2013-12-09, 13:02
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror ingen härinne försöker "svartmåla" MB. Däremot är det närmast övertydligt att ganska många i tråden med alla tillbuds stående bortförklaringar och med stor emfas ägnar er åt att skriva ut fribrev till Berg - "vitmåla" honom om uttrycket ger dig en bild av det jag uppfattar. Varje läsare av era inlägg, utan förutfattade meningar, slås omedelbart av den totala bristen på objektivitet, och därmed bidrar varje postning från er, ingen nämnd och ingen glömd, till att öka misstänksamheten att paret MB/AN har någonting att göra med händelsen som slutade med Vatchareeya Bangsun miste livet. Självutnämnda "advokater" som ni som drar en lans till Bergs försvar är han knappast betjänt av, snarare tvärtom.

Nästa kapitel i historien om styckmordet på Vatchareeya Bangsuan kommer att utspelas i hovrätten. Intressant att se vad advokat Forsberg har att komma med, information av betydelse för målet torde Forssberg ha kommit över med tanke på det hemlighetsfulla uttalandet han gjorde i för NSD, och min gissning är att KJ har börjat prata och att MB kan komma att släpas ut i ljuset som misstänkt en andra gång. Frågan är då vilken misstankegrad det kommer att handla om.

Ett av dem bättre inläggen i denna tråd. Tack MBoudine!
Citera
2013-12-09, 13:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Update angående ljudupptagningarna från polisförhören med KJ:

Mailade Luleå-polisen och bad kortfattat men trevligt att jag ville ha ut ljudupptagningarna från polisförhören med KJ. Fick inget svar så jag mailar igen efter ett par dagar, fortfarande trevlig i ton. Får detta till svar:

Haha, lite märkligt att hon svär åt mig! Enligt offentlighetsprincipen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen) gäller ju detta:

Dock verkar det bara gälla för papperskopior, inte för digital media. Men det lär ju inte hon veta

Vad tycker ni jag ska svara? Vore verkligen intressant att få ut polisförhören i ljudform!

Har bara snabbtittat igenom bestämmelserna, men det tycks vara tryckfrihetsförordningen (2:12) som ytterst reglerar detta. Den ger en generell rättighet för myndigheter att begränsa sitt utlämnande till utskrifter (papper) av handlingar.

Eftersom förhören existerar i form av utskrifter så bör polisen då sakna skyldighet att lämna ut originalen. Åtminstone de förhör som är transkriberade. Det finns ju några förhör som är sammanfattningar.

Dock ska du under alla förhållanden normalt kunna få lyssna på förhören genom att bege dig till myndigheten och sätta dig där med hörlurar vid en dator eller annan utrustning som man kan spela upp dem från:

Citat:
6 § En myndighet ska på begäran ge en enskild tillfälle att själv använda tekniska hjälpmedel för automatiserad behandling som myndigheten förfogar över för att ta del av upptagningar för automatiserad behandling. Detta gäller dock inte om
1. den enskilde därigenom skulle få tillgång till upptagningar som inte är allmänna handlingar hos myndigheten,
2. det finns risk för förvanskning eller förstöring, eller
3. det möter något hinder på grund av bestämmelse om sekretess eller arbetets behöriga gång.
Citera
2013-12-09, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
IBAS berör detta på s647 i FUP, sista stycket.

Alltså har man inte undersökt det.

...när det gäller KJ:s iPhone har man inte funnit det lönt att undersöka om det går att se NÄR hans raderingar är gjorda. Det är vad som står där. I en annan IBAS rapport. Om en annan telefon. Och en annan frågeställning.
Citera
2013-12-09, 13:08
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Förlåt om jag frågar dumt här, jag är inte bra på det där med mobilmasterna.

I början av detta fall, redan den 8 Maj, skrivs det i media att polisen säger att VBs senaste mobil signal gått till en mast i Sävast.

I FUP , som jag läser det (men jag kan förståss ha fel) hadde VBs senaste mobil signal gått till mobilmast Artilleribat i Bodsvedjan, och det är väl inte i Sävas? Sävast ligger väl längre ner syd för Bodsvedjan.

Hoppas någon kan förklara mig hur detta hänger ihop?

http://www.nsd.se/nyheter/stort-padrag-efter-forsvunnen-bodenkvinna-7647520.aspx

"Den senaste signalen från Vatchareeya Bangsuans mobiltelefon har gått till en mast i Sävast, det är därför polisen koncentrerar sökandet till det området."

