimaler.

jag får det till 2,35 ml men det är tydligen fel.. är det där ute som kan förklara hur man räknar på detta?
2013-12-09, 18:15
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocomad
hej!
jag har lite problem med att lösa följande kluring..

om jag har en vätska med koncentrationen 170 ng/µl och vill späda ut den så att jag har 5 ml med en koncentration på 80 ng/µl, hur mycket av vätskan med koncentrationen 170 ng/µl behöver jag ta? svara i ml, med 2 decimaler.

jag får det till 2,35 ml men det är tydligen fel.. är det där ute som kan förklara hur man räknar på detta?

Tror du kan använda spädningsformeln C1*V1 = C2 * V2 (?)
2013-12-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Tror du kan använda spädningsformeln C1*V1 = C2 * V2 (?)

jo precis så tänkte jag också, det är den jag använt mig av, så vet inte varför det står att jag har fel? hmm...
2013-12-09, 19:47
Medlem
Behöver hjälp med följande uppgift: Du har en flaska med utspädd saltsyra och en med utspädd svavelsyra men vet inte vilken som är vilken. Hur kan du bära dig åt för att ta reda på
det? Ge gärna flera förslag.
2013-12-09, 21:37
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocomad
jo precis så tänkte jag också, det är den jag använt mig av, så vet inte varför det står att jag har fel? hmm...

Jag tycker också det bör bli 2.35 mL. Vad föreslår facit (om du har något?). De kanske menar hur mycket vätska ska man tillsätta, för om du tar 2.35 mL måste du ju tillsätta 2.65 mL till det för att få 5 mL.
2013-12-09, 21:43
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortocale
Behöver hjälp med följande uppgift: Du har en flaska med utspädd saltsyra och en med utspädd svavelsyra men vet inte vilken som är vilken. Hur kan du bära dig åt för att ta reda på
det? Ge gärna flera förslag.

HCl -> H + Cl
H2SO4 -> 2H+ + SO42- (förenklat)

I HCl finns alltså klorjoner och i H2SO4 finns sulfatjoner. Tillsätter du silversalter till båda så bildas AgCl som är en vit fällning. Tillsätter du bariumsalter bildas BaSO4 om sulfatjoner finns. Det finns dessutom skillnader i viskositet. Man kan också mäta ledningsförmåga om man har tillgång till tabellvärden.

Man kan också till exempel blanda med oädla metaller. HCl med Zn ger vätgas. Samla upp gasen och gör vätgastest. Karbonater ger CO2-utveckling i SO4.
2013-12-10, 18:03
Medlem
Hej, behöver hjälp med följande uppgift:

En lösning framställs genom att man blandar lösningar som innehåller
ättiksyra respektive natriumacetat. När man sätter några droppar saltsyra
till blandningen finner man att pH-ändringen är obetydlig.

Skriv formeln för den reaktion som sker när saltsyra sätts till blandningen.

Kan ni skriva formeln och förklara för mig? Tack så mkt i förhand.
2013-12-11, 18:17
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortocale
Hej, behöver hjälp med följande uppgift:

En lösning framställs genom att man blandar lösningar som innehåller
ättiksyra respektive natriumacetat. När man sätter några droppar saltsyra
till blandningen finner man att pH-ändringen är obetydlig.

Skriv formeln för den reaktion som sker när saltsyra sätts till blandningen.

Kan ni skriva formeln och förklara för mig? Tack så mkt i förhand.

Läs http://sv.wikipedia.org/wiki/Buffertsystem
2013-12-11, 21:55
Medlem
twc.s avatar
Hej allesammans!

Jag har en fråga kring hydratisering av kopparsulfat.

Vi utförde en laboration som gick ut på att hydratisera kopparsulfatet, d.vs. att värma upp vårt kopparsulfat så att vattnet övergick till ånga.
Som en del av diskussionen tänkte jag ta med lite användningsområden för just hydratisering. Och här behöver jag lite hjälp på traven.

När och varför använder man hydratisering av ämnen, d.vs. värmer upp och låter exempelvis vattnet avdunsta? Samt varför och när brukar man använda dessa ämnen i samhället?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in