Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Sid 952:
Låter defragmenterat i mina öron.
Njo, kanske. Svårt att kommentera när man inte ser datat själv men nollställda block i sig är inget bevis för en defragmentering. Hade blocken som filerna använder varit snyggt ordnade så bör det ha väckt misstanke. (Tycker jag.)
Kan vara så enkelt att han gjort en stor-rensning av data också.
Tycker att IBAS uttrycker lite konstigt angående vad en Erase är.
Om jag inte missförstått det totalt så är en Erase operation på nand-minnen något man gör för att frigöra ett helt block i minnet. Eftersom man bara kan läsa hela block (inte enstaka tecken) så måste man hämta hela blocket och skriva tillbaka hela blocket igen, även om man bara ändrar ett tecken.
Erase är helt enkelt ett sätt att markera att blocket är ledigt och inte innehåller någon data man behöver bry sig om. Vilket gör senare skrivningar mindre krävande.
Det är alltså inte Erase som flyttar eller tar bort data, det är något som drivrutinen för chippet kör efter den tömt ett block på data.
Så, hade det varit en stor frigjord sektion på slutet av minnet så hade det sett ut som att man kört defrag eller tömt minnet och läst in filerna från början. Flera (stora) rensade sektioner låter mer som att man tagit bort (mycket?) data.