Antar att de syftar på Sävastklinten eftersom den har GSM, till skillnad från Artilleribat, men ha i åtanke att media har gjort typos förr. Däremot vet jag att polis har sökt av varenda meter av området i den sk. "grubban" och jag tror mig veta varför.
Citera
2013-12-09, 13:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vi är alla fria att dra slutsatser av det material som har presenterats.

Jag har aldrig betvivlat KJ:s försök att på ett så sanningsenligt sätt som möjligt, återge kvällens förlopp. Jag tror även att MB är sanningsenlig i sitt försök att återge kvällens konversation dem emellan. Har ingen mordteori om MB som GM. Däremot omgärdas han av en del frågetecken, vilka redan har tagits upp i tråden. Det betyder inte att han per automatik ska ha bragt VB om livet. Att MB hade övertag i relationen till VB är givet, hon utgjorde inget reellt hot vare sig mot hans manlighet eller äktenskap.

Alltså: jag tror varken på KJ eller MB som GM i den här förfärliga historien. Viktiga pusselbitar saknas fortfarande.

Intressant - du tror alltså på en okänd person som planterat blod och likdoft i KJ:s bagagelucka. Har du någon teori om hur vederbörande valde ut just KJ som offer? Vilken relation tror du mördaren hade till offret?

Varför utgår du från att KJ måste vara sanningsenlig? Han ljuger för sina vänner om ringförsök. Han ljuger (eller försöker ljuga, det är ju rätt taffligt) om när och varför han googlade "hund annatomi". Han ljuger/ändrar sig om huruvida han låser sin bil eller inte. Han sitter häktad för mord när han förhörs och han har ett antal omständigheter mot sig - verkar det då inte konstigt att utgå från att han ändå talar sanning? VAD exakt är det som får dig att göra den bedömningen som eventuellt är mer än en "magkänsla" att KJ inte kan vara den skyldige?
Citera
2013-12-09, 13:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
1. Tänk dig in i hans teoretiska valsituation om det varit så: Antingen blir mobilen "tappad på fisketur", "stulen" eller "utbytt för den var gammal och kass" - ok, ser inte bra ut, men ligger inom det rimliga och går att förena med hans utsaga. ELLER också finns risken att det någonstans i världen, kanske t o m på IBAS, finns experter som klarar av att återskapa de SMS som krossar hela hans utsaga och som han nogsamt försökt sudda ut med hjälp av Bodens Finest inom området. Hur skulle du ha valt? Om ditt framtida liv hängde på det?

2. IBAS utlåtande är rätt otvetydigt. Visst, de kan - som alla - vara helt fel ute, till och med i den juridiskt viktigaste slutsats de formulerat i rapporten. Men om en teori med MB som GM förutsätter att IBAS är helt ute och cyklar, är det inte teorin man ska ifrågasätta först då? Särskilt som den därutöver kräver exotiska beteenden hos MB själv, hans fru, taxichaufförer m fl för att gå i lås?

1. Exakt - Hela "telefonteorin" från deras konstiga sätt att stämma träff på lördagkvällen till efterspelet med telefonen bygger på att de inblandade hela tiden väljer osannolika och långsökta altnerativ i varje del av kedjan. Ändå ska vi tro på den som en t.o.m. mer sannolik teori än den officiella. Varför? Därför att MB anses ha ett "starkare motiv"! Således är vi tillbaka på ruta 1 igen och i cirkelbevisningen. Kan man bara få ihop något som på ett teoretiskt plan inte skulle vara totalt omöjligt så måste det vara sant eftersom MB helt enkelt bara måste vara mördaren.

Man skulle kunna tro att hela tråden är någotslags jättelikt Cluedo istället för en diskussion runt ett alldeles verkligt och oerhört bestialiskt mord.
Citera
2013-12-09, 13:21
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Ok en till mastteknikfråga...
När polisen fick fram VBs mobiltrafik måste man kolla mot hennes telefon id eller fick de fram en lista på alla uppkopplingar för angiven tid och markera hennes telefon?
OM gm hade med sig sin telefon och OM VBs omkopplingar berodde på dålig signalstyrka borde inte gms telefon koppla nästan samtidigt?
Vet att signalstyrkan inte påverkas nämnvärt i en bilkupé men kan den påverkas i ett slutet bagageutrymme? Har ingen lust att lägga mig i mitt eget bagage och prova...
Många om och funderingar men har svårt att släppa detta, ha överseende med det.
Om telefonen tappar helt kontakten mellan 19.31 och 20.32, loggas det på något sätt eller är det bara uppkoppling och manuell frånkoppling som loggas? Säkert skrivet tidigare men hittade inte när jag sökte, finns några inlägg om master i denna tråd har jag märkt.

1) Polisen begär väl ut signaleringslistor på mobilnumret om jag inte är ute och cyklar.
2) Ja
3) Ja, den påverkas. Hur mycket beror från bil till bil.
4) I det här fallet skickades ett sms 19.31. Telefonen kan påslagen förflyttats till exempelvis till Lakaträsk fram och tillbaka, åkt in i området med dålig täckning kl 20.32(den sk "grubban") kopplat ned sig till 2G som hade registrerats i 2G signaleringslistan för den GSM cell som täcker det området och sedan kommit ned på Sävastvägen kl 20.38, kopplat upp sig mot cellen i masten som täcker KJs bostad vilket registreras i 3G signaleringslistan.
Om telefonen säg varit inställd på att bara använda 3G-nätet och man åkt in i Grubban och tappat 3G täckningen hade den bara "försvunnit" utan att det registreras.
Citera
2013-12-09, 13:25
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
...när det gäller KJ:s iPhone har man inte funnit det lönt att undersöka om det går att se NÄR hans raderingar är gjorda. Det är vad som står där. I en annan IBAS rapport. Om en annan telefon. Och en annan frågeställning.

Så är det, men detta gäller mest sannolikt även MBs IBAS rapport.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Från fup sidan 1434, angående festen KJ hade i sin lägenhet på valborgsmässoaftonen:

"De andra som var där den kvällen var......och en transvestit som R inte vet namnet på. Han
beskriver personen som smal, 170-180 cm lång, halvlångt svart hår. Han presenterade sig
med ett kvinnonamn som R inte minns. R märkte inte först att det var en kille,
men såg sedan på adamsäpplet att det stack ut. Han pratade inte så mycket, satt i ett hörn i
köket, och var ditbjuden av KJ."

Vem är denne mystiske person? En eventuell medhjälpare? Kan denne "transvestit" vara identisk med personen som KJ hade i sällskap till lägenheten den 4 maj, och som observerades av vittnet BI? I fup på sidan 185 beskriver BI personen så här: "...mörkhårig passagerare. Oklart om det är man
eller kvinna och även oklar längd på håret dock minns B att det iaf gick ner vid kinden."

BRA! Kan man komma vidare med detta på något vis tro?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Från fup sidan 1434, angående festen KJ hade i sin lägenhet på valborgsmässoaftonen:

"De andra som var där den kvällen var......och en transvestit som R inte vet namnet på. Han
beskriver personen som smal, 170-180 cm lång, halvlångt svart hår. Han presenterade sig
med ett kvinnonamn som R inte minns. R märkte inte först att det var en kille,
men såg sedan på adamsäpplet att det stack ut. Han pratade inte så mycket, satt i ett hörn i
köket, och var ditbjuden av KJ."

Vem är denne mystiske person? En eventuell medhjälpare? Kan denne "transvestit" vara identisk med personen som KJ hade i sällskap till lägenheten den 4 maj, och som observerades av vittnet BI? I fup på sidan 185 beskriver BI personen så här: "...mörkhårig passagerare. Oklart om det är man
eller kvinna och även oklar längd på håret dock minns B att det iaf gick ner vid kinden."
När man läser den här tråden så känns det ibland som man sitter och läser någon ungdoms deckare... typ "Kitty och den försvunna asiaten". Vore kanske trevligt om man höll sig på en liten mer realistisk nivå?
Citera
2013-12-09, 13:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/bodstrom-nytt-bevis-fran-forsvaret-da-maste-rattegangen-maste-tas-om-8029687.aspx

"Om försvaret under den tiden som undersökningen genomförs får fram något nytt bevis, säg ett vittne eller ett tekniskt bevis, måste hela förhandlingen i tingsrätten göras om."

Antingen så är Forssberg en skit-advokat som sitter och myser i sin villa medans klienten sitter inlåst eller så är det så enkelt att du har fel MBoudine.

Nej, Forsström har inte något magiskt slipp-ut-ut-fängelset-utan-att-passera-gå-kort i rockärmen. Hans klient sitter väldigt illa till och det enda (och bästa) han kan göra är att försöka plantera tankar om rimligt tvivel.

Tingsrätten har olyckligtvis fastnat i blodbesudling i KJ:s bils skuff och tejp och inte förmått att lyfta blicken högre - blodbesudlingen är graverande för KJ medan tejpbiten kan lämnas därhän, den är inte av någon större betydelse. Kommer målet att behöva göras om ? Mistrial ? Vem vet var det här landar i, men att klockan snart klämtar för MB och AN kan vi utgå ifrån.
Citera
2013-12-09, 13:28
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Helt korrekt! När får vi reda på vad Forssberg har?

Svårt att säga, men ganska snart skulle jag tro ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